دریافت لینک صفحه با کد QR
رمزگشایی از تصادف بیسابقه مترو کرج - تهران
2 دی 1400 ساعت 8:08
گروه جامعه: روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: حادثه تصادف دو قطار مترو با یکدیگر، تاوان غفلت از شیوههای نوین تامین مالی برای اداره شهر است. برخورد دو قطار مترو در خط کرج - تهران حوالی ساعت ۷:۰۸ روز چهارشنبه رخ داد. تصادف مربوط به دو قطار همجهت تندرو و کندرو در مسیر کرج - تهران بوده و آنها از بغل با یکدیگر برخورد کردهاند؛ برخوردی که به تخریب تعدادی از درهای واگنها منجر شد. تا زمان نگارش این گزارش حادثه مذکور تلفات جانی نداشت و تعداد مصدومان ۲۲ نفر اعلام شد.
اگرچه علت قطعی حادثه مذکور به طور رسمی اعلام نشده اما به نظر میرسد با توجه به کدهایی که مدیران شهری در مصاحبههای اولیه درباره این موضوع دادهاند، در کنار سه فرضیه احتمالی، فرضیه چهارمی وجود دارد که میتواند تعریف دقیقتری از علت این تصادف کمسابقه ارائه کند. فرضیه چهارم ترکیبی از سه عامل خطای راهبری، اشکال فنی و فرسودگی است که زمینهساز بروز این حادثه شده است. در واقع بروز حادثه تصادف دو قطار مترو با یکدیگر، تاوان غفلت از شیوههای نوین تامین مالی برای اداره شهر است و به نظر میرسد با توجه به شرایط حاکم بر بودجه کل کشور، وقت آن رسیده که مدیریت شهری باور کند چارهای جز ایستادن روی پای خود ندارد و باید ظرفیتهای درآمدزایی پایدار برای شهر را فعال کند.
شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه با انتشار بیانیهای اعلام کرد: پس از بررسیهای صورت گرفته، علت العلل حادثه مترو تهران-کرج در صبح روز یک دی ماه، ضعف ناوگان، فرسودگی در سیستم سیگنالیگ و تجهیزات تشخیص داده شد که به ایجاد خطاهای متعدد در سیستم اتوماتیک حمل و نقل ریلی و در نتیجه افزایش تکیه سیستم به عوامل انسانی خارج از پروتکل شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه در سالهای اخیر منجر شده است.در این اطلاعیه آمده است: امروزه در متروهای پیشرفتهی دنیا، مراکز فرمان و سیستم سیگنالینگ از مهمترین بخشهای مورد توجه محسوب میشود که متاسفانه در تهران حدود ۲۰ سال از نوسازی این مراکز حیاتی میگذرد. طبق بررسیهای به عمل آمده در کمیسیون عالی سوانح و بازبینی که در ظهر روز حادثه با حضور تمامی عوامل ذیربط در ایستگاه چیتگر برگزار و پس از بازبینی و بررسی مکالمات مرکز فرمان و تصاویر استخراج شده از دوربینهای نظارتی مشخص شد، راهبر قطار جانبی بدون داشتن سیگنال و مجوز عبور از ایستگاه، ۷۰۰ متر مانده به محل حادثه سیستم اتوماتیک قطار را بدون رعایت پروتکل و بدون هماهنگی با مرکز فرمان غیر فعال کرده و با وجود فعال بودن سامانه لوپ قطار اکسپرس و درست عمل کردن سوزن خط اصلی، متاسفانه منجر به برخورد قطار جانبی به قطار تندرو شد.
شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه تاکید کرد: متاسفانه طی سالهای اخیر اقدامات کافی برای توانمندسازی، ارتقا و ارزیابی نیروی انسانی مترو تهران انجام نشده و از سوی دیگر با فرسودگی و عدم اورهال زیرساختها، فشار کاری نیز به این کارکنان زحمتکش دو چندان شده است. این در حالی است که راهبران مترو همواره در خدمترسانی به شهروندان بی دریغ تلاش میکنند. از اورژانس، آتشنشانی، نیروی انتظامی، اعضای شورای اسلامی شهر تهران، به ویژه شهردار تهران و معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری که با حضور میدانی خود، یکپارچگی در مدیریت بحران را به نمایش گذاشتند به خاطر حضور به موقع، تلاش خالصانه و همراهیشان در این حادثه صمیمانه قدردانی میشود. در پایان از تمامی مسئولان تقاضا شده است که بحث نوسازی و اورهال شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه را در اولویت برنامهای خود قرار دهند.
کد مطلب: 312113
بهار نیوز
https://www.baharnews.ir