گروه بین الملل: «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه که در مواجهه با کاهش شدید ارزش لیر با بحرانی اقتصادی مواجه شده است در اقدامی تازه با هدف تقویت تجارت آن کشور دستور داده تا از این پس به جای عنوان انگلیسی «Made in Turkey» از عنوان ترکی «Made in Turkiye» بر روی کالاهای صادراتی ساخت آن کشور استفاده شود.
اردوغان هدف از تغییر نام تجاری ملی این کشور را تقویت شناخت ترکیه در خارج از آن کشور و تایید حسن نیت صادرکنندگان ترکیه اعلام کرده است.
هم چنین، طبق فرمان تازه او، در مکاتبات با شرکای خارجی ترکیه از جمله دولت ها، نهادها و سازمانها نیز از عنوان ترکی «Turkiye» برای اشاره به نام آن کشور استفاده خواهد شد. مجلس قانونگذاری ترکیه این اقدام را بخشی از «گام برداشتن در راه بازتاب فرهنگ و میراث غنی» آن کشور قلمداد کرده است.
طرح برچسبگذاری مجدد و تغییر عنوان کالاهای ترکیه تلاش دولت آن کشور برای تقویت صادرات و افزایش ورود دلار امریکا به اقتصاد ترکیه است. نرخ تورم سالانه ترکیه در ماه نوامبر به بالای ۲۱ درصد رسید که بالاترین سطح نرخ تورم در سه سال اخیر در آن کشور محسوب میشود. بحران اقتصادی در ترکیه منجر به بروز تظاهرات در شهرهای بزرگ و طرح مطالبه کناره گیری دولت آن کشور شده است.