گروه جامعه: نزدیک به دو سال است که حدود 7 هزار کامیون دست دوم اروپایی به گمرکات کشور رسیده است، اما هنوز به طور کلی این کامیون ها از گمرکات ترخیص نشده است. دلایل متعددی درخصوص عدم ترخیص این کامیون ها بیان می شود. از فرآیند پیچیده ترخیص تا عدم مشخص شدن منشا ارز از سوی واردکننده. اما دلیل اصلی، مقاومت شرکت های مونتاژی خودروهای چینی است که واردات خودروهای اروپایی به کشور را موجب آسیب به صنعت و اشتغال کشور می دانند!
رانندگان کامیون از شنبه به پلیس + 10 مراجعه کنند
کریمی گفت: در بحث سهمیه سوخت مشکل خاصی وجود ندارد. بعد از حمله سایبری مشکلاتی برای کارت های سوخت رخ داد. در تماسی که با شرکت نفت داشتیم مسائل حل و فصل شده است و از شنبه رانندگان می توانند برای دریافت کارت المثنی و به روز رسانی سهمیه سوخت به دفاتر پلیس + 10 مراجعه کنند.
کریمی ا در پاسخ به این سوال که آیا بالاخره کامیون ها ترخیص شد، گفت: چند مشکل در این حوزه وجود دارد و عدم ترخیص کامیون های دپو شده در گمرک به عوامل زیادی بستگی دارد و یکی و دوتا نیست. تعدادی به دلیل خدمات پس از فروش، تعدادی به دلیل کد ساتا که واردکننده باید به بانک مرکزی معرفی می کرد و تاییدیه می گرفت و تعدادی به دلیل اختلافات فی مابین واردکننده و خریدار تا به امروز ترخیص نشده است.
وی افزود: بخشی از آن عواملی که قابل حل و فصل بود از جمله مشکل خدمات پس از فروش، توسط شرکت سایپا دیزل با همکاری لازم بازدید و خدمات پس از فروش آن صادر شده است. تعدادی از این کامیون ها هم با معرفی منشأ ارز و دریافت کد ساتا در حال حل و فصل است.
سازمان امور مالیاتی بحث ارزش افزوده واردات کامیون ها را تعیین تکلیف کند
دبیر کانون انجمن های صنفی کامیون داران کشور درخصوص مشکل اصلی عدم ترخیص کامیون های دپو شده در گمرکات، گفت: بخشی از این مشکلات به بحث ارزش افزوده باز می گردد که متاسفانه سازمان امور مالیاتی به درستی درباره آن تعیین تکلیف نکرده است. واردکننده یک ادعا دارد و خریدار یک ادعای دیگر دارد.
مقداری بلاتکلیفی در این بحث وجود دارد که صراحتا و شفاف باید اعلام شود که به بحث واردات چه بخشی ارزش افزوده تعلق می گیرد که بتوانند به راحتی محاسبه کنند و از خریدار دریافت کنند. در این صورت خریدار با مشکل مواجه نمی شود و واردکننده هم نمی تواند به هر بهانه و ابزار مبلغ بیشتری را از خریدار مطالبه کند.
این موارد مجموع مشکلاتی است که باعث شده است کامیون ها تا به امروز ترخیص نشود. البته بخش قابل توجهی از آن ترخیص شده است.
شرکت های خودروساز داخلی محصولات مونتاژی چینی را با سه برابر قیمت در بازار عرضه می کنند
کریمی درخصوص جلسه روز سه شنبه کمیسیون صنایع مجلس گفت: روز سه شنبه در جلسه کمیسیون صنایع مجلس درخصوص این موضوع صحبت هایی انجام شد که ما بخش قابل توجهی از آن را قبول نداریم. باز هم می گوییم که اگر شرکت های خودروساز داخلی که فقط اسم آنها خودروساز است، می توانستند کاری کنند در این چند سال انجام می دادند.
این بحثی که می گویند واردات خودرو به تولید داخل آسیب می زند، فقط به این دلیل است که این شرکت ها بتوانند محصولات خود را که مونتاژ ناوگان چینی است با سه برابر قیمت به بازار عرضه کنند.