گروه جامعه: معاون فنی و بهرهبرداری سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران از ممنوعیت فعالیت ۱۵۰۰ تاکسی کاربراتوری از ابتدای سال آینده خبر داد.سیدعلی محتشمیپور معاون فنی و بهرهبرداری سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در مورد ملاک و شرایط فرسودگی خودروهای حمل و نقل عمومی گفت: بر اساس قانون هوای پاک دولت مکلف است که ضوابط فرسودگی ناوگان چه در بخش سواری و شخصی و چه حمل و نقل عمومی که تاکسی ذیل آن قرار دارد را تعیین کند.
معاون فنی و بهرهبرداری سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با بیان این که براساس آییننامه ماده ۸ قانون هوای پاک که شرایط و ملاک فرسودگی در آن قید شده است، از ابتدای سال ۱۴۰۱ برابر الزامات قانونی از تردد هرگونه تاکسی کاربراتوری در سطح کلانشهرها از جمله تهران ممانعت به عمل میآید، بیان کرد: مالکان تاکسیهای فرسوده که شامل این شرط میشوند یعنی تاکسیهایشان کاربراتوری است میبایست نسبت به نوسازی و ثبتنام تاکسی جدید اقدام کنند.
محتشمیپور با بیان این که دیگر نوع و سن تاکسی، ملاک فرسودگی نیست، اظهار کرد: اساسا ساختار خودروهای کاربراتوری مشمول فرسودگی ناوگان شده است و پلیس راهور مکلف به هدایت این خودروها به پارکینگ خواهد بود. او با بیان اینکه تنها هزار و ۵۰۰ تاکسی کاربراتوری در تهران فعال است و مشمول این مصوبه میشوند، افزود: از مالکان تاکسیهای کاربراتوری میخواهیم که هرچه سریعتر نسبت به ثبتنام جهت خرید تاکسی جدید اقدام کنند تا در سال ۱۴۰۱ متحمل خسارت نشوند.
معاون فنی و بهرهبرداری سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در مورد شرایط فرسودگی عنوان کرد: تا سال جاری ملاک فرسودگی ناوگان در حمل و نقل طول عمر ناوگان بود، به گونهای که سن فرسودگی خودروهای گاز سوز و بنزینی ۱۰ تا ۱۲ سال تعیین شده بود. اما حالا طبق آییننامه مصوب سال ۱۴۰۰ اساسا تعریف فرسودگی ناوگان تغییر کرده و ملاک از «سن فرسودگی» به «مرز فرسودگی» تغییر کرده است که بر این اساس اگر خودروها فارغ از سال تولیدشان به طور مستمر دو بار از تستهای معاینه فنی رد شوند، فرسوده محسوب شده و میبایست نسبت به اسقاط و نوسازی آنان اقدام کنند.