گروه اقتصادی: روند نوسانی قیمت خودرو در بازار ادامه دارد. قیمت خودروهای تولید داخل به گونهای افزایش یافته که خریداران خرید خودروهای خارجی را ترجیح داده اند.براساس ابلاغیه جدید وزارت صمت به شرکتهای خودروساز، فعلاً فروش خودرو توسط خودروسازان متوقف شده است. برخی از کارشناسان معتقدند توقف فروش خودرو به دلیل راهاندازی سامانه فروش یکپارچه احتمال افزایش قیمت را در پی دارد.
وزیر صمت از همان ابتدا قول کاهش قیمت خودرو را به مردم داد، اما امروز علاوه بر اینکه بازار خودرو ریزش قیمت را تجربه نکرد، بلکه روند افزایش قیمت را دارد.در همین رابطه فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو با توجه به طرح توقف فروش خودرو از سوی خودروسازان خصوصی گفت: طرحهایی که دولت به ویژه وزارت صمت برای تنظیم و ثبات قیمت خودرو اعلام و اجرا میکند نشان از مدیریت ضعیف و ناتوان و کاملاً نا آگاهانه است و در ادامه همین اعتماد اندکی که در بین مردم باقی مانده را از بین میبرد.
وی ادامه داد: فضای بازار خودرو به اندازه کافی به دلیل سیاستهای اجرایی دولت آشفته و بحرانی است و بازار به هر طرح جدیدی که بدون پشتوانه علمی و عقلانی مطرح و اجرا میشود واکنش منفی میدهد.زاوه با اشاره به فروش خودرو در سامانه یکپارچه وزارت صمت گفت: خود وزیرصمت هم میداند این طرح هیچ تأثیری بر میزان عرضه و روند بازار ندارد چراکه برای افزایش عرضه و کاهش قیمت خودرو نیاز به توسعه تولید است نه نحوه توزیع محصول به بازار!
وی ادامه داد: در حال حاضر عرضه خودرو به بازارکم است. اما توقف عرضه خودرو به بازار تاثیر منفی دارد واحتمال افزایش چند باره قیمت خودروها در بازار را تشدید میکند.به گفته زاوه؛ در ابلاغیه جدید وزارت صمت دو موضوع مهم مورد انتقاد است. نخست اینکه مدیران شرکتهای خودرو ساز دولتی، قطعاً از بدنه دولت میباشند و عزل و نصب این مدیران مستقیم به دست دولت میباشد، پس در این رابطه هیچ مانعی سر راه اجرای قانونهای یکشبه دولت نیست و در نهایت با توجه به تعریف تولید از سوی مدیران دولتی، بازار خودرو نیز با ارائه طرحهای بی منطق تحت تأثیر آنها قرار میگیرد.این کارشناس صنعت خودرو تأکید داشت: دوم موضوع مطرح شده در این طرح که مورد انتقاد قرار میگیرد، بحث دخالت در امور شرکتهای خودرو ساز بخش خصوصی است.
وی تصریح داشت: وزارت صمت با این اقدام رسماً قانون تجارت را با گرفتن حق فروش از شرکتهای خصوصی و اجبار به فروش محصولات تولیدی بخش خصوصی در سامانه دولتی، زیر سوال میرود.زاوه با بیان اینکه با سیاستهای تحمیلی وزارت صمت بی اعتمادی در بازار خودرو بیشتر و شرایط برای رقابت در بخش تولید خودرو سختتر خواهد شد، گفت: ابلاغ و اجرای چنین طرحهایی تنها به دلیل فرار از پاسخگویی است. مدیران دولتی کشور را با باری به هر جهت مدیریت میکنند و همواره تمام طرحها و سیاستهای دولت منجر به ایجاد تنش بیشتر در بازار خودرو شده است.
این کارشناس صنعت خودرو گفت: وزیر صمت وعده کاهش ۱۵ درصدی قیمت خودرو را اعلام کرد، اما از زمان تصدی فاطمی امین قیمت خودرو بیش از ۶۰ درصد افزایش داشته است. وزیر برای فرار از پاسخگویی با ابلاغ طرحهای عجیب و غریب وضعیت قیمتها در بازار خودرو را بحرانیتر میکند.زاوه تأکید داشت: قیمت در بازار متأثر از سیاستهای کلان اقتصادی و کاهش حجم عرضه است. با روند فعلی قیمت خودرو در بازار در حال افزایش است.
به گفته این کارشناس صنعت خودرو؛ شاید اجرای طرح توقف فروش خودرو تأثیر زیادی بر قیمت خودرو در بازار نداشته باشد؛ اما چنین سیاستی وضعیت قیمتها را به دلیل تورم انتظاری افزایش میدهد.
این کارشناس صنعت خودرو با تأکید داشت: قبل ترحذف قرعه کشی خودرو از سوی وزیر صمت مطرح شده است. حالا دولت با مانع ایذایی اصرار به اجرای آن دارد در حالی که موانعی که در راستای چنین سیاستی در نظر گرفته آسیب جدی به تولید و بحران جدیدی در بازار خودرو ایجاد میکند.