کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

جهان اراده اوکراین برای جنگیدن مقابل روسیه را دست کم گرفته بود

ماریوپل در مصیبت و قحطی فرو رفته است

20 اسفند 1400 ساعت 9:39


گروه بین الملل: تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین در حالی وارد سومین هفته شد که وزیران خارجه دو کشور برای نخستین بار پس از رویارویی نظامی با یکدیگر در ترکیه ملاقات کردند. آنچه از سخنان وزیران خارجه در کنفرانس خبری مشخص بود این است که نشست دو کشور نتیجه‌ای به همراه نداشت.
همزمان خبرگزاری‌های بین‌المللی از تشدید درگیری‌ها در اطراف کی‌یف و نیز پیشروی نیروها و تانک‌های ارتش روسیه به سمت پایتخت اوکراین خبر می‌دهند.
از سوی دیگر هدف قرار گرفتن بیمارستان ماریوپل و محاصره ۹ روزه این شهر که گفته می‌شود به کشته شدن بیش از ۱۲۰۰ غیرنظامی انجامیده، نگرانی‌ها را نسبت به وقوع یک فاجعه انسانی در اوکراین افزایش داده است.
نماینده کمیته بین‌المللی صلیب سرخ (ICRC)  وضعیت شهر بندری ماریوپل را که از سوی روسیه محاصره شده، دهشتناک توصیف کرد. ساشا ولکوف معاون رئیس این کمیته در ماریوپل اعلام کرد که سکنه مستاصل، مغازه‌ها و داروخانه‌ها را غارت کرده‌‌اند، بر سر مواد غذایی با هم درگیر شده‌اند و از باک ماشین‌های پارک شدن بنزین می‌کشند. وی گفت: بیمارستان‌ها دیگر نمی‌توانند به کار ادامه دهند و بازار سیاه مایحتاج عمومی بی‌داد می‌کند. ولکوف اعلام کرد که بعضی از مردم هنوز چیزی برای خوردن ذخیره دارند اما مشخص نیست چقدر دوام بیاورند.
در همین حال  معاون نخست‌وزیر اوکراین از جامعه جهانی برای کمک به شهر محاصره شده ماریوپل کمک خواست. ایرنا ورشچوک در این پیام با اشاره به محرومیت مردم از آب و غذا و دارو و تامین جانی می‌گوید: «به داد ماریوپل برسید. یک فاجعه انسانی در آنجا جریان دارد.»وی اضافه می‌کند که سکنه این شهر بندری از کریدورهای بشردوستانه موجود در شهرهای دیگر هم بی نصیب مانده‌اند.

آمادگی بهتر اروپا برای پذیرش پناهجو
 کمیسر داخله اتحادیه اروپا گفت: اعضای اتحادیه نسبت به سال ۲۰۱۵ ظرفیت و آمادگی بیشتری برای پذیرش جنگزدگان دارند. یلوا یوهانسون تاکید کرد که در آن سال کشورهای عضو برای موج پناهجویی هیچ برآوردی نداشتند اما احتمالات ناشی از جنگ اوکراین قبلا پیش‌بینی و برآورد شده است.
وی گفت: شمار کسانی که از اوکراین به اتحادیه آمده‌اند تقریبا با تعداد دو میلیون نفری که از جنگ داعش در سوریه و عرق گریختند، مساوی است. یوهانسون افزود: «این البته چالش بزرگی است اما غافلگیرکننده نبود و ما آمادگی داریم.»بسیاری از اوکراینی‌هایی که تا کنون کشور خود را ترک کرده‌اند، خانواده یا دوستانی در کشورهای اروپایی دارند و نزد آنها رفته‌اند. چنانچه شرایط تغییر نکند، تقسیم، تامین، اسکان و به جریان انداختن روند پذیرش و جذب آنها مستلزم صرف وقت، اختصاص بودجه و امور پیچیده اداری است.

 تلفات ارتش روسیه موجب عقب‌نشینی پوتین خواهد شد
تلفات سنگین ارتش روسیه امکان دارد پوتین را به عقب‌گرد از رویکردش در تهاجم به اوکراین وادار کند. این چیزی است که مدیر اطلاعات ملی امریکا در مقابل کمیته سنا بیان کرد.
خانم اوریل هینس با متهم کردن نظامیان روسی به نقض گسترده امنیت شهروندان عادی، خسارات انسانی وارده به ارتش روسیه را قابل توجه خواند و گفت: «سرویس‌های مخفی همه اقدامات روسیه را مستند کرده‌اند تا مسکو را پاسخگو کنند و هم‌زمان اولین نشانه‌ها از تغییر  در رویکرد پوتین را مشاهده کرده‌اند.»
او افزود که سرویس‌های اطلاعاتی به این ارزیابی رسیده‌اند که پوتین ممکن است در نتیجه مطلوب خود از جنگ با اوکراین تجدیدنظر کند.

 نیمی از جمعیت کی‌یف شهر را ترک کرده‌اند
شهردار کی‌یف  گفت: «بر اساس اطلاعات ما از هر دو ساکن کی‌یف، یک نفر فرار کرده است. ویتالی کلیتچکو یادآور شد که پیش از جنگ ۵/ ۳ میلیون نفر در کی‌یف و اطراف آن زندگی می‌کردند و اینک دستکم دو میلیون نفر از شهر گریخته‌اند.  این قهرمان سابق بوکس جهان اضافه کرد که با تشدید نظارت بر هر خیابان، هر ساختمان و هر مکان عمومی، شهر به یک "قلعه" مبدل شده است.

غول‌های مواد غذایی از روسیه می‌روند
تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه گسترده‌تر می‌شوند. در این راستا چهار شرکت بزرگ از بازار روسیه خارج خواهند شد. مک‌دونالد یکی از این شرکت‌ها است که با خروج آن بیش از ۸۰۰ شعبه تعطیل و بیش از ۶۰ هزار نفر بیکار می‌شوند.
از زمان تهاجم روسیه به اوکراین بسیاری از شرکت‌ها به دلیل اعتراض یا تحریم‌های بین‌المللی شعب خود را در روسیه تعطیل کرده‌اند. انتقادات به شرکت‌هایی که هنوز فعالیت خود را در روسیه تعلیق نکرده‌اند، رو به افزایش است.
کاربران شبکه‌های اجتماعی کمپین‌هایی مبنی بر بایکوت این شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران آن‌ها را مطرح کرده‌اند و شرکت‌های بین‌المللی چون مک‌دونالد، استارباکس و کوکاکولا به این کمپین پاسخ مثبت دادند و اعلام کردند که به صورت موقت فعالیت خود را در روسیه متوقف می‌کنند. در این زمینه شرکت اصلی پپسی (پپسیکو) هم تصمیم دارد فعالیت خود را در روسیه محدود کند.
چهار شرکت نام برده شده برای دهه‌ها در روسیه حضور داشته‌اند. مک‌دونالد اولین شعبه خود در مسکو را پیش از فرو ریختن دیوار برلین و فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی تاسیس کرده است. پپسی بیش از ۶۰ سال است که محصولات خود را در روسیه می فروشد و حدود چهار درصد از کل فروش خود را در آنجا به ثبت رسانده است.مک دونالد حدود ۸۵۰ شعبه خود در روسیه را تا اطلاع ثانوی تعطیل می‌کند. این شرکت ۶۲ هزار کارمند در روسیه دارد. پیش از این،‌ بزرگترین شرکت فست‌فود جهان در مورد حمله به اوکراین موضع‌گیری جدی نداشت،‌ اما اکنون کریس کمپچینسکی،‌‌ مدیرعامل این شرکت در این زمینه اعلام موضع کرده است.  او در ایمیلی به کارمندان گفت: «نمی‌توان رنج انسانی غیرضروری را که در اوکراین اتفاق می‌افتد نادیده گرفت.»
این شرکت اعلام کرده با وجود اینکه بیش از ۳۰ سال است که در روسیه فعالیت دارد و هر روز به میلیون‌ها مشتری خدمت‌رسانی می‌کند،‌ اما تعطیلی را به دلیل ارزش‌های این شرکت ضروری می‌داند.شرکت فست فود "یام! برندز” که مالک  کی‌اف‌سی و پیتزا هات است، اعلام کرده که دیگر در روسیه سرمایه گذاری نخواهد کرد و فروشگاه‌هایی را که اداره می کند، تعطیل خواهد کرد. اما فروشگاه‌هایی که توسط صاحب امتیازان محلی اداره می‌شوند هم‌چنان دایر خواهند بود. این گروه همچنین اعلام کرده که سود حاصل از این فروشگاه‌ها را برای اهداف بشر دوستانه در نظر گرفته است
استارباکس، بزرگ‌ترین کافه‌ زنجیره‌ای جهان، نیز با توجه به حمله روسیه به اوکراین، فعالیت خود را در روسیه متوقف می‌کند. کوین جانسون، مدیرعامل استارباکس در نامه‌ای به کارمندان خود اعلام کرد: «ما تصمیم گرفته‌ایم تمام فعالیت‌های تجاری در روسیه را به حالت تعلیق درآوریم. به گفته تحلیل‌گران، استارباکس حدود ۱۳۰ فروشگاه در روسیه دارد که توسط مالکان محلی اداره می شوند.

دست كم گرفتن اراده اوکراینی ها برای جنگیدن
مقامات ارشد اطلاعاتی ایالات متحده  اذعان کردند که عزم و اراده اوکراین برای دفاع از خود در برابر تهاجم روسیه را دست کم گرفته بوده‌اند.
ژنرال اسکات بریر، مدیر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا، که در جلسه استماع سنا حضور یافته بود در این باره گفت: «نظر من این بود که بنابر عوامل مختلف اوکراینی‌ها آن طور که باید آماده نیستند. بنابراین من اراده آن‌ها برای مبارزه را زیر سوال بردم. این ارزیابی بدی از سوی من بود، چرا که آن‌ها شجاعانه و شرافتمندانه جنگیده‌اند و کار درست را انجام می‌دهند.»
آوریل هاینز، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، نیز گفت: «ما از نظر پیش‌بینی چالش‌های نظامی که پوتین در ارتش خودش با آن مواجه شده است، خوب عمل نکردیم.»
اذعان به خطا در برآورد اراده نیروهای اوکراینی و قدرت ارتش روسیه در حالی بیان می‌شود که نمایندگان دو حزب کنگره در جلسه روز پنجشنبه از سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا برای پیش‌بینی دقیق قصد ولادیمیر پوتین برای آغاز جنگ تقدیر کردند.

تمركز روسیه بر محاصره شهرهای کلیدی
مقامات اطلاعاتی وزارت دفاع بریتانیا می‌گویند روسیه قصد محاصره شهرهای اصلی اوکراین را دارد و به همین خاطر هرچه بیشتر نیروهایش را برای این ماموریت به کار گرفته است.
وزارت دفاع بریتانیا در توئیتی درباره وضعیت زمین جنگ در اوکراین نوشت: «به دلیل مقاومت شدید اوکراین، روسیه در حال به کارگیری تعداد بیشتری از نیروهای اعزامی خود برای محاصره شهرهای کلیدی است. این امر تعداد نیروهای موجود برای ادامه پیشروی در سایر جبهه‌ها را کاهش داده و باعث خواهد شد پیشرفت روسیه بیشتر کند شود.» در همین حال وزارت امور خارجه آمریکا نیز تأیید کرده است که نیروهای روسی پس از تخریب زیرساخت‌های حیاتی شهرهای اوکراین، در حال محاصره آن‌ها هستند.

مخالفت با الحاق سریع اوکراین به اتحادیه
سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا  هرگونه الحاق سریع اوکراین به اتحادیه اروپا را رد کردند.رهبران ۲۷ کشور اروپایی که برای بحث و تبادل نظر درباره حمله نظامی روسیه به اوکراین گرد هم جمع شده بودند بر روابط نزدیک‌تر با کی‌یف تاکید کردند، اما گفتند که الحاق سریع در حال حاضر نمی‌تواند انجام شود.
مارک روته، نخست‌وزیر هلند، با بیان اینکه برای عضویت اوکراین «هیچ رویه سریعی وجود ندارد»، گفت: «با این حال ما مجددا تاکید داریم که می‌خواهیم با اوکراین کار کنیم».
امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه که ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا را نیز برعهده دارد، گفت: «آیا اکنون می‌توانیم روند الحاق را برای کشوری که در حال جنگ است باز کنیم؟ فکر نمی‌کنم. آیا باید در را ببندیم و بگوییم هرگز؟ این هم ناعادلانه خواهد بود.»

 رئیس‌جمهور چین مضطرب و نا آرام است
 رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)،  گفت شی جین پینگ رئیس جمهور چین از حمله روسیه به اوکراین تا حدی «احساس اضطراب و ناآرامی» می‌کند چرا که تصویر دقیقی از آن‌چه پیش‌ آمده در ذهن نداشته است.
ویلیام برنز اضافه کرد: «رئیس‌جمهور شی احتمالاً تا حدی احساس اضطراب و ناآرامی می‌کند چرا که حرکت ولادیمیر پوتین آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها را به هم نزدیک‌تر کرده و اتحاد فراآتلانتیکی را به شیوه‌هایی تقویت می‌کند که تصورش قبل از آن کمی سخت بود.»
 برنز که در نشست کمیته اطلاعات سنای آمریکا حضور یافته بود گفت رهبر چین هم به دلیل «آسیب به اعتبار چین به خاطر ارتباط با روسیه در موقع تجاوز به اوکراین» و همچنین «پیامدهای اقتصادی جنگ در زمانی که نرخ‌های رشد چین به پایین‌ترین حد خود در ۳۰ سال گذشته رسیده‌اند»، نگران است.ویلیام برنز افزوده است که روسیه قصد داشت ظرف ۴۸ ساعت اوکراین را تصرف کند اما نقشه او با شکست مواجه شد.

پوتین اشتباه بزرگی مرتکب شد
 نخست وزیر کانادا،  گفت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با حمله به اوکراین «اشتباهی بزرگ» مرتکب شده است و جنگی را که آغاز کرده با «شکست» به پایان خواهد رساند.
جاستین ترودو، که در یک کنفرانس مطبوعاتی با آندژی دودا رئیس جمهور لهستان شرکت کرده بود گفت: «ولادیمیر پوتین اشتباه بزرگی مرتکب شد و جنگی را که آغاز کرده است با شکست تمام خواهد کرد. نه تنها به دلیل شجاعت و استقامتی که اوکراینی‌های شجاع و الهام‌بخش از خود نشان می‌دهند، بلکه همچنین به دلیل اتحاد و قاطعیت کشورهای متحد.»


 


کد مطلب: 325702

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/325702/ماریوپل-مصیبت-قحطی-فرو-رفته

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir