به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۱۴ - ۱۹:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۲۰ ساعت ۱۸:۱۹
کد مطلب : ۳۳۰۴۲۵
درخواست برگزاری دادگاه جنایات جنگی علیه پوتین و لاوروف

اوکراین در انتظار پاسخ محکم جهان به جنایات روسیه

اوکراین در انتظار پاسخ محکم جهان به جنایات روسیه
گروه بین الملل: ولدیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین پس از دیدار با اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا در کی‌یف با اشاره به «کشتار کراماتورسک» خواستار «پاسخ محکم جهان» به اقدامات روسیه شد.به گفته مقامات اوکراین در جریان این حمله که به یک ایستگاه قطار در شرق این کشور انجام شد ۵۲ نفر از جمله ۵ کودک جان خود را از دست داده‌اند. روسیه در مقابل این حمله را رد کرده و آن‌را به اوکراین نسبت داده است.
همزمان رئیس کمیسیون اروپا که همراه با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  با قطار به ‌کی‌یف سفر کرده بار دیگر در دیدار با  زلنسکی تاکید کرد که اتحادیه اروپا در کنار اوکراین خواهد ماند. وی گفت که این اتحادیه در تدارک وضع تحریم‌های جدیدی علیه روسیه است.
همچنین رئیس جمهور آلمان خواستار برگزاری یک دادگاه ویژه رسیدگی به "جنایات جنگی" علیه رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه روسیه شده است.
فرانک والتر اشتاینمایر،  گفت: هرکسی که مسئول چنین جرایمی است باید آن را توضیح دهد.وی افزود: این دادگاه شامل سربازان و فرماندهان ارتش نیز می‌شود و البته سیاستمدارانی که در آن دخیل هستند.اشتاینمایر همچنین خواستار برگزاری یک دادگاه ویژه رسیدگی به جنایت‌های جنگی علیه ولادیمیر پوتین،‌ رئیس جمهوری روسیه و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه دولت مسکو شده است.
اوکراین دولت روسیه با به نسل کشی و ارتکاب جنایت‌های جنگی متهم کرده است.

 چهار میلیون و ۵۰۰ هزار اوکراینی از کشورشان گریخته‌اند
 کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل اعلام کرد بیش از ۴ میلیون و چهارصد هزار اوکراینی از زمان آغاز جنگ از این کشور گریخته‌اند. این رقم نزدیک به ۶۰ هزار نفر بیشتر از آخرین سرشماری همین نهاد سازمان ملل متحد است.  این آمار در حالی اعلام می‌شود که در روزهای اخیر گزارش‌های متعددی درباره کاهش شمار پناهجویان در لهستان و تمایل بسیاری از آن‌ها برای بازگشت به اوکراین منتشر شده بود. کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد می‌گوید این بزرگ‌ترین موج مهاجرتی در اروپا از زمان پایان جنگ جهانی دوم است. براساس داده‌های این نهاد بیش از ۹۰ درصد پناهجویان زن و کودک هستند. براساس همین گزارش، بیش از هفت میلیون نفر هم از زمان آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، در مرزهای این کشور، آواره شده اند.

اسلواکی سامانه اس - ۳۰۰ به اوکراین داد
یک روز پس از آن که آمریکا اعلام کرد بیش از ۳۰ کشور در حال افزایش کمک‌های نظامی به کی‌یف هستند، مقامات اسلواکی اعلام کردند که این کشور سامانه دفاع موشکی اس-۳۰۰ خود را به اوکراین فرستاده است.
 اوکراین مکررا از کشورهای غربی خواستار تسلیحات دفاع هوایی و تجهیزات نظامی زمینی سنگین شده است.ادوارد هگر، نخست‌وزیر اسلواکی در بیانیه‌ای گفت: تایید می‌کنم که اسلواکی سامانه دفاع هوایی اس-۳۰۰ خود را بر اساس درخواست اوکراین برای کمک به توانایی دفاعی‌اش در مقابل حمله روسیه، به کی‌یف تحویل داده است.سامانه اس-۳۰۰ ساخت شوروی بوده و پس از تجزیه چکسلواکی در سال ۱۹۹۳، در اختیار اسلواکی قرار گرفت.این نخستین مورد از ارسال سامانه دفاع هوایی به اوکراین از آغاز حمله روسیه به این کشور است.
در ماه مارس، آلمان و هلند، سه آتشبار سامانه دفاع هوایی پاتریوت را در اختیار اسلواکی قرار دادند، اما اسلواکی اعلام کرد که از سامانه‌های جدید در کنار سامانه اس-۳۰۰ خود استفاده می‌کند و تنها زمانی اس-۳۰۰ را به اوکراین می‌دهد که جایگزینی برای آن داشته باشد.اکنون هگر اعلام کرده است که ناتو و متحدانش قرار است جای خالی این سامانه را در دفاع هوایی اسلواکی پر کنند. وزیر دفاع این کشور نیز متعاقبا اعلام کرد که اسلواکی چهارمین سامانه موشکی پاتریوت را در روزهای آتی از آمریکا دریافت خواهد کرد.
جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای گفت: همزمان با تغییر موقعیت نیروهای روسیه برای آغاز فاز جدید این جنگ، به دولت خود دستور داده‌ام تا همچنان از هیچ تلاشی برای همذات‌پنداری با ارتش اوکراین و فراهم کردن تسلیحات پیشرفته‌ای که برای دفاع از کشور خود نیاز دارند، دریغ نکنند.
لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا نیز در بیانیه‌ای گفت: این (محموله اعزامی به اسلواکی) تکمیل‌کننده رزم‌گروه چندملیتی ناتو در شرق اسلواکی است که (در حال حاضر) شامل سامانه‌های دفاعی آلمان و هلند است.

امضای قانون ممنوعیت واردات نفت از روسیه
 رییس جمهوری آمریکا دو قانون ممنوعیت واردات نفت از روسیه و پایان روابط تجاری عادی با این کشور را بر سر جنگ اوکراین امضا کرد.
جو بایدن قانون پایان دادن به واردات نفت روسیه که به طور قانونی واردات محصولات نفتی از روسیه را ممنوع می‌کند و قانون تعلیق روابط تجاری عادی با روسیه و بلاروس که روابط تجاری عادی با روسیه و بلاروس را به حالت تعلیق در می‌آورد، امضا کرد.
کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که این قوانین به دنبال اعمال فشار بیشتر بر تحریم‌های تجاری و حقوق بشری علیه روسیه و همپیمانش بلاروس است.این قوانین بدون هیچ مخالفتی از سوی کنگره آمریکا تصویب شد که پس از امضای رئیس جمهوری آمریکا اجرایی می‌شوند.
کنگره آمریکا به پایان روابط عادی تجاری با روسیه و بلاروس رای داد، تا کاخ سفید فشار‌ها بر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به دلیل تهاجم به اوکراین را تشدید کند.این قانون رئیس جمهوری آمریکا را قادر می‌سازد تا تعرفه کالا‌های وارداتی از این دو کشور را به شدت افزایش دهد.کنگره آمریکا همچنین ممنوعیت واردات انرژی از روسیه از جمله نفت، زغال سنگ و گاز طبیعی را تصویب کرد.رئیس جمهور آمریکا پیش از این اعلام کرده بود کشورش اصلی‌ترین بخش اقتصاد روسیه را هدف قرار می‌دهد. ما تمام واردات نفت، گاز و انرژی از روسیه را ممنوع می‌کنیم.
وی گفته بود این اقدام از حمایت قوی دو حزبی در کنگره (حزب دموکرات و جمهوری‌خواه) و همچنین در آمریکا برخوردار است. ما جنگ ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه را تامین مالی نخواهیم کرد.
شاید جنگ اوکراین به داخل روسیه کشیده شود
در شرایطی که حمله روسیه وارد چهل و پنجمین روز خود شده است، یکی از فرماندهان سابق ارتش روسیه هشدار داد که درگیری با اوکراین شاید به زودی وارد قلمروی روسیه شود.
ایگور گیرکین فرمانده سابق ارتش روسیه در جریان حضور در یک برنامه تلویزیونی گفت، اگر روسیه نیروهای ارتش خود را بسیج نکند، جنگ با اوکراین وارد قلمروی روسیه می‌شود.
 این فرمانده سابق ارتش روسیه پیشتر به عنوان "وزیر دفاع" برای نیروهای جدایی‌طلب مورد حمایت روسیه در شرق اوکراین خدمت می‌کرد.اظهارات از سوی این فرمانده سابق ارتش روسیه در میانه گزارش‌هایی در این باره منتشر شده که نیروهای ارتش این کشور از کی‌یف در حال عقب‌نشینی هستند، پس از آنکه سربازان اوکراینی کنترل مجدد این شهر را به دست گرفته‌اند.
اخیرا نیز وزارت دفاع انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد: پس از ناکام ماندن روسیه در تامین اهداف خود و وادار شدن نیروهای این کشور به عقب‌نشینی از مناطق اطراف چرنیهیف و شمال کی‌یف، نیروهای اوکراینی مناطق کلیدی در شمال اوکراین را بازپس گرفتند.در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: بسیاری از واحدهای روسیه که از شمال اوکراین خارج می‌شوند احتمالا نیازمند تجهیز مجدد و بازتوانی قوا هستند تا بتوانند بار دیگر در شرق اوکراین مستقر شوند.
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز با اشاره به عقب‌نشینی نیروهای روسی از کی‌یف گفت: در این برهه از زمان، ما بر این باوریم که روسیه اهداف جنگی خود را بازبینی می‌کند.
وی افزود: روسیه در حال تغییر موقعیت نیروهای خود برای تمرکز بر اقداماتش در شرق و بخش‌هایی از جنوب اوکراین است، به جای آنکه اکثریت قلمروی اوکراین را هدف قرار دهد. تمامی اینها نشان می‌دهد که روسیه به دنبال محاصره و درهم شکستن نیروهای اوکراینی در شرق این کشور است.

روسیه هزاران نیروی اضافی راهی خارکیف کرد
وزارت دفاع آمریکا می‌گوید، روسیه تمرکز خود را بر تقویت جبهه شرقی گذاشته و برای این منظور هزاران نیروی جدید را راهی نزدیکی خارکیف کرده است. تعداد گردان‌های نظامی روسیه در این منطقه از ۳۰ به ۴۰ افزایش یافته است.به گفته یک مقام بلندپایه در وزارت دفاع آمریکا، روسیه هزاران سرباز اضافی را به نزدیکی مرزهای شهر خارکیف، در شرق اوکراین اعزام کرده است.
 این مقام  گفت، شمار گردا‌ن‌های نظامی در نزدیکی شهر بلگورود روسیه از ۳۰ به ۴۰ افزایش یافته است.او از تعداد دقیق سربازان اضافی سخنی نگفت، ولی معمولا این‌گونه گردا‌ن‌ها شامل حدود ۶۰۰ تا یک‌هزار سربازند.این منبع اضافه کرد، ارتش روسیه نیروهای خود در این منطقه را تقویت می‌کند تا پیروزی خود در دونباس در شرق اوکراین را تضمین کند.
کلان‌شهر خارکیف در نزدیکی مرز روسیه واقع شده است.

 انتظار نداشته باشید روسیه از شورای امنیت اخراج شود
 پس از تعلیق روسیه از شورای حقوق بشر سازمان ملل در بحبوحه حمله‌اش به اوکراین، کاخ سفید تاکید کرد که چنین اتفاقی را برای مسکو در شورای امنیت جایی که این کشور یک عضو دائم با برخورداری از حق وتوست، پیش‌بینی نمی‌کند.
 سخنگوی کاخ سفید  گفت: می‌دانم که سوالی درباره اینکه آیا روسیه باید از شورای امنیت اخراج شود یا خیر مطرح است. ما وقوع چنین چیزی را پیش‌بینی نمی‌کنیم.
 جن ساکی افزود: اما بدون شک اقدام اخیر در تعلیق روسیه از شورای حقوق بشر سازمان ملل نشانه‌ای از واکنش جهانی و وحشت از خشونت‌هایی است که در اوکراین شاهد هستیم. اما ورای آن، من هیچ پیش‌بینی از اصلاحات ندارم.روز پنجشنبه روسیه از شورای حقوق بشر سازمان ملل تعلیق شد.جن ساکی تصریح کرد: می‌دانم که رای‌های ممتنعی در رای‌گیری روز پنجشنبه وجود داشت و تنها ۲۴ کشور از جمله کره شمالی به روسیه رای داد. اما نتیجه که مهم‌ترین چیز برای ماست این است که آنچه ما می‌خواستیم تحقق یافت و روسیه از شورای حقوق بشر سازمان ملل تعلیق شد.
تنها راه مطرح شده در قطعنامه شورای امنیت در زمان تاسیس شورای حقوق بشر در سال ۲۰۰۵ میلادی، تعلیق است.سخنگوی کاخ سفید گفت: این جدی‌ترین اقدام در دسترس است. این اقدام تنها یکبار در تاریخ انجام شده است. این دومین بار در تاریخ است که کشوری از شورای حقوق بشر سازمان ملل اخراج می‌شود. کشور قبلی لیبی بود.
وی افزود: این اقدام بسیار مهم بیانگر این حقیقت است که بیش از دو سوم از کشورهای عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل معتقدند که آنها به خاطر اقداماتشان در راستای براندازی و نقض حقوق بشر جهانی نباید در این امر نقش کلیدی و رهبری داشته باشند.جن ساکی تصریح کرد: این همچنین بدین معناست که وقتی روسیه از شورای حقوق بشر تعلیق شده دیگر قادر نخواهد بود علیه اقدامات آتی در نشست‌های بعدی این شورا رای دهد.  وی همچنین گفت: تحریم‌های بین‌المللی به رهبری آمریکا تاثیر شگرفی بر اقتصاد روسیه داشته‌اند.

 
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها