گروه اقتصادی: خودروهای لوکس مشمول مالیات شدند. بر اساس بودجه ۱۴۰۱، انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین با پلاک انتظامی شخصی و حقوقی، تا سقف یک میلیارد تومان معاف از مالیات هستند. اما خودروهای گرانتر از این مبلغ، به صورت پلکانی مشمول مالیات میشوند.
مالکان ۵۵۰ هزار خودروی بالای یک میلیارد تومان، باید معادل ۵۶۰۰ میلیارد تومان مالیات را به دولت پرداخت کنند. اما اجرای این بند از لایحه بودجه در سال جاری با ابهامات زیادی مواجه شد.موضوع مهم دراین خصوص به تاثیر مالیات خودروهای لوکس بر بازار بر میگردد. به این معنی که با اخذ مالیات از خودروهای گران قیمت سرنوشت این بازار به کدام سو میرود؟
در همین رابطه مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت:بازی دولت برای برداشت پول از جیب مردم همچنان ادامه دارد.وی ادامه داد: چند سالی است که دولت با بهانههای مختلف زمینه افزایش قیمت خودرو را فراهم کرد. حالا بدنبال این سیاست قصد دارد مالیات همین خودروهای گران را از مردم بگیرد.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تصریح داشت: مقصر گران شدن خودرو کیست؟ آیا مردم باعث گرانی خودرو در بازار شده اند که حالا باید تاوان این کار را باپرداخت مالیات بپردازند؟به گفته دادفر؛ حاکمیت چنان بلایی بر سر اقتصاد و ارزش ریال آورده که با هیچ شرایطی قیمتها قابل برگشت نیست. نکته جالب این است که مردم سه سال گذشته خودرو را با قیمت ۳۰۰ میلیون تومان خریداری کرده اند و امسال همین خودرو به یک میلیارد و ۴۰۰ هزارتومان رسیده است.
وی ادامه داد: حالا دولت سیزدهم قصد دارد با گرفتن مالیات از خودروهای گران سیاست جبران کسری خود را از جیب مردم را مطابق سایر دولتها ادامه دهد.دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: دولت به طور عمد خودرو را گران کرد و حالا به مردم میگوید یک بخشی از درآمد خود را در قالب مالیات خودرویی که استفاده میکنی به من بدهید؟
دادفر با اشاره به تأثیر گذاری مالیات خودرو بر بازار خودرو گفت: نکته جالب این است که به طور اجبار صاحب خودرو به اصطلاح لوکس ناگزیر باید مالیات خودرو خود را پرداخت کند. حالا زمان فروش همین خودرو، صاحب آن هزینه مالیاتی که مجبور است سالانه پرداخت کند را بر روی قیمت خودرو محاسبه نمیکند؟وی تصریح داشت: این زنجیره باعث تشنج در بازار عرضه خودرو خواهد شد و شرایط بازار خودروهای وارداتی بیش از گذشته بحرانیتر میشود.
این فعال عرصه بازار خودرو گفت:دولت براحتی و در پوشش حمایت از اقشار ضعیف عامل افزاینده قیمت خودرو در بازار را فراهم میکند.وی ادامه داد: پرداخت مالیات بر کالای لوکس از جمله خودرو درهمه جای دنیا در حال اجراست. اما مردم ایران هیچ یک از امتیازهای یک خودروی لوکس را تجربه و استفاده نکرده اند، اما حالامجبور به پرداخت مالیات شده اند!دادفر گفت: همین خودروهای به اصطلاح لوکس موجود در ایران فاقد بسیاری از آبشنهای استاندارد است و توسط دولت به بالاترین قیمت رسیده است.
به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو؛ قوانین ممنوعیت واردات خودرو و گرانی ارز باعث شده محصولاتی که در کلاس جهانی به عنوان خودروهای متوسط قرار گرفته اند، در ایران به خودروی لوکس تبدیل شود.دادفر تأکید داشت: اخذ مالیات خودروهای گران باعث کاهش تقاضای دلالی دربازار خودروهای بالای یک میلیارد تومان میشود. همین رویه، دلالان این بازار را به سمت بازار خودروهای ارزانتر و زیر یک میلیارد تومان هدایت میکند. یعنی باید در انتظار یک انفجار جدید قیمتی برای خودروهای زیر یک میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ باشیم.
وی تصریح داشت: در حال حاضر واردات خودرو همچنان ممنوع است. پس خودروهای بالای یک میلیارد تومان قطعاً خودروهای مونتاژ شده است. این نشان میدهد که هر بازی در قیمت گذاری بوده با قصد اخذ مالیات از مردم بوده است.