آیا ماجرای سیسمونی نوه قالیباف برای حواسپرتی از اقدامات بزرگ دولت رئیسی بود؟
رویداد24 , 5 ارديبهشت 1401 ساعت 11:36
گروه سیاسی: روزنامه کیهان در ادامه تلاش برخی رسانهها از جمله صداوسیما و رسانههای وابسته به نهادهای نظامی، در راستای سرپوش نهادن بر ماجرای سفر خانواده قالیباف به ترکیه مینویسد: «قضیه قالیباف را راه انداختند تا حواس مردم از خدمات دولت سیزدهم پرت شود.» این اظهار نظر را به مجموعه تحلیلهای عجیب و غریب و دائی جان ناپلئونی رسانههای جریان راست و همفکرانشان باید افزود. تو گویی که انگار کسی به زور بلیت ترکیه را در جیب دختر و همسر و داماد قالیباف گذاشته و چندین چمدان را بی آنکه آنها بخواهند، از سر اجبار تحویل آنها داده و این چنین خانواده قالیباف را در تله گذاشتهاند تا باعث حواسپرستی مردم از اقدامات و کرامات بیهمتای دولت رئیسی شوند!
اگر آن طور که کیهان به آن میپردازد، چنین چیزی است اتفاقا که باید مورد استقبال کیهانیها هم قرار بگیرد. چرا که هرچه حواس از عملکرد دولت در این برهه پرتتر شود به سود یاران رئیسی است. از بلاتکلیفی و بنبست احیای برجام که بگذریم، در دوره برنج ۱۱۰ هزار تومانی و پراید ۲۰۰ میلیون تومان، حواس پرتی مردم به نفع رئیس دولت محبوب حسین شریعتمداری خواهد بود.
اما چرا سیسمونی گیت برخلاف خیلی از اتهامات دیگر قالیباف، در رسانهها انعکاس یافت و برای حمله علیه او مورد استفاده قرار گرفت؟ مگر ابهامات دیگری علیه قالیباف نبود که سوژه شود؟ به گزارش رویداد۲۴ ماجرای صوت منتشر شده که بسیاری اتهامات را متوجه او میکرد، هلدینگ یاس، عیسی شریفی، املاک نجومی، اتفاقات کوی دانشگاه، موسسه شمس الشموس خیریه امام رضا و... راست یادروغ، واقعیت یا تهمت و افترا؛ هر کدام میتوانستند دستکم برای مدتی درست یا غلط سوژهای برای حملات به قالیباف باشند، اما چرا اینبار مطلب ظاهرا حاشیهای مانند سیسمونی و ترکیه به سوژهای برای آنچه که کیهان از آن با عنوان حواسپرتی یاد میکند تبدیل شده و واکنش افکار عمومی نسبت به آن تا این حد زیاد بوده است؟
دلیل این موضوع را در چند نکته میتوان خلاصه کرد. نخست کم هزینهتر بودن موضوع سفر خانواده قالیباف به ترکیه -که مورد تایید الیاس قالیباف هم قرار گرفت- برای رسانهها و شبکههای اجتماعی و شخصیتهای سیاسی راست و چپ است. موضوعی که پرداخت به آن، نه مسئله ضد امنیتی به شمار میآمد و نه احتمال شکایت نهاد یا افراد خاص در آن بالاست. این کمهزینه بودن، پرداخت رسانهها و شخصیتها به این ماجرا را افزایش داد و نتیجه آنی شد که امروز میبینیم در حالیکه باقی داستانها مثل پرداختن به فایل صوتی و ... برای رسانهها و چهرههای سیاسی پرهزینه محسوب میشد و ورود به آنها پردردسرتر از مسئلهای مانند سیسمونی گیت بود وگرنه تخریب قالیباف از طریق موارد مهمتری میتوانست شکل بگیرد مواردی که ورود به آن به صلاح رسانهها و چهرههای سیاسی نبود و خاموش و بیجواب برای مردم ماندهاند، چه بسا خود موضوع سیسمونی، برای حواسپرتی از سمت و سوی اتهامات بزرگتر قالیباف باشد و نه حواسپرتی از توجه به خدمات دولت.
نکته دیگر اعداد و ارقام و قابلیت فهم اعداد بود. توان درک هشت هزار میلیارد فقط در یک فقره بسیار سخت است، اما توان درک یک خرید معمولی در حد پانصد میلیون و سفر به کشور همسایه برای خرید وسایل خانه برای عموم مردم قابل لمس و قابل فهم است.
دوم ماهیت و مسیر افشای این خبر است که در آن ردپ ای بخشی از خود اصولگرایان دیده میشود، همراستایی موضعی و سیاسی جریان پایداری در حمله به قالیباف در آستانه انتخابات هیات رئیسه مجلس و نزدیکی موضوع سیسمونی و رفتن به ترکیه با این مسئله، دلیل دیگری برای دیده شدن این سفر در این ابعاد بود اینکه اینبار بخشی از همفکران اصولگرایی هم علیه قالیباف شده بودند.
سومین مطلبی که سفر به ترکیه را تا این حد خاص کرد نقش داشتن شخص قالیباف و تخریب شدن خود او دراین ماجرا بود چرا که پرداختن به سایر اتهامات قالیباف میتواند پای مسائل و اشخاص و گروههای دیگر را نیز به میان بکشد. در حالی که در مسئله سیسمونی گیت پای فقط او و خانواده او در میان است.در مجموع اینکه سیسمونی گیت منجر به حذف قالیباف درعرصه سیاست میشود یا صرفا یک گوشمالی سیاسی در این ایام است، در آینده مشخص خواهد شد، اما قطعا بسیار نامربوط است که طرح شدن چنین جریانی را برای حواسپرتی از از خدمات دولت بخوانیم. مردم اگر بخواهند هم نمیتوانند حواسشان را از پراید ۲۱۰ میلیونی و قیمت گوجه فرنگی و برنج و گوشت به سمت دیگر پرت کنند!
کد مطلب: 333303