گروه فناوری: در حالی که برندهای لوکس پوشاک در حال قدم گذاشتن به دنیای متاورس هستند، این فضا درهای خود را به روی سازندگان کوچکتر هم باز کرده است. یک طراح لباس دیجیتال ۲۸ ساله در حال کسب درآمد بسیار بالایی از بزرگترین پلتفرم
متاورس در آسیا است.
پلتفرم زپتو (Zepeto) مستقر در کرهجنوبی نزدیک به یک چهارم میلیارد کاربر دارد و برنامه آن به افراد اجازه میدهد تا آواتارها یا نمایشهای دیجیتالی خود را ایجاد کنند، اما این آواتارها به لباس نیاز دارند و بیش از ۱.۶ میلیارد کالای مد مجازی در زپتو فروخته شده است.یکی از شناختهشدهترین کاربران در دنیای مد این پلتفرم، «مونیکا لوئیس»، یک زن کانادایی معروف به «مونیکا کوین» است که لباسهای دیجیتالی را طراحی و میفروشد.
بر اساس گزارش منتشر شده در بیبیسی، لوئیس را یک داستان بسیار بزرگ در متاورس برجسته کرد. او میگوید، از طریق آواتار زپتو خود حقوق شش رقمی چشمگیری دریافت میکند.لباسها و سایر اقلام لوئیس با واحد پول دیجیتالی زپتو به نام زِم (Zem) به فروش میرسند و قیمت هر کدام از محصولات او یک تا پنج زم است. ۵۰۰۰ زِم ۱۰۶ دلار ارزش دارد.لوئیس به بیبیسی گفت: «لباسهایی هستند که نمیتوانم در زندگی واقعی بپوشم، اما در دنیای دیجیتال، میتوانم همه آنها را بخرم. فکر میکنم این یکی از عوامل مهم است که چرا من واقعاً به این موضوع کشیده شدهام.»زپتو ۳ سال پیش شروع به کار کرد و ماه گذشته ارزش آن به یک میلیارد دلار در دور سرمایهگذاری رسید.در زپتو که حدود ۷۰ درصد از کاربران آن خانمها هستند، برخی از غولهای مد جهان نیز حضوری جدی دارند.