به روز شده در ۱۴۰۳/۰۹/۰۹ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۱۰ ساعت ۱۳:۳۴
کد مطلب : ۳۰۲۶۰۷

رسوب 7 میلیون تن کالای اساسی در بنادر

رسوب 7 میلیون تن کالای اساسی در بنادر
گروه اقتصادی:معاون فنی گمرک با بیان اینکه 7 میلیون تن کالای اساسی که عمدتا ارز ترجیحی دولتی دریافت می‌کنند در گمرکات و بنادر رسوب کرده و باید برای آنها تصمیم‌گیری شود، گفت: برای ترخیص این کالاها حداقل باید 5 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی دیگر تامین شود.

به گزارش فارس، مهرداد جمال ارونقی درباره آخرین وضعیت موجودی کالاهای اساسی اظهار‌داشت: در حال حاضر 7 میلیون تن کالای اساسی که عمده آنها ارز ترجیحی دولت را دریافت می‌کنند در بنادر موجود است که از این میزان 2.5 میلیون تن روی کشتی‌ها دپو شده، 700 هزار تن در حال تخلیه و 4 میلیون تن آن در بنادر تخلیه شده که از چند ماه تا چند سال دپو شده‌اند.

وی افزود: برخی از کالاهای یک و نیم تا دو سال است در بنادر و گمرکات رسوب کرده‌اند و علی رغم هشدارها و پیگیری‌های انجام‌شده ترتیب اثری داده نشد و فاسد شده‌اند. در جدیدترین اتفاق 120 هزار تن کالای اساسی با ارز ترجیحی فاسد شدند که به دولت فعلی برنمی‌گردد و در این راستا ده‌ها نامه مکاتبه سال 99 صورت گرفت و صراحتا هشدار داده شد این کالاها متعلق به بخش دولتی و خصوصی هستند که اکثرا دچار سم آفلاتوکسین شده‌اند.

معاون فنی گمرگ گفت: جالب است بدانید در 6 ماه پیش در جلسه‌ای مربوط به پدافند غیرعامل عنوان شد که نگران نباشید این کالاها به کالای دیگری تبدیل می‌شود و نهایتا از آنها الکل تولید خواهد شد. در حال حاضر گمرک نمی‌تواند برای مصرف ثانویه این کالاها اظهارنظر کند و اظهارنامه آنها به سازمان اموال تملیکی ارسال شده است. همچنین طبق دستور رئیس جمهور که در هفته اخیر صادر شد، موضوع در حال رسیدگی و بررسی است.
وی در مورد جزئیات این کالاها گفت: عمده این کالاها گندم، ذرت، جو، کنجاله سویا، دانه‌های روغنی و سویا هستند.

ارونقی با تاکید بر اینکه سه سال است تاکید می‌کنیم فرایند تجارت خارجی نیاز به اصلاح دارد تصریح کرد: عده‌ای ثبت سفارش داشته و ارز دریافت کرده‌اند، بدون اینکه کالایی وجود داشته باشد و برخی دیگر کالا را به بنادر رسانده و ثبت سفارش ندارند؛ قاعدتا مشکلاتی در فرایند تجارت خارجی وجود دارد که هر 6 ماه یا یک سال یک بار تصمیمات مقطعی گرفته می‌شود و هرازگاهی نیز شاهد فساد کالاها هستیم.

معاون فنی گمرک به موضوع برنج‌های رسوب‌شده اشاره ک و عنوان کرد: باوجود اینکه درخواست و هشدار قبل از ممنوعیت فصلی واردات برنج داده شد، مجبور شدیم مصوبه‌ای بگیریم که برنج‌ها ترخیص شود. 15 هزار تن برنج داشتیم که با تسهیلات گمرک به صورت ترخیص 90 درصدی وارد کشور شدند و 10 درصد آنها باقی مانده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر محموله‌هایی از برنج وجود دارد که بعد از ممنوعیت فصلی واردات به گمرک رسیده‌اند و حتی ارز نیمایی هم دارند و اگر ممنوعیت فعلی برداشته شود، 85 هزار تن برنج سه شرکت که دارای کد رهگیری بانکی هستند ترخیص خواهد شد. این در حالی است که همین برنج قبل از ممنوعیت فصلی به گمرک آمده اما نتوانسته ارز دریافت کند که نشان می‌دهد تبعیض و مشکلاتی در تجارت وجود دارد.

ارونقی تصریح کرد: از سال 98 خواهش کردیم که بانک مرکزی در خصوص تخصیص اعتباری کالاها اقدام کند و اعلامیه تامین ارز بدهد تا صاحب کالا بتواند آن را کامل ترخیص کند، اما بانک مرکزی به غیر از 14 شرکتی که شورای عالی امنیت ملی اعلام کرده بود، مابقی شرکت‌ها را مجوز نداد در حالی که موظف است به تمامی شرکت‌هایی که کالای خود را به بنادر می‌رسانند، اعلامیه ارزی بدهد.

* بانک مرکزی حداقل 5 میلیارد دلار دیگر تامین کند 
وی با بیان اینکه با این رویه با خیل عظیم کالاهای اعتباری که تصمیم دولت قبل بود روبرو هستیم، گفت: در این باره بانک مرکزی ادعا می‌کند 8 میلیارد دلار در 6 ماه ارز ترجیحی داده در حالی که علاوه بر این رقم حداقل 5 میلیارد دلار کالای دیگر باید تامین ارز شود تا بتوان آنها را ترخیص کرد و تعهدی بوده که برای این دولت ایجاد شد.
وی در مورد واردات 428 کانتینر لوازم خانگی بوش گفت: این لوازم خانگی بعد از ممنوعیت اعمال شده در سال‌های قبل در سال 99 به کشور آمده و تمام تشریفات گمرکی اعم از ثبت سفارش و ارز آن انجام شده و دو دستور از سوی دادسرای رسیدگی به جرایم دولت برای ترخیص صادر شد. از طرفی مصوبه دولت را داریم که گروه‌های 4 کالایی با رعایت شرایطی می‌توانند ترخیص شوند. اگر کالایی تامین ارز از طریق بانک شده، می‌تواند ترخیص شود حتی اگر مغایر با بخشنامه دولت باشد.

ارونقی گفت: در این زمینه صراحتا بانک مرکزی به گمرک اعلام کند تا بتوان این کالاها را ترخیص کرد که به نظر می‌رسد این اتفاق هم با ارز 4200 تومانی ترجیحی افتاده است، اما اگر ارز اشخاص باشد قابل ترخیص نیست. در این مورد دادستان بندرعباس نیز اعلام کرده و همچنین به ترک فعل‌های برخی از بعضی از دستگاه‌ها اشاره کرده است.

* پروند تخلف ال جی و سامسونگ هنوز بسته نشده است
معاون فنی گمرک در مورد مختومه شدن پرونده تخلف چند هزار میلیاردی دو شرکت کره‌ای ال جی و سامسونگ بیان داشت: آخرین روزهای دولت دوازدهم از سوی وزارت صمت نامه‌ای ابلاغ شد که معاونت حقوقی رئیس جمهور در مورد قاعده 2 الف عنوان کرده که وزارت صمت تصمیم‌گیر این موضوع است و 9 یا 10 مرداد وزارت صمت صراحتا مختومه شدن این پرونده را به گمرک ابلاغ کرده و به وزارت اقتصاد هم ابلاغ شد که در حال بررسی است و هنوز از سوی گمرک این پرونده مختومه نشده است.

ارونقی در مورد استفاده از نرخ ATF برای مأخذ و ورودی کالاهای وارداتی به کشور یادآور شد: هنوز در مورد این مسأله تصمیم‌گیری نشده است و نرخ آن تغییر نکرده است. در دولت گذشته پیشنهادی به مقام معظم رهبری ارائه شد و ایشان دستور دادند که سران قوا تصمیم‌گیری کنند، نهایتا تاکنون اتفاق خاصی نیفتاده است و احتمال دارد به سال بعد موکول شود. همچنین در این مسأله باید حقوق مکتسبه افراد رعایت شود و همچنین برای کالاهایی که از ابتدای سال ترخیص شده‌اند نمی‌توان کسر دریافتی صادر کرد و این مسأله درست نیست.

وی در مورد کامیون‌های رسوبی در گمرکات نیز عنوان کرد: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد 6 هزار دستگاه کامیون زیر سه سال ساخت وارد گمرکات شد. جلسات متعددی برگزار و دستگاه‌ها مقاومت زیادی داشتند. مشکلات احصا شد و آخرین دستور این بود که ظرف یک ماه شرکت‌ها نسبت به ترخیص اقدام کنند که هنوز 500 کامیون ترخیص نشده‌اند و مشکل خاصی برای ترخیص ندارند.

مجددا دادستانی بررسی کرد و هشدار داده شده که اگر ترخیص نشوند ظرف روزهای آتی برخورد قضایی با شرکت‌های دولتی، واردکننده و کلاهبرداری که مبالغ زیادی از رانندگان دریافت کرده‌اند صورت می‌گیرد. علی رغم این تاکید و دستور دادستانی آنها مصوبات را اجرا نمی‌کنند که از روزهای آینده اقدامات خوبی در این زمینه صورت خواهد پذیرفت.

معاون فنی گمرک در مورد 250 تن سرم نیز اظهار داشت: سال 95 این 50 تن سرم از آلمان وارد کشور شد و به دستور دادستانی باید این سرم‌ها امحا شود که سازمان جمع‌آوری و فروش املاک تملیکی هنوز آن را امحا نکرده و می‌گویند هزینه امحا را نداریم. ما گفتیم در همان محوطه گمرک با نظارت مراجع ذی‌صلاح امحا شود.

وی ادامه داد: همچنین سرم‌های دیالیزی نیز ظرف یک ماه فرصت داده شده تا ترخیص شوند. عنوان شد که صاحب کالا امکان پرداخت هزینه گمرکی را ندارد که از آنها خواستیم کالا را ترخیص کنند و در یک ماه آینده هزینه آن را به گمرک بدهند اما این اتفاق هم نیتفاده و معلوم است بهانه‌ای برای ترخیص وجود دارد اما اینکه چرا ترخیص نمی‌شود معلوم نیست.
برچسب ها: گمرک کالای اساسی
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها