۱۰ راهکار پیشگیری از جعل اسناد ملکی
12 آذر 1400 ساعت 11:58
گروه جامعه: جعل اسناد ملکی از جمله جرائمی است که در قانون برای آن مجازات در نظر گرفته شده است. در این نوشتار، انواع جعل و راهکارهای پیشگیری از جعل اسناد ملکی را بررسی میکنیم. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.
مهمترین نوع جرم جعل
جعل اسناد ملکی، طبق بررسیهای صورت گرفته در پروندههای تشکیل شده در دادگاه بیشترین فراوانی جرم جعل را داشته است. جرم جعل اسناد ملکی تقریباً نیمی از جعلها را تشکیل میدهد که میتوان به جعل قولنامه، بنچاق، مبایعهنامهها، وکالتنامهها و … در این خصوص اشاره کرد.
بنا بر اعلام پلیس آگاهی، دومین موردی که مورد جعل قرار میگیرد، اسناد هویتی است که میتوان از این موارد به جعل شناسنامه، کارت شناسایی، کارت ملی، گواهینامه، گذرنامه و … اشاره کرد. شایان ذکر است با هوشمند سازی گواهینامهها، کارت ملی و گذرنامه، جعل این اسناد کاهش چشمگیری داشته است.
خطرناکترین نوع جعل
در جعل اسناد هویتی یکی از شیوههایی که میتوان از آن به عنوان خطرناکترین نوع جعل نام برد، استبدال هویت (تبدیل متقلبانه هویت اشخاص) است. به این صورت که صدور سند اصلی بر مبنای مدارک جعلی انجام میشود.
در این روش یک نفر خودش را به جای فرد دیگری جا زده و در دفترخانه اسناد حاضر میشود و سندی را امضا میکند. یا اینکه فردی خودش را به جای دیگری جا زده و مدارک اقامت دریافت میکند که این نوع جعل میتواند آثار و خسارت مادی و معنوی بالایی داشته باشد.از موارد دیگر جعل میتوان به جعل اسناد و اوراق بهادار مانند چکهای مسافرتی، اسکناس، سفته، مدارک تحصیلی و گواهینامههای تحصیلی اشاره کرد.
راهکارهای پیشگیری از جعل اسناد
هر مطلبی که قصد دارید امضا کنید، حتما آن را با دقت بخوانید و سپس امضا کنید.از نام و نام خانوادگی و اثر انگشت در کنار امضا در پایین تمام قراردادها و اسناد استفاده کنید و این کار باید در تمام صفحات تکرار و انجام شود.از تحویل اسناد ملکی یا هویتی به دیگران حتی به نزدیکان خود خودداری کنید.اسناد با ارزش و قیمتی خود را در جاهای امن نگهداری کرده و از رها کردن این اسناد در محل کار یا جاهای دیگر خودداری کنید.
به هیچ وجه اسناد خود را داخل خودرو رها نکنید.برای معاملات به بنگاههای املاک معتبر و دفترخانههای مجاز مراجعه کنید.از روشهای قانونی به جای روشهای سنتی برای معامله استفاده کنید.از مراجعه به مراکز غیر مجاز خودداری کرده و قبل از انجام هر معامله حتما اصالت اسناد را از مرکزی که آن سند را صادر کرده استعلام کنید.
هنگام وکالت دادن به افراد برای انجام امور اداری مثل اجاره دادن منزل، حدود اختیارات وکیل را به طور دقیق مشخص کنید و هنگام امضای وکالتنامه در دفترخانه متن آن را به دقت مطالعه کنید.مبایعهنامه را با نظارت شهود معتبر تنظیم و به ثبت برسانید تا ضمانت اجرایی داشته باشد و طرفهای معامله نتوانند هیچ تغییر و اصلاح بدون هماهنگی در آن ایجاد کنند.
کد مطلب: 308743