به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۱۴ - ۱۵:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۲۵ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب : ۳۳۱۲۸۹
پاپ: جنایات روسیه در اوکراین قتل‌عام است

تهدید روسیه به هدف قرار دادن محموله‌های سلاح به اوکراین

تهدید روسیه به هدف قرار دادن محموله‌های سلاح به اوکراین
گروه بین الملل:  معاون وزیر خارجه روسیه، تهدید کرد که مسکو، «خودروهای آمریکایی و ناتو را که در خاک اوکراین تسلیحات حمل می‌کنند، به عنوان اهداف نظامی مشروع در نظر خواهد گرفت».
سرگئی ریابکوف افزود که هرگونه تلاش غرب برای وارد کردن خسارت قابل توجه به ارتش روسیه یا متحدان جدایی‌طلب آن در اوکراین «شدیدا سرکوب خواهد شد».
در همین حال، کاخ سفید هفته گذشته اعلام کرد که از زمان حمله روسیه به اوکراین تا کنون بیش از ۱.۷ میلیارد دلار کمک نظامی و امنیتی به اوکراین ارائه کرده ‌است.
همزمان با هشدار مقام ارشد روسیه به غرب در مورد ارسال تسلیحات به اوکراین، کشورهای عضو اتحادیه اروپا  با ارسال ۵۰۰ میلیون یورو کمک نظامی جدید به اوکراین موافقت کرده‌اند.
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، افزایش حمایت نظامی این اتحادیه از اوکراین را ضروری دانست، به‌ویژه در شرایطی که روسیه آماده حمله گسترده به شرق این کشور می‌شود. بورل، هفته‌های آینده را «سرنوشت‌ساز» توصیف کرد.این سومین بسته کمک نظامی است که اتحادیه اروپا با ارسال آن به اوکراین برای دفاع از خود در بحبوحه تهاجم روسیه موافقت کرده است.اتحادیه اروپا در مجموع یک‌ونیم میلیارد یورو کمک نظامی به کی‌یف ارسال کرده است.

پیامدهای تهاجم به اوکراین
گزارش‌ها نشان می‌دهد که نرخ تورم سالانه در آمریکا به هشت‌ونیم درصد در ماه مارس رسید که بالاترین نرخ تورم در ۴۰ سال گذشته به شمار می‌رود.نرخ تورم در بریتانیا نیز به هفت درصد رسیده که بیشترین نرخ تورم ۳۰ سال گذشته در این کشور توصیف شده است.نرخ کنونی تورم در کشورهای حوزه یورو هفت‌ونیم درصد است ولی در برخی از کشورهای خارج از حوزه یورو این نرخ به ۱۵ درصد هم رسیده است.بالا رفتن قیمت نفت و گاز و مواد غذایی دلیل اصلی بالا رفتن نرخ تورم در همه کشورهای پیشرفته جهان عنوان شده است. در اروپا قیمت گاز دست‌کم ۳۰ درصد و قیمت برق دست‌کم ۲۰ درصد افزایش یافته است.اروپا حدود یک‌چهارم نفت و ۴۰ درصد گاز مورد نیاز خود را با واردات انرژی از روسیه تامین می‌کند. جنگ در اوکراین و تحریم‌های بی‌سابقه علیه مسکو به کاهش چشمگیر صادرات گندم و روغن از روسیه و اوکراین منجر شده و همزمان، قیمت سایر اقلام غذایی نیز دست‌کم ۳۰ درصد افزایش یافته است.

 پاپ: جنایات روسیه در اوکراین قتل‌عام است
پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، نیز جنایات روسیه در اوکراین را «قتل‌عام» خواند و آن را محکوم کرد.رهبر کلیسای کاتولیک رم، با ارسال پیامی، ویژگی جنگ در اوکراین را حضور «نیروهای شیطانی» عنوان کرد و گفت که «در این جنگ ظلم‌هایی مانند قتل‌عام غیرنظامیان رخ می‌دهد».
پاپ در این پیام همچنین تأکید کرد که وضعیت خطرناک «زنان و کودکان» وجدان‌ها را آزار می‌دهد.
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، نیز در خلال ارائه گزارش سالانه حقوق بشر در سال ۲۰۲۱، با تأکید بر هشدارآمیز بودن وضعیت حقوق بشر در نقاط مختلف جهان، به جنایات روسیه در اوکراین اشاره کرد و آن را «لکه ننگی بر دامن بشریت» خواند. بلینکن همچنین افزود که این جنایات «نماد نقض حقوق بشر است.»آنتونی بلینکن  تأکید کرد کشورش اطلاعات موثقی در دست دارد که روسیه ممکن است در ماریوپل از انواع ابزار کنترل اعتراض، از جمله گاز اشک‌آور مخلوط‌شده با عوامل شیمیایی که علائم شدیدتری ایجاد می‌کند، استفاده کند.


 رژه پیروزی روسیه در ماریوپل
یکی از مقام‌های شهر ماریوپل اوکراین می‌گوید روسیه احتمالا قصد دارد روز نهم ماه مه، هم‌زمان با سالگرد پیروزی جنگ جهانی دوم، در این شهر رژه پیروزی برگزار کند.
پترو آندریوشچنکو مشاور شهرداری ماریوپل گفت که شهردار دست‌نشانده روسیه که در مناطق تحت کنترل آنها منصوب شده، دستور داده است که طی چهار هفته مرکز این شهر را از خرابه‌ها و اجساد تخلیه کنند.شهر بندری ماریوپل در چند هفته گذشته در محاصره و زیر بمباران شدید نیروهای روسیه بوده و گزارش‌های هولناکی از وضعیت ساکنان آن منتشر شده است.سرنوشت ماریوپل که احتمال سقوط آن روز به روز بیشتر می‌شود، در تعیین مرحله بعدی جنگ روسیه در اوکراین بسیار مهم است.اگر روسیه این شهر را اشغال کند، کنترل مناطقی را به دست می‌گیرد که دو جبهه جنگ مسکو در جنوب و شرق اوکراین را به هم متصل می‌کند.علاوه بر این شمار زیادی از نفرات ارتش روسیه برای استقرار در جبهه‌های دیگر آزاد می‌شوند و از نظر سیاسی هم برای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه یک پیروزی استراتژیک بعد از ناکامی‌های در مراحل اول جنگ به دست خواهد آمد.برای اوکراین از دست دادن چنین شهری ضربه‌ای بزرگ برای رهبری این کشور خواهد بود که ماریوپل را "قلب این جنگ" توصیف کرده بود.

 
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها