کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

خطیب‌زاده:در وین، توافقاتی حاصل شده است

18 بهمن 1400 ساعت 16:50


گروه سیاسی: سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: هیات مذاکره کننده ایران روز سه شنبه عازم وین خواهد شد.
 سعید خطیب زاده  در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وزیر امور خارجه اعلام کرد که در جریان مذاکرات وین در حوزه اخذ تضمین‌ها پیشرفت‌هایی حاصل شده و این پیشرفت‌ها در چه حوزه‌هایی بوده است، خطاب به خبرنگار پرسش کننده گفت: اجازه بدهید آنچه که در میز گفت وگوها مطرح و در مورد آن رایزنی می‌شود در فضای عمومی مطرح نشود.
وی ادامه داد: در حوزه اخذ تضمین‌ها در مورد ابعاد مختلف آن با ارائه راهکارهای خلاقانه و با ابتکاراتی که صورت گرفته بحث و رایزنی شده است. توافقاتی حاصل شده است ولی نباید فراموش کنیم که در مورد هیچ چیزی توافق نمی‌شود مگر اینکه در مورد همه چیز توافق انجام شود. طبیعی است که ایران انتظار دارد که تصمیمات لازم و ضروری از سوی طرف‌های مقابل به ویژه واشنگتن اتخاذ شده باشد، در موضوع رفع تحریم‌ها و انتفاع ایران از برجام.
خطیب زاده افزود: انتظار ما این است که هیئت‌ها از جمله آمریکایی‌ها با دستورالعمل روشن برای عمل به تعهداتشان در راستای برجام و رفع تحریم‌ها به وین برگردند. موضوعات قابل توجهی در دستور کار است که جز با تصمیمات سیاسی واشنگتن احتمالا گشایشی در آن متصور نیست.وی با بیان اینکه این انتظار وجود دارد که اظهارنظرهای مثبت در مورد مذاکرات و برجام در عمل تبدیل به اجرای تعهدات شود، تأکید کرد: مقامات آمریکایی باید بدانند که هزینه تصمیمات مخرب و غلط آن‌ها در خصوص خروج غیرقانونی از برجام و عدم انجام تعهداتشان را نمی‌توانند از جیب ملت ایران بپردازند. آن‌ها باید اعتماد ملت ایران را کسب کنند و در عمل نشان دهند که از مسیری که رفته اند برگشته اند و برخی از اظهارات که بیانگر این است که آن‌ها حاضر نیستند هزینه تصمیمات غلط خود را بپردازند مانع بزرگی در این زمینه است. ما منتظر می‌مانیم که در وین این تغییر رفتار را به صورت عملی ببینیم.این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین با بیان اینکه اروپایی‌ها نیز در حوزه برجام بی عملی‌های مفصل و مکرری داشته اند، ادامه داد: تنها راه این است که به تعهدات خود عمل کنند و از بی عملی مطلق عبور کنند و برای یک بار نشان دهند که از اراده و توان لازم برای انجام تعهداتشان برخوردار هستند و کنشگران قابل اتکایی در نظام بین الملل هستند.سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد تصمیم اخیر رئیس جمهور آمریکا در مورد تمدید برخی از معافیت‌های تحریمی در ارتباط با فعالیت‌های هسته ای ایران گفت: این‌ها اسقاطی‌هایی است که دولت ترامپ در ادامه اقدامات ضدبرجامی خود و نقض تعهدات این کشور ملغی کرده بود. این اسقاطیه‌ها مرتبط با تعهدات هسته ای است و آنچه که امروز انجام شده بخش بسیار کوچکی در حوزه خاص طرف آمریکایی بوده است.
خطیب زاده افزود: تمرکز جدی ما در حوزه انتفاع اقتصادی ایران و مردم ایران از برجام است و متأسفانه در این حوزه هیچ اقدامی انجام نشده است. آمریکا تصمیم گرفته در حوزه ای که خودش می‌خواهد اقداماتی را انجام دهد و این‌ها مواردی نیست که ارزش پرداخت جدی داشته باشد. آنچه که ارزش دارد این است که آمریکا با دستور کار مشخصی و گرفتن تصمیمات لازم به وین برگردد.
وی افزود: ایران و طرف‌های برجامی تصمیمات سخت خود را همان زمانی گرفتند که در برجام ماندند و اجازه دادند که این توافق زنده بماند. امروز آمریکا باید به جای فرافکنی که کمک موثری به تغییر رفتار او نمی‌کند با یک دستور کار مشخص و اخذ تصمیمات سیاسی برای رفع تحریم‌ها و انجام تعهداتش به وین بیاید و اگر چنین اتفاقی رخ دهد در کوتاه ترین زمان توافق حاصل می‌شود.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: هیئت مذاکراتی ایران با ظرفیت ملی، تمامی اجازه‌های لازم و توان خود از روز اول به وین رفته است و امیدواریم که این تصمیمات از سوی طرف مقابل اتخاذ شود.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که مقامات آمریکایی اعلام کرده اند که در حوزه تضمین‌ها، ما نمی‌توانیم این تضمین را بدهیم که دولت بعدی آمریکا از برجام خارج نشود افزود: موضوعی که شما اشاره کردید بهترین دلیل است که ایران و ۱+۴ به درستی اصرار داشته باشند که آمریکا باید تضمین‌های لازم را برای اجرای تعهداتش در اینده بدهد. ما نمی‌توانیم شاهد این باشیم که بار دیگر آمریکا با عدم انجام تعهداتش نظام بین المللی را به تمسخر بگیرد و از مکانیزم‌های داخل برجام به ضرر برجام استفاده کند و شرکت‌هایی که می‌خواهند با ایران همکاری و تجارت داشته باشند مورد تهدید آمریکا قرار بگیرند.وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود افزود: ما در حوزه‌های مختلف مذاکراتی پیشرفت‌های قابل توجهی داشتیم در حوزه تضمین‌ها نیز ایده‌ها مطرح شده است مکتوب شده است چارچوب توافق و چشم انداز متنی توافق روشن است و این که آمریکایی‌ها با چه پاسخ‌هایی به سوالات مطرح شده به وین بیایند روشن می‌کند که ما چه زمانی به توافق می‌رسیم.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که طرف‌های غربی مطرح کرده اند که احتمالا این دور از مذاکرات دور آخر است و آیا ایران نیز تصور بر این دارد که این دور ازمذاکرات دور نهایی و دور آخر خواهد بود افزود: اگر طرف‌های مقابل می‌گویند که این دور از مذاکرات دور آخر است روشن است که باید با پاسخ‌های درست در راستای اجرای تعهداتشان به وین بازگردند.


کد مطلب: 320114

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/320114/خطیب-زاده-وین-توافقاتی-حاصل-شده

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir