دریافت لینک صفحه با کد QR
ترافیک سنگین تهران ۱۵درصد دیگر زیاد میشود
روزنامه همشهری , 20 آذر 1400 ساعت 17:44
گروه جامعه: میانگین اتلاف وقت شهروندان در ترافیک روزانه، در حال ثبت رکوردی تازه است؛ چراکه تا اواخر تابستان این میزان ۳۱دقیقه به ازای هر پایتختنشین در شبانهروز بود، اما اکنون این رقم به بالای ۴۲دقیقه رسیده است. جالب اینجاست که طی ۳ماه اخیر، آمار تعداد خودروهای فعال تهران چندان تغییر محسوسی نکرده، اما اتلاف وقت ۳۵درصد رشد داشته است.
محمدحسین حمیدی -رئیس پلیس راهور تهران بزرگ- به همشهری گفته است که اگر مراکز آموزشی بهصورت ۱۰۰درصدی باز شوند، ترافیک از الان سنگینتر هم میشود: «اگرچه اکنون با محدودیتهای کرونایی مثل گذشته روبهرو نیستیم، اما هنوز مردم استقبال کمتری از حملونقل عمومی داشته و همچنان به استفاده از خودروی شخصی تمایل دارند.»
او در عین حال عنوان کرد که میزان جمعیت شهر و تعداد خودروها طی ۲سال اخیر افزایش یافته است. حمیدی گفت: «طی ۲سال اخیر جمعیت تهران ۲۲درصد و تعداد خودروها و موتورسیکلتهای شهر ۱۸درصد افزایش داشته است. اگر نسبتی بین جمعیت و تعداد خودروهای امروزه با ۲سال پیش برقرار کنیم، باید انتظار ترافیک بیشتر از این را میداشتیم؛ بنابراین اگر شرایط کاملا به قبل از کرونا برگردد ۱۵درصد حجم ترافیک فعلی بیشتر هم میشود.به این دلیل که مراکز آموزشی بهطور جدی بازگشایی نشدهاند و صرفا مشاغل تجاری و اداری فعال هستند؛ یعنی اگر شرایط به قبل از کرونا بازگردد، ترافیک بیشتر از اینی که هست میشود.»
آنچه از صحبتهای رئیس پلیس راهور میتوان برداشت کرد، این است که در بازه ۲ساله تعداد خودروها و جمعیت شهر تهران افزایش چشمگیری داشته؛ با این حال سؤال اینجاست که چرا در هفتههای اخیر یکباره ترافیک شهر، شدیدتر شده؟ احتمالا پاسخ به تغییر رفتارهای شهروندی ربط پیدا میکند که طی این ۲سال به مرور رخ داده است.
سردار حمیدی اگرچه مستقیما به چنین موضوعی اشاره نکرد، اما یکی از راهکارها را اعمال محدودیتهای ترافیکی جدید دانست. او گفت: «برای آیندهای نزدیک که ترافیک بیشتر هم میشود، مجبوریم تمهیدات و طرحهای جدیدی را درنظر بگیریم؛ بنابراین ساعت و محدوده طرح ترافیک را افزایش خواهیم داد و ساعت به قبل از شرایط کرونایی بازخواهد گشت. ساعت طرح ترافیک در شرایط عادی و قبل از شیوع بیماری از ۶و نیم صبح تا ۷بعدازظهر بود، اما اکنون، هنوز چنین اقدامی ضرورت پیدا نکرده و میشود با همین وضع موجود سطح شهر را مدیریت کرد. ناگفته نماند پس از برداشتن محدودیتها هنوز مردم استقبالی مثل گذشته از حملونقل عمومی نکردهاند و تمایل به استفاده از وسیله شخصی دارند. بنابراین بهطور حتم افزایش ساعت طرح ترافیک، ایجاد محدودیت طرح ترافیک و راهکارهای استفاده حداکثری از حملونقل عمومی در دستور کار قرار خواهد گرفت تا شاهد کاهش استفاده از خودروی شخصی در خیابانها باشیم.
کد مطلب: 310163
بهار نیوز
https://www.baharnews.ir