به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۹ - ۲۳:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۱۲ ساعت ۱۴:۴۴
کد مطلب : ۳۲۴۲۵۴

اعلام جنگ اقتصادی تمام عیارعلیه روسیه

اعلام جنگ اقتصادی تمام عیارعلیه روسیه
گروه بین الملل: فرانسه علیه روسیه یک «جنگ اقتصادی و مالی تمام عیار» اعلام کرد.
 وزیر دارایی فرانسه، گفت تحریم‌هایی که تاکنون فرانسه و سایر کشورهای غربی علیه روسیه وضع کرده‌اند «بسیار موثر» خواهند بود.برونو لو مایره گفت: «ما علیه روسیه یک جنگ تمام عیار اقتصادی و مالی را آغاز کرده‌ایم و این تحریم‌ها اقتصاد روسیه را ساقط خواهد کرد».آمریکا و سایر قدرت‌های غربی بانک مرکزی روسیه، تعدادی از مقامات ارشد از جمله ولادیمیر پوتین و وزیر دفاع روسیه را تحریم و دسترسی تعدادی از بانک‌های بزرگ آن کشور به سوئیفت را قطع کرده‌اند.دولت روسیه  اعلام کرد که خروج نقدینگی سرمایه‌گذاران خارجی را به‌طور موقت ممنوع می‌کند.اظهار نظر وزیر دارایی فرانسه با واکنش شدید دمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر پیشین و نایب رئیس فعلی شورای امنیت فدراسیون روسیه، مواجه شد. او در توئیتی نوشت: «حضرت عالی، لطفا مراقب زبان خود باشید و فراموش نکنید که در طول تاریخ جنگ‌های اقتصادی به جنگ واقعی بدل شده‌اند».
همزمان، ۴۱ قانونگذار حزب جمهوریخواه آمریکا در نامه‌ای از جانت یلن، وزیر خزانه‌داری اين کشور خواستند از معاوضه حدود ۱۷ میلیارد دلار از ذخایر ارزی روسیه در صندوق بین‌المللی پول که سال گذشته برداشت شده است جلوگیری کند و اجازه ندهد که مسکو از این پس از ذخایر خود در این صندوق برداشت کند.جمهوریخواهان در نامه خود می‌گویند: «تهاجم نظامی روسیه به اوکراین نشان داد که صندوق بین‌المللی پول در ماه اوت سال گذشته نمی‌باید حق ویژه برای برداشت از ذخایر ارزی ۶۵۰ میلیارد دلاری روسیه را تصویب می‌کرد».
تمام کشورهای عضو صندوق بین‌المللی پول حق برداشت ویژه از ذخایر ارزی خود را دارند که معمولا پشتوانه آن ارزهای معتبر جهان از جمله دلار، یورو، پوند استرلینگ، ین و یوآن هستند.
ولی روسیه برای استفاده از ۱۷ میلیارد دلاری که سال گذشته از پشتوانه پس‌انداز صندوق بین‌المللی پول برداشت کرده است محتاج همکاری یک کشور دیگر است تا بتواند این مبلغ را در شکل یک وام با بهره به روبل تبدیل کند.یکی از اهداف اصلی دولت‌های غربی در تحریم بانک مرکزی روسیه جلوگیری از دسترسی آن کشور به حدود ۶۴۰ میلیارد دلار ذخایر ارز خارجی آن کشور است. به همین دلیل همکاری هر کشور دیگری با روسیه برای تبدیل ذخایر ارزی خود به روبل بسیار دشوار است و ممکن است مشمول تحریم شود.قانونگذاران جمهوریخواه در گذشته نیز به نحوه برداشت از پشتوانه پس‌انداز صندوق بین‌المللی پول که معمولا در شرایط ویژه‌ای نظیر بحران‌های اقتصادی و یا بحران کرونا برای کمک به کشورهای فقیر مورد استفاده قرار می‌گیرد اعتراض کرده‌اند. در موارد قبلی دلیل اعتراض آن‌ها برداشت دولت‌های ایران و چین بود.
آن‌ها  از وزیر خزانه‌داری آمریکا خواستند که به تمامی کشورهای عضو صندوق بین‌المللی پول فشار بیاورد که مبلغ برداشتی روسیه را معاوضه نکنند و در آینده نیز با برداشت بیشتر روسیه از این صندوق مخالفت کنند.آن‌ها در عین حال از دولت آمریکا و متحدان آن کشور خواستند که در صورت ورشکستگی اقتصاد روسيه و مراجعه به صندوق بین‌المللی پول برای دریافت وام، درخواست مسکو را رد کنند.

 
برچسب ها: روسیه
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها