گروه اقتصادي: معاون فنی بازرگانی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برخی از تحریمهای وارده بر کشتیرانی ایران را غیرمنطقی و از روی عصبانیت طرف غربی دانست و گفت: بعد از توافقات مرحلهی اول تقاضا کردیم برای رفع تحریم کشتیرانی از نظرات کارشناسان این حوزه استفاده شود.
علی عزتی گفت: حجم بسیار سنگینی از تحریمها روی کشتیرانی است که با توجه به اولویتهای موجود برخی تندرویهای طرف غربی مانند تحریم کشتیها، شرکتهای ایرانی و بیمه کشتیرانی در اولویت بحث و گفتوگو است. وی تاکید کرد: حمل بار از اروپا و استفاده از بنادر اروپایی برای ایران همچنان غیرممکن است و اگر اروپا بخواهد با ایران در ارتباط باشد باید لجستیک دریایی فراهم باشد. معاون فنی بازرگانی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه چرا حجم سفرهای تفریحی دریایی بسیار کم است بیان کرد: سفرهای دریایی به دلیل تمرکز جمعیت و بخش صنعتی در استانهای شمالی، بسیار محدود است.
عزتی افزود: سفرهای دریایی تفریحی بیشتر بین بنادر ایران، عمان، کویت و امارات صورت میپذیرد و سفرهای داخلی معطوف به بندرعباس، قشم، کیش، ابوموسی و غیره است. وی خاطر نشان کرد: تحریمها آنچنان تاثیری بر روی سفرهای دریایی نداشته و تحریم خاصی به جز بیمه و شرکتهای کشتیرانی بر اینگونه سفرها وضع نشده است. او در پایان یادآور شد: به دلیل حمایت بیشتر از سفرهای هوایی نسبت به سفرهای دریایی هزینهی اینگونه سفرها به نرخ واقعی نزدیکتر است.