اقباله هیئتی
خرید خودرو که در همه دنیا یکی از لذتبخشترین خریدها برای مردم است و بهترین انتخابها و قیمتها را با یک کلیک میخوانند و با مراجعه به نمایندگیهای انواع خودروها اروپایی و آسیایی و آمریکایی یک خودرو را به صورت نقد یا اقساطی میخرند و لذت راندن خودرویی به روز با امکانات و آپشنهایی که پولش را پرداخت کردهاند را میبرند. در کشور اما از آنجا که همه چیز متفاوت است خرید خودرو به صورت عادی هم تبدیل به رویا و آرزو شده است! اگر خودرویی نداشته باشید و پلاک فعال انتظامی نداشته باشید (حتی اگر پراید 30 سال پیش باشد) میتوانید در هنگام اعلام ثبتنام خودرو توسط دو خودروساز کشور به سایت مراجعه کنید و از میان سه - چهار خودرویی که سالهاست خودروسازان اقدام به تولید آن میکنند یک خودرو انتخاب میکنید و حالا باید منتظر باشید و ببینید که آیا در قرعهکشی نام شما به عنوان خریدار خوش شانسی که قرار است پول خودرو را بپردازید و منتظر باشید و ببینید که آیا این خودروساز، طبق وعده 90 روزه یا یک ساله خودرو را به شما تحویل خواهد یا خیر؟
همین پروسه ثبتنام و قرعهکشی که بیش از یک سال است در جریان خرید خودرو، مردم گرفتار آن هستند، بسیاری از ثبتنامکنندگان را ناکام میگذارد و در نهایت هم نمیتوانند خودرو را به قیمت کارخانه خریداری کنند و باید از بازار آزاد و با تفاوتی قابل توجه خودرو بخرند! حالا این روزها چینیسازان که مونتاژکننده خودروهای چینی هستند با قیمتگذاری نجومی یک محصول چینی، انتقادات فراوانی را متوجه عملکرد صنعت خودروی کشور کردند. اینکه چرا مردم ایران باید پول خودروی تویوتا بدهند اما سوار بر خودروی چینی سوار شوند؟! آن هم درست در زمانی که زمزمههای احیای برجام بیش از همیشه به گوش میرسد چرا باید خودروسازان چینی با چنین اعتماد به نفسی چنین قیمتهایی را روی محصولات درجه 3 خود میگذارند و مردم ایران که محروم از حق انتخاب هستند و مجبور به خرید آنچه که خودروسازان دیکته میکنند باید هم پول بدهند هم در نوبت بمانند و هم در نهایت د ر برابر پولی که پرداخت کردهاند، به حق و حقوقشان در خرید خودرویی با فناوری نوین و روز جهانی را سوار نشوند؟ چرا مردم در ایران باید خدمات پس از فروش خودرو که از مهمترین بخشهای خرید خودرو است و در همه جای دنیا از دقیقترین خدماتی است که به مشتریان داده میشود، محروم باشند؟ تا کی ما باید چوب سیاستبازی و مافیای قدرتمند صنعتخودرو را بخوریم؟ اینکه علیرغم سالها بازار انحصاری در تولید و واردات خودروسازی کشور در حال درجا زدن است و به جای پیشرفت، همواره در حال پسرفت و عقب رفت است، تنها یک دلیل دارد و آن هم انحصاری بودن است که دست خودروسازان را برای هر گونه اجحافی را به خریداران و مردم باز گذاشته است. صنعتی که همواره با شعارهای زیبایی مثل خودکفایی، حق انتخاب مردم را گرفته است، چرا که در معادلات سیاسی، مردم هیچگاه در اولویت نبودهاند.
همین الان که دارم خبر شما رو می خونم تبلیغ یک خودرو چینی در زیر صفحه کلافه ام کرده. (382006)