کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آیا ایمپلنت فوری ممکن است؟

2 اسفند 1400 ساعت 10:28

گروه سلامت و زیبایی: هرکسی که دندانش را از دست می‌دهد، به دنبال بهترین و مناسب‌ترین روش برای جایگزینی دندان ازدست‌رفته است.


درصورتی‌که دندانی که ازدست‌رفته، جایگزین نشود، آسیب‌های بسیاری برای فرد به‌جای خواهد گذاشت. از طرفی اگر به شکل مناسب جایگزین نشود، باز هم آسیب‌هایی به دنبال خواهد داشت.
برای جایگزینی دندان ازدست‌رفته روش‌های مختلفی در دندان‌پزشکی ارائه شده است. انتخاب بهترین و مناسب‌ترین روش برای شما بستگی به اولویت‌هایی که دارید و شرایط فیزیکی مراجعه‌کننده دارد. مثلاً برخی از روش‌های جایگزینی دندان ازدست‌رفته عبارت‌اند از؛
•    ایمپلنت دندانی
•    دست دندان کامل
•    دندان مصنوعی متحرک نیمه‌کامل
•    بریج دندانی
•    اوردنچر

از میان روش‌های فوق، یکی از بهترین روش‌ها "ایمپلنت دندانی" است. ایمپلنت می‌تواند به‌عنوان یک دندان طبیعی به‌خوبی ایفای نقش کند و برای شما عملکرد داشته باشد. برای کاشت ایمپلنت نیاز به جراحی است. بعد از این که با جراحی پیچ ایمپلنت درون استخوان فک کاشته شد، مدتی به آن زمان داده می‌شود تا استخوان به دور پیچ ایمپلنت رشد کند. این فرایند که استئواینتگریشن نامیده می‌شود نیازمند زمان است؛ بنابراین روش ایمپلنت یک روش زمان بر در نظر گرفته می‌شود.
از این رو خیلی از افرادی که می‌خواهند دندان ازدست‌رفته‌ی خود را با ایمپلنت جایگزین کنند، معمولاً به علت زمان زیادی که این روش نیاز دارد، از آن منصرف می‌شوند. جالب است بدانید که روش ایمپلنت فوری امکان‌پذیر است. در ادامه به معرفی این روش می‌پردازیم.
•    ایمپلنت فوری چیست؟
•    ایمپلنت فوری برای چه کسانی مناسب است؟
•    فرایند جای‌گذاری ایمپلنت فوری
•    مراقبت‌های بعد از جای‌گذاری ایمپلنت

ایمپلنت فوری چیست؟
نوعی از ایمپلنت وجود دارد که با استفاده از آن می‌توان در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با یک جلسه، هم زمان هم پیچ ایمپلنت را جای‌گذاری نمود و هم دندان مصنوعی را بر روی آن قرار داد. در واقع با این روش بیمار در یک جلسه دندان ازدست‌رفته‌ی خود را جایگزین می‌کند و نیازمند زمان برای بهبودی و رشد استخوان به دور پیچ ایمپلنت نیست.
این روش خوبی‌ها و بدی‌های مخصوص به خود را دارد و از طرفی سرعت جایگزینی دندان ازدست‌رفته برای بسیاری از بیماران ایده‌آل است. برای همه‌ی بیماران نمی‌توان این روش را استفاده کرد. برای این که ایمپلنت فوری برای یک مراجعه‌کننده به‌خوبی عمل کند، باید بررسی‌های لازم به‌دقت انجام شود و این فرایند توسط یک دندان‌پزشک ماهر انجام شود. ویژگی‌های خاص یک کلینیک دندان‌پزشکی مجهز و مهارت منحصر‌به‌فرد دندان‌پزشک را با روش‌های درمانی ویژه دکتر محمد نیک‌زاد متخصص دندان‌پزشکی زیبایی می‌توانید تجربه کنید.

مراحل کاشت ایمپلنت فوری
ایمپلنت فوری برای چه کسانی مناسب است؟
ایمپلنت فوری به علت زمان کوتاهی که برای کاشت و عملکرد نیاز دارد، متقاضیان زیادی دارد. اما برای هر کسی این روش مناسب نیست و کسانی می‌توانند کاندید مناسبی برای ایمپلنت فوری باشند که دارای شرایط زیر باشند؛
•    شخصی برای ایمپلنت فوری مناسب است که استخوان فک کافی برای کاشت ایمپلنت داشته باشد.
•    کسی که می‌خواهد از ایمپلنت فوری استفاده کند، باید از شرایط جسمی مناسبی برخوردار باشد و بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت و فشارخون نداشته باشد.
•    اگر شخص تحت درمان با شیمی‌درمانی و یا پرتودرمانی قرار گرفته باشد، ایمپلنت فوری بر روی او اثربخشی مناسبی نخواهد داشت و احتمال شکست روش وجود دارد.
•    کسانی که بهداشت دهان و دندان خود را به‌خوبی رعایت نمی‌کنند، نمی‌توانند از این روش به‌خوبی استفاده کنند. حداقل دو بار مسواک زدن در روز و یک‌بار نخ دندان کشیدن می‌تواند کمک بسیاری به حفظ سلامت دندان‌ها و موفقیت روش ایمپلنت بکند.
•    کسانی که دخانیات مصرف می‌کنند، نتیجه‌ی خوبی از ایمپلنت نخواهند گرفت. سیگار باعث کاهش جریان خون به لثه‌ها می‌شود. کاهش جریان خون لثه تغذیه‌ی آن را کاهش می‌دهد و باعث ایجاد بیماری‌های التهابی لثه می‌شود. لثه‌های ناسالم به دندان و استخوان نیز آسیب خواهند رساند.

فرایند جای‌گذاری ایمپلنت فوری
جای‌گذاری ایمپلنت فوری نیازمند پیداکردن جای دقیق کاشت پیچ ایمپلنت است. برای پیداکردن جای درست کاشت پیچ ایمپلنت، تصویربرداری‌های دقیقی انجام می‌شود. محل دقیق کاشت ایمپلنت توسط کامپیوتر مشخص می‌شود. بعد از مشخص‌شدن جای دقیق پیچ ایمپلنت، در یک جلسه پیچ ایمپلنت درون لثه و استخوان کاشته می‌شود و بلافاصله پایه و دندان مصنوعی بر روی آن قرار می‌گیرد.
جای‌گیری درست ایمپلنت بهبودی و رشد استخوان به دور پیچ ایمپلنت را سرعت می‌بخشد. بعد از جای‌گذاری ایمپلنت فوری نکات مراقبتی و بهداشتی را باید به‌خوبی رعایت کنید. احتمال شکست روش در ایمپلنت فوری بیشتر از ایمپلنت سنتی و کلاسیک است.

شکست ایمپلنت یک روزه به دلیل سیگار کشیدن
مراقبت‌های بعد از جای‌گذاری ایمپلنت
برای این که ایمپلنت فوری به‌خوبی نتیجه دهد، باید نکات زیر را رعایت کنید؛
•    در روزهای اول بعد از جای‌گذاری ایمپلنت، از غذای نرم و بدون نیاز به جویدن استفاده کنید. از سمتی از دهان خود برای جویدن استفاده کنید که ایمپلنت کاشته نشده است.
•    درد روزهای اول بعد از انجام فرایند را با مسکن‌های بدون نیاز به تجویز نسخه، آرام کنید. درصورتی‌که درد شما افزایش پیدا کرد، می‌توانید از مسکن‌های نیازمند تجویز نسخه هم استفاده کنید.
•    بر روی محل کاشت ایمپلنت از کمپرس سرد و یا گرم استفاده کنید تا درد و ورم را کاهش دهد.
•    در صورت لزوم از آنتی‌بیوتیک برای پیشگیری از ایجاد عفونت استفاده کنید.
•    بعد از کاشت ایمپلنت به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا جلسات فالوآپ به‌خوبی انجام شوند.

به یاد داشته باشید که حفظ دندان‌ها مهم‌تر از پیداکردن راه چاره برای جایگزین‌کردن دندان ازدست‌رفته است. اما با پیشرفت علم و تکنولوژی روش‌های زیادی برای جایگزینی دندان ازدست‌رفته وجود دارد. از آنجایی که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است چند عادت رایج که موجب خراب شدن دندان شما می‌شود را بدانید تا همیشه زیباترین لبخند را از آن خود کنید.


کد مطلب: 322402

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/322402/آیا-ایمپلنت-فوری-ممکن

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir