گروه اقتصادی: بررسی های منتشر شده نشان میدهد که هم اکنون، هزینه نقل و انتقال خودروهای لوکس خارجی کارکرده در دفاتر اسناد رسمی، بعضاً یک دهم خودروهای صفر ایرانی است.آن هم در شرایطی که قیمت خودروهای خارجی با فاصله چند صد میلیونی از خودروهای داخلی قرار دارد.
سازمان امور مالیاتی هر سال با ارائه بخشنامهای بهای فروش انواع خودروهای تولید داخل و مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی انواع خودروهای وارداتی را اعلام میکند. این جداول در اجرای موادی از قانون مالیات بر ارزش افزوده و قانون مالیاتهای مستقیم، در قالب لوح فشرده حاوی بهای فروش انواع خودروهای تولید داخل، مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی انواع خودروهای وارداتی و همچنین حق ثبت، به ادارات کل امور مالیاتی ابلاغ میشود. بر این اساس، مبنای محاسبه هزینه نقل و انتقال، به صورت یک درصد مالیات نقل و انتقال، نیم درصد حق ثبت، نیم درصد هزینه طرح کاداستر، درصد سهم کانون نماینده ثبت و کارکنان، ارزش افزوده، دریافتی سردفتر و درصد حق تحریر سردفتر نسبت به جمع هزینه سند است. با این اوصاف، تعیین ضرایب در این خصوص بعضاً به گونه ای انجام میشود که هزینه نقل و انتقال خودروهای مدل بالای ایرانی، تا 10 برابر خودروهای کارکرده خارجی می رسد.
خودروهایی که حتی ارزش بازار بیشتری نسبت به خودروهای داخلی دارند. گزارش یاد شده می افزاید: مراجعه به یک دفتر ثبت اسناد رسمی در شرق تهران نشان می دهد هزینه ثبت یک خودروی دنا پلاس مدل 1400 تولید داخل بیش از 7 میلیون تومان و هزینه ثبت یک خودروی کرولا مدل 2006 نیز حدود 660 هزار تومان است. حتی هزینه نقل و انتقال یک تویوتا کرولا 2015 به حدود یک میلیون و 200 هزار تومان می رسد.
این در حالی است که بررسی اولیه نشان می دهد که هم اینک قیمت بازار دنا پلاس توربو اتوماتیک 516 میلیون و تویوتا کرولا 2015، بیش از یک میلیارد تومان است. سوالی که در این جا مطرح می شود این است که چرا قیمت گذاری پایه خودروهای مدل پایین خارجی به گونه ای انجام می شود که در نهایت مالیات نقل و انتقال این خودروها تا این حد کاهش یابد؟