کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سریلانکا هر ماه ۵ میلیون دلارچای به ایران می دهد برای تسویه بدهی۲۵۱ میلیون دلار

پرداخت بدهی با چای برای اولین بار درجهان

2 دی 1400 ساعت 8:30


گروه اقتصادی: دولت سریلانکا اعلام كرد  بدهی‌های خود بابت خرید نفت از ایران را از طریق مبادله با چای تسویه می‌کند.
 وزیر صنایع زراعی و صادرات محصولات کشاورزی سریلانکا اظهار امیدواری کرد: هر ماه محموله‌های چای به ارزش ۵ میلیون دلار به ایران صادر شود تا ۲۵۱ میلیون دلار بدهی این کشور به ایران تسویه شود.به گفته رامش پاتیرانا این بدهی‌ها به ایران از چهار سال پیش معوق مانده‌اند.بگفته مقامهای سریلانکا، این اولین باریست که این کشور برای پرداخت بدهی خود به دیگر کشورها از چای استفاده کرده است.سریلانکا با بدهی شدید و کمبود منابع ارزی روبروست که این وضعیت با محدودیتهای کرونا و کاهش مسافران ورودی به این کشور تشدید شده است.
وزیر صنایع زراعی و صادرات محصولات کشاورزی سریلانکا همچنین گفت: روش پرداخت تحریمهای آمریکا را نقض نمی‌کند چون چای به دلایل بشردوستانه "محصول غذایی" طبقه بندی شده و هیچ بانک ایرانی که در فهرست "سیاه" قرار گرفته باشد در انتقال پول دخالت ندارد.
همزمان یک مقام دولتی ایران هم این مبادله را تایید کرد.
 رئیس سازمان توسعه تجارت ایران به خبرگزاری ایسنا گفت: این طلب مربوط به ۹ سال پیش یعنی تحریم های بین‌المللی اتمی ایران و پیش از به دست آمدن توافق برجام است.به گفته علیرضا پیمان پاک، طلب  نفتی ایران از سریلانکا حدود ۲۵۰ میلیون دلار است که به دلیل تحریم نزدیک به یک دهه است امکان دسترسی به آن وجود ندارد. پیمان پاک گفت: در مذاکرات اخیر ما به راه حلی مکتوب رسیدیم تا این پول و سود آن در سال‌های گذشته در قالب کالاهایی مانند چای به ایران بازگردد.سریلانکا سالانه ۳۴۰ میلیون کیلو چای تولید می‌کند؛ سال پیش این کشور بیش از ۲۶۵ میلیون چای صادر کرد که برای این کشور بیش از ۱/۲ میلیارد دلار درآمد بهمراه داشت.
دور جدید تحریم های آمریکا که با خروج ایالات متحده از توافق برجام در بهار ۱۳۹۷ آغاز شد، باعث سقوط فروش نفت و محصولات نفتی و پتروشیمی ایران شده و به دلیل تحریم های بانکی و مالی دستیابی به پول همین میزان فروش اندک هم به سختی امکان پذیر است.از زمان شدت گرفتن تحریم ها موارد مشابهی از تسویه پول نفت بلوکه شده ایران با کالا منتشر شده است. از جمله تسویه بخشی از پول نفت در هند با کالاهای تولید در این کشور از جمله برنج و پیشنهاد پاکستان برای تهاتر نفت و گاز ایران با برنج پاکستانی.
از زمان روی کار آمدن ابراهیم رئیسی، ایران در حال طرح ریزی تهاتر نفتی برای تامین نیازهای اساسی خود است.
احمد دنیامالی یکی از اعضای شورای عالی مسکن هم به جزئیاتی از مذاکره با شرکت‌های چینی و ترکیه ای برای ساخت مسکن در ایران اشاره کرد و گفت: شرط مشارکت این شرکت‌ها در پروژه‌های ساخت مسکن، تهاتر با نفت است.
 وزیر نفت هم پیش از این گفته بود این کشور درصدد است بودجه طرح‌های نیمه کاره نفتی را با تهاتر نفت و گاز تامین کند.
جواد اوجی گفته بود "تهاتر نفت با سرمایه‌گذاری پیشنهاد شده و از هر سرمایه‌گذار در بخش بالا دست و پایین دست نفت که بخواهد دریافت نفت و میعانات گازی را داشته باشد، استقبال می‌کنیم".

 


کد مطلب: 312092

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/312092/پرداخت-بدهی-چای-اولین-بار-درجهان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir