گروه علمی: بهبود سلامتی و رفاه کارمندان در محیط کار یکی از وظایف کارفرما است به خصوص زمانی که بحث سازگار شدن با مسائل استرسزای محل کار باشد. در این گزارش به راههای کاهش استرس در محیط کار میپردازیم. دانشگاههای اسلون و هاروارد دستورالعملی را برای کارفرماها ارائه دادهاند که در آن سطح سلامتی و رفاه پایین کارمندان را از نشانههای محیط کاری ناسالم میداند.
این دستورالعمل شامل اقدامات و تدابیر عملی برای کمک به مدیران است. مدیران در این دستورالعمل میتوانند به کارمندان خود این امکان را بدهند تا کنترل بیشتری روی کارشان داشته باشند، مطالبات کاری اضافه را کاهش دهند و ارتباطات اجتماعی را در محیط کار بهبود ببخشند.با استفاده از این دستورالعمل مدیران یاد میگیرند که چگونه از سلامتی کارمندان خود حمایت کنند و محیط کار سالمی برای آنان فراهم کنند. کارمندان سالم هزینههای درمانی کمتر، بازدهی بیشتر و غیبت کمتری دارند.
چگونه استرس کاری را کاهش دهیم؟
به نقل از وبسایت مجمع جهانی اقتصاد این دستورالعمل بر اساس چگونگی طراحی و مدیریت اعمال و ارتباطات در محیط کار است. اولین قسمت آن یک رویکرد امیدبخش به سلامتی کارکنان است که به طور مثال به دنبال دلایل ریشهای ضعف سلامت کارکنان و بررسی ارتباطات کارمند و کارفرما است.
به کارمندان کنترل بیشتری بر روی کارشان بدهید
اینکه کارکنان هیچ کنترلی بر اینکه کجا، کی و چگونه وظایفشان را تکمیل کنند نداشته باشند؛ برایشان استرسزا است. استرس ناشی از کمبود کنترل کارمندان بر کارشان و همچنین تقاضای انجام کار زیاد ارتباط مستقیمی با غیبت و تاخیر آنها دارد. همچنین خطر حمله قلبی را افزایش میدهد.
مطالبات کاری اضافه را کنترل کنید
مطالبات کاری میتواند چند حالت داشته باشد. مثلا تعیین ضرب العجل برای انجام کارها، تصمیم گیریهای پیچیده و یا کارهای فیزیکی طولانی. بدون یک محیط حمایتی این مطالبات میتواند باعث از پا درآمدن کارمند آسیب زدن به او و یا حتی بروز بیماریهای جدی شود.
ارتباط اجتماعی را در محیط کار بهبود ببخشید
ارتباطات اجتماعی محیط کار میتواند مزایی همچون حمایت عاطفی و محاقظت در برابر استرسهای محیط کار داشته باشد. حاصل این روابط کارمندان شاد، سالم و کاری و مفید خواهد بود.
یک رویکرد سلامت در محیط کار برنامه ریزی و اجرا کنید.این دستورالعمل برای همه محیطهای کاری به یک صورت عمل نمیکند. اما اقداماتی هستند که هر کسی میتواند برای شروع انجام دهد. مثلا مقدمات تغییر را در سازمان خود فراهم کنید، کارکنان را تشویق به مشارکت کنید، یک برنامه عملی تنظیم کنید و در آخر جویای بازخوردها نسبت به فرآیند تغییرات محیط کار باشید.