گروه اقتصادی: انجمن قطعهسازان استان تهران به تازگی طی نامهای به مدیران عامل ایران خودرو و سایپا به عنوان ۲ خودروساز برتر این صنعت در کشور اعلام کرد: مطالبات سررسید شده از ۲ شرکت، از ۱۵ هزار میلیارد تومان فراتر رفته است. ضمن اینکه در تسهیلات خرید دین با زنجیره تامین نیز همکاریهای لازم از سوی بانکها صورت نگرفته است. در این نامه که با امضای امیرحسین جلالی نایبرییس این انجمن منتشر شده است، با اشاره به اینکه روزهای پایانی سال هزینه شرکتها به اوج میرسد، اعلام شد: تعدیل قیمت بسیاری از قراردادها هنوز بهروزرسانی نشده، همچنین برنامه زمانبندی در خصوص پرداخت مطالبات ترتیب داده نشده است.
انجمن قطعهسازان استان تهران با تاکید بر این نکته که تاخیر در تامین و تدارک مواد اولیه، دیون پیمانکاران و دستمزد کارکنان موجبات نگرانی سازندگان را از کمبود نقدینگی فراهم کرده است، بیان کرده احتمال میرود که این موضوع برنامههای افزایش تولید و حتی ادامه روند فعلی را در سال آینده با اختلال روبهرو کند و در پایان این نامه از ۲ خودروساز مورد خطاب خود درخواست شده تا هرچه زودتر دستورات مقتضی در زمینه این موضوع را صادر کنند تا در ادامه آن زنجیره تامین بتواند بیش از پیش در جهت تحقق اهداف بلند این ۲ شرکت تاثیرگذار باشد. اگر شرکتهای خودروساز بخواهند قطعات را از بازار جهانی تهیه کنند ناچارند پول محصولات را چند ماه قبل از سفارش به شرکت مادر بپردازند. اما در تامین قطعات از داخل با وجود اینکه بر اساس قراردادها پرداختها باید ۴ ماهه باشد این زمان بعضا به یکسال هم میرسد. این معضل در کنار بهروز نشدن هزینه قطعات مشکلات نقدینگی را در این صنعت خصوصی دوچندان کرده است.
در حال حاضر حدود ۴۴ هزار میلیارد تومان مطالبات معوق قطعهسازی است، البته یکسری از بدهیها هم، چون شرکت خودروساز پول نقد ندارد از طریق «خرید دین» و «توافقهای سهجانبه قطعهساز، خودروساز و بانک» باید انجام شود که از مبلغ مطالبات معوق کسر شده است. اما نکته مهم اینکه ۱۵ هزار میلیارد تومان از این مطالبات سررسید شده و ظاهرا خودروسازان برنامهای برای پرداخت نیز ندارند.
هیچ ارگانی با قطعهساز مدارا نمیکند
محمود نجفی، عضو هیات رییسه انجمن قطعهسازان در این باره به «اعتماد» گفت: متاسفانه در حالی که این روزها خرید مواد اولیه و سایر کالاهای قطعهسازان به صورت نقدی است، اما فروش قطعاتشان نسیه شده است و هیچ ارگانی هم این وضعیت قطعهسازان را درک نمیکند از بیمه و دارایی گرفته تا بانک و اداره برق و گاز هیچ کدام مدارای این اوضاع قطعهسازان را نمیکنند. این عضو هیات رییسه انجمن قطعهسازان تصریح کرد: مطمئنا نقدینگی یا سرمایه در گردش قطعهسازان محدود شده و با توجه به چند برابر شدن قیمتها و شرایط کنونی نمیتوانند زیاد دوام بیاورند و قطعهسازان نیز برخلاف میلشان نمیتوانند خرید یا حقوق پرداخت کنند و حتی نمیتوانند تامین قطعه کنند که با این تفاسیر تولید خودرو نیز مسلما مختل خواهد شد. نجفی خاطرنشان کرد: البته عمدی در این اختلال نیست، بلکه قطعهساز همه سرمایهاش را برای تامین قطعه امروز گذاشته است و نیروی کارگری را باید حفظ کند و هیچ پشتوانهای هم جز خودروسازان ندارد، اما باید تنها دستش را به زانوی خودش بگیرد و بلند شود تا بتواند واحد خود را اداره کند.
مطالبات قطعهساز بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان است
او با اشاره به رقم اعلامی ادامه داد: رقم ۱۵ هزار میلیارد تومان رقمی است که سررسید شده این در حالی است که کل مطالبات به مراتب رقم بالاتری است، معمولا قراردادها ۴ ماهه است، اما این رقمی است که امروز به آن این عضو هیات رییسه انجمن قطعهسازان تصریح کرد: قطعهساز تا امروز مماشات خوبی با خودروساز داشته این در حالی است که فروش خودروسازان به صورت نقد بوده یا پیشفروش میکنند و قطعهساز نهایتا باید طی ۴ ماه مطالبه خود را برای فروش قطعه به خودروساز دریافت کند، اما از روزی که قطعهساز خریدهایش را انجام میدهد و جنس را وارد کارخانه میکند و قطعه را آماده و بستهبندی کرده و تحویل خودروساز میدهد تا در سیستم خودروساز بنشیند چند ماه زمان میبرد و پس از آن خودروساز نیز ۴ تا ۵ ماه بعد مبالغ اندکی را بابت بدهیهایش به قطعهساز پرداخت میکند. او با بیان اینکه تحمل قطعهسازان هم اندازه دارد، افزود: در صورتی که خودروسازان برنامه درستی بابت پرداخت بدهیهایشان تدوین نکنند مطمئنا روند تولید خودرو با مشکل مواجه خواهد شد.
بار خودروسازان بر دوش قطعهسازان است
نجفی خاطرنشان کرد: تمامی فشارهای مربوط به خودروسازان امروز به دوش قطعهسازان افتاده است و در کنار این مشکلات باید جریمههای بیمه و دارایی را پرداخت و مشکلات کارگری را نیز تحمل کنند. این قطعهساز ادامه داد: این موضوعی که از سوی خودروسازان بابت کمبود نقدینگی مطرح میشود، میدانیم، اما مشکل این خودروسازان را ما ایجاد نکردهایم، این در حالی است که مشکل ما را خودروسازان ایجاد کردهاند هر چند ممکن است این مشکلات را به برنامهریزیهای کلان در کشور هم نسبت دهند، اما ما برای خودروسازان نه تنها مشکلی ایجاد نکردیم، بلکه همواره همکاریهای لازم را نیز با آنها داشتهایم.
نجفی با تاکید بر اینکه خودروساز باید راهحلی برای این قضیه پیدا کند، تصریح کرد: اگر قرار است دولت در این مسیر حمایتی از خودروساز داشته باشد باید زودتر انجام دهد هر چند این موضوع هم اصلا منطقی نیست که یک واحدی قادر به اداره خودش نباشد و همه انتظارها از دولت باشد. او ادامه داد: البته برخی اهالی خودروسازی معتقدند که قیمت خودرو باید آزاد شود، اما اعتقاد من این است که اگر قیمت خودرو آزاد شود این موضوع روی قیمت مواد اولیه آن و قطعات نیز تاثیرگذار خواهد بود، زیرا اقتصاد ایران اقتصادی وابسته و بسیار غیرمنطقی است و اصلا بر اساس اصولی خاص پیش نمیرود و هر ارگانی به صورت سلیقهای کار خود را پیش میبرد از دارایی و بیمه گرفته تا خودروساز و ... نجفی خاطرنشان کرد: اینکه خودروساز برای سال جدید برنامه افزایش تولید دارد به اعتقاد ما خوب است و قطعهسازان هم آمادگی این افزایش تولید را دارند، اما با دو محدودیت بزرگ در این خصوص مواجه هستند اول اینکه ماشینآلات بهروز نیستند و دوم اینکه نقدینگی لازم را نداریم و با ادامه این اوضاع اصلا توانی برای تولید وجود ندارد.