تهران یک میلیون جای پارک کم دارد
روزنامه همشهری , 9 آذر 1400 ساعت 10:56
گروه جامعه: شهردار جدید تهران در روزی که رسما سکانداری پایتخت را برعهده گرفت، در صحن شورای شهر با اشاره به لزوم برطرف کردن آلودگیهای صوتی و بصری، ناهمواریها و شرایطی که حرکت در شهر را مختل و مشکل میکند، تأکید کرد در تهران نیازمند نهضت پارکینگسازی هستیم. کمتر از ۳ ماه پس از شروع بهکار مدیریت جدید شهری، موضوع پارکینگهای عمومی و آخرین وضعیت ساخت پارکینگهای جدید را از طریق معاونت حملونقل شهرداری تهران جویا شدیم. به هرحال اگر تامین جای پارک کافی جدی گرفته نشود، دور از ذهن نخواهد بود که چند صباح دیگر در بسیاری از معابر شاهد دوبله پارک کردن که بماند، سوبله پارک کردن باشیم. همین الان اگر گذرتان به خیابانهای میرعماد، نلسون ماندلا (آفریقا)، ستارخان، بلوار فردوس، حافظ، انقلاب، جمهوری، ایران، پیروزی و کلاهدوز (دولت) بیفتد، کمبود جای پارک را به وضوح خواهید دید. کار به جایی رسیده که در محلههای خلوت غرب با خیابانهای عریض هم، جای پارک کیمیا شده است.
طبق طرح جامع پارکینگ در سال ۹۰، تهران با حدود ۵۵۰ هزار کمبود پارک روبهرو است. این آمار در سال ۹۷ حدود ۹۰۰ هزار کمبود جای پارک اعلام شد. اکنون نیز برآوردها و مطالعات اولیه سازمان ترافیک شهرداری از کمبود حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار جای پارک حکایت میکند که البته این برآوردها در حال تکمیل شدن است.
در این بین، این که شهروندان با وسایل حملونقل عمومی تردد کنند تا با مشکل پارکینگ روبهرو نشوند، در جای خود درست است، اما اگر واقعبینانه به قضیه نگاه کنیم، نمیتوانیم تردد روزانه بیش از ۸ میلیون خودرو در تهران (خودروهای مربوط به خود پایتخت به اضافه خودروهایی که روزانه از شهرهای اطراف وارد تهران میشوند) را کتمان کنیم. خودروهایی که به جای پارک هم نیاز دارند. به همین دلیل مدیریت شهری دوره جدید تامین پارکینگها را جدی گرفته تا دستکم وضع معابر از چیزی که هست، وخیمتر نشود.
وحید سرلک، معاون فنی و مهندسی سازمان حملونقل شهرداری تهران در همین رابطه به همشهری میگوید: «آنچه مشخص است اینکه در شهر تهران کسری پارکینگ داریم. با توجه به این موضوع نخستین گام در بحث توسعه و ساخت پارکینگهای عمومی، شناسایی مناطق و محلههایی بود که در آنها کمبود و مشکلات جدی در زمینه پارکینگهای عمومی داریم. گام بعدی شناسایی زمینهایی است که به لحاظ ابعاد و موقعیت برای احداث پارکینگ مناسب هستند. قیمت زمین در شهر تهران بسیار بالا بوده و درصورتی که بخواهیم زمینی خریداری کنیم بخش زیادی از بودجه ما صرف این کار میشود.
در نتیجه اولویت با زمینهای متعلق به شهرداری است و از طریق شهرداریهای مناطق درحال جمعآوری اطلاعات لازم در این رابطه هستیم که این کار تا شناسایی تمام زمینهای مناسب برای احداث پارکینگهای عمومی همچنان ادامه دارد. تاکنون ۱۵ زمین متعلق به شهرداری برای ساخت پارکینگ مشخص شده است که ازجمله آنها میتوانم به زمینی در منطقه ۲۰ اشاره کنم که ازجمله مناطقی است که بحث کمبود پارکینگ در آنها جدی است. همچنین در نقاطی که لازم باشد با توجه به اقتضائات به جای پارکینگ سطحی، پارکینگهای زیرسطحی و مکانیزه احداث خواهد شد که ازجمله میتوانم به ساخت پارکینگ زیرسطحی در خیابان مدنی منطقه ۸ اشاره کنم. در نقاطی که فضای کافی و مناسب وجود دارد، اولویت با احداث پارکینگهای بزرگ است، اما در نقاطی که محدودیت فضا داریم، سراغ پارکینگهای مکانیزه میرویم. در حال انجام کارهای لازم برای شروع احداث پارکینگ در ۱۵ نقطه شناساییشده هستیم و تا پایان سال ۱۴۰۰ تعدادی از این پارکینگها احداث شده و آماده بهرهبرداری میشود. مابقی نیز اوایل سال ۱۴۰۱ احداث خواهد شد.
کد مطلب: 308304