گروه اقتصادی: پرداخت یارانه نقدی جدید، درست است یا نادرست؟ حسین عباسی اقتصاددان میگوید از منظر اقتصاد سیاسی دولت باید چنین یارانهای را پرداخت میکرد. اما حالا باید مشخص کند که بودجه عظیم این یارانه قرار است از کجا تامین شود. حسین عباسی میگوید اگر قرار است اعتبار این یارانه، مانند یارانه نقدی قبلی از محل چاپ پول باشد پرداخت این یارانه تورمزاست. عباسی اما تاکید میکند که توزیع پول نقد به تنهایی رفاه ایجاد نمیکند. اگر اقتصاد توانایی رشد نداشته باشد، پخش پول هر چقدر هم که توجیه و توضیح داشته باشد، نه تنها رفاه ایجاد نمیکند. بلکه جامعه را فقیرتر میکند. مشروح این گفتگو را در ادامه میخوانید:
پرداخت یارانه رفاه ایجاد میکند؟
بیش از یک دهه است که دولت ماهانه به مردم یارانه نقدی میدهد و اقتصاددانان هم همواره با این شیوه پرداخت نقدی مخالفاند. حتی در دولت روحانی وزرای اقتصاد و نفت پرداخت یارانه نقدی را مصیبت عظما میدانستند. اما مردم از چنین پرداختی به شدت استقبال میکنند. دلیل مخالفتها با پرداخت یارانه نقدی چیست؟
قطعا پرداخت پول نقد به هر فردی به صورت ظاهری سبب بهبود معیشتش میشود. اما نکته مهم این است که توزیع پول نقد به تنهایی رفاه ایجاد نمیکند. اگر قرار است مردم جامعهای رفاه داشته باشند، باید نرخ رشد اقتصادی بهبود پیدا کند. اگر اقتصاد توانایی رشد نداشته باشد، پخش پول هر چقدر هم که توجیه و توضیح داشته باشد، نه تنها رفاه ایجاد نمیکند. بلکه جامعه را فقیرتر میکند. باید توجه داشته باشیم که هر پرداختی چه مستقیم و چه غیرمستقیم، چه نقدی و چه غیرنقدی نمیتواند رفاهی را که مردم انتظار دارند ایجاد کند.
اگر دولتی خواستار ایجاد رفاه و بهبود معیشت مردم است باید سیاستهایی را در دستور کار قرار دهد که به افزایش نرخ رشد اقتصادی منجر شود.
یک دهه است که دولت به مردم یارانه نقدی میدهد و یک دهه است که متوسط نرخ رشد اقتصادی ایران صفر است! اگر چنین باشد باید بگوییم نه تنها رفاه اقتصادی ایجاد نشده که شرایط بدتر هم شده است.نکته اصلی همین است. یک دهه است که نرخ رشد اقتصاد ایران به طور متوسط حدود صفر بوده است. این نرخ رشد اقتصادی صفر علتالعلل همه معضلات رفاهی است که داریم. اگر دولت نتواند سیاستهای ناظر به رشد را اجرا کند، اگر نتواند نرخ رشد اقتصادی را افزایش دهد، پرداخت یارانه رفاه ایجاد نمیکند. در صدر سیاستهای اقتصادی، باید افزایش نرخ رشد اقتصادی را قرار داد.
ما به مجموعهای از سیاستهای ناظر به رشد نیاز داریم تا ظرف یک دهه آرام آرام اقتصاد را از این رکود مزمن نجات دهیم. اگر توانستیم ظرف یک دهه نرخ رشد اقتصادی را افزایش دهیم، آن زمان تازه میتوانیم درباره موارد دیگر صحبت کنیم. اما اگر بحث افزایش نرخ رشد اقتصادی از ادبیات و دستورکار دولت خارج شود، باید منتظر تبعات منفی آن بود.توزیع پول نقد به تنهایی رفاه ایجاد نمیکند. اگر قرار است مردم جامعهای رفاه داشته باشند، باید نرخ رشد اقتصادی بهبود پیدا کند. اگر اقتصاد توانایی رشد نداشته باشد، پخش پول هر چقدر هم که توجیه داشته باشد، نه تنها رفاه ایجاد نمیکند. بلکه جامعه را فقیرتر میکند.
اولویت اصلی دولت پرداخت یارانه است؟
به نظر میرسد که افزایش نرخ رشد اقتصادی نه تنها از دستور کار که حتی از ادبیات دولتیها خارج شده. نزدیک یک دهه است که یا بودجه بخش عمران تخصیص داده نمیشود و یا درصد تخصیص آن بسیار کم است. دولت به جای افزایش نرخ رشد و بزرگ کردن کیک اقتصاد، بر توزیع یارانه تمرکز کرده است.
بله دقیقا همین است. ایجاد و افزایش نرخ رشد اقتصادی از دستور کار دولت خارج شده است. سال گذشته ما اثرات این مساله را در قالب قطع گاز و برق صنایع و حتی مشترکان خانگی دیدیم. اگر دولت نتواند در این حوزهها سرمایهگذاری کند قطعی دو سه ساعته برق ظرف چند سال آینده میتواند تا ۱۲ ساعت هم برسد. ممکن است گاز مشترکان خانگی در برخی از شهرهای کوچک قطع شود و یا دولت تواند بنزین مورد نیاز را تامین کند و مجبور به واردات آن شود! ما در ایران تاکنون چنین پدیدههایی مواجه نبودیم اما حداقل ۳۰ درصد کشورهای دنیا با این پدیده آشنا هستند. اگر دولت سریعتر نرخ رشد اقتصادی را افزایش ندهد تولید و رفاه ایرانیان دچار مشکلات اساسی میشود.سیاستهای ناظر به رشد را در چهار گروه میتوان خلاصه کرد. اولا اینکه اقتصاد باید به ثبات برسد و نوسانات اقتصادی و نرخ تورم کاهش پیدا کند. ما انتظار تورم دو سه درصدی نداریم. اقتصاد ایران با تورم ۱۵ درصدی هم کار کرده است و اکنون هم میتوان با چنین تورمی رشد ایجاد کرد.
اقدام دوم ایجاد شفافیت و کاهش مداخله دولت در بازار است. قدم سوم برای ایجاد رشد اقتصادی، ایجاد رابطه با دنیاست. هیچ کشوری بدون رابطه خوب با دنیا نمیتواند نرخ رشد بالای ۳ یا ۴ درصد داشته باشد. قدم چهارم هم این است که هر اقدامی از سوی دولت باید شفاف باشد و اعتمادسازی عمومی شود. اگر قرار است به مردم یارانهای بدهیم یا یارانهای را حذف کنیم، همه باید شفاف باشد. واگرنه تجربه سال ۹۸ تکرار میشود که دولت حتی دیگر نمیتواند راجع به قیمت بنزین و اصلاح آن صحبت کند.یک دهه است که نرخ رشد اقتصاد ایران به طور متوسط حدود صفر بوده است. این نرخ رشد اقتصادی صفر علتالعلل همه معضلات رفاهی است که داریم. در صدر سیاستهای اقتصادی، باید افزایش نرخ رشد اقتصادی را قرار داد.
ضرورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی
در ماه گذشته اتفاقا دولت تجربه حذف یک یارانه جدید را داشت. ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف و به جای آن یارانه نقدی ۴۰۰ هزار تومانی پرداخت شد. اما به نظر میرسید که دولت در این مورد بر سر یک دوراهی سخت قرار داشت. از یک طرف سالانه حجم زیادی منابع صرف تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی میشد و فساد و رانت ایجاد کرده بود. دولت در ازای حذف ارز ترجیحی یارانه نقدی جدید پرداخت کرد. به نظر میرسد چارهای جز این نبود.
این سوال دو بعد دارد؛ یکی مساله حذف ارز ترجیحی و ضرورت آن و دیگری بعد سیاسی و اقتصاد سیاسی پرداخت یارانه نقدی. من از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی شدیدا حمایت میکنم. پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی یکی از بدترین سیاستهای نیم قرن اخیر اقتصاد ایران بوده است. چون مشخص شد حذف این ارز روی کاهش قیمتها هیچ تاثیری نداشته اما فساد و رانتی که ایجاد کرده بسیار زیاد بود. این بخش اقتصادی ماجراست.
اما بحث اقتصاد سیاسی ماجرا کمی متفات بود. دولت قرار بود ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند اما از منظر اقتصاد سیاسی یارانه نقدی جدیدی را پرداخت کرد. پرداخت این یارانه از منظر اقتصاد سیاسی توجیه دارد اما یک ابهام و سوال مهم درباره این یارانه وجود دارد. آن هم اینکه منابع پرداخت این یارانه چگونه و از کجا قرار است تامین شود. آیا دولت قرار است از محل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اعتبار یارانه را بدهد و یا اینکه این یارانه از محل دیگری تامین شود.اگر قرار است شیوه تامین بودجه یارانه نقدی جدید، استقراض و چاپ پول باشد، پرداخت یارانه اشتباه است. اینکه ارز را حذف کنید و برای پرداخت یارانه از جای دیگری پول بردارید، ماجرای سال ۸۹ و پرداخت یارانه نقدی تکرار میشود و همان مشکلات به وجود میآید.
پرداخت یارانه جدید تورمزاست؟
خود دولت مدعی است که بودجه این یارانه از محل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین میشود. اما اعتبار لازم برای پرداخت این یارانه ماهانه ۲۵ هزار میلیارد تومان است که از سقف بودجه مصوب آن بالاتر است. پس نگرانی عمدهای که الان وجود دارد این است که دولت این یارانه را از محل استقراض و چاپ پول تامین کند.
اگر قرار است شیوه تامین بودجه یارانه نقدی جدید، استقراض و چاپ پول باشد، پرداخت یارانه اشتباه است. اینکه ارز ترجیحی حذف و عواید آن به مردم پرداخت شود درست است. اما اینکه ارز را حذف کنید و برای پرداخت یارانه از جای دیگری پول بردارید، ماجرای سال ۸۹ و پرداخت یارانه نقدی تکرار میشود و همان مشکلات به وجود میآید. مشخصا باید بگویم اگر دولت قرار است یارانه جدید را از محل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت کند، میتوان از این اقدام دفاع کرد. آن هم به این دلیل که ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود. اما اگر قرار باشد این پول از طریق چاپ پول تامین شود، منجر به ایجاد تورم میشود و ضربه اصلی را کسانی میخورند که این یارانه برای حمایت از آنها وضع شده است.
در ماجرای پرداخت یارانه ۴۵ هزار تومانی هم، مشخص نبودن محل تامین اعتبار یارانه همان مشکلی بود که پیش آمد و پرداخت یارانه را با چالش مواجه کرد. اکنون هم حتما پرداخت یارانه نقدی میتواند به بهبود معیشت مردم کمک کند. اما مشروط به اینکه بدانیم منبع تامین اعتبار یارانه نقدی از کجاست!
نکته دیگری که وجود دارد این است که یارانه باید در زمان و مکان محدود پرداخت شود. اما آیا دولت میتواند یارانه را بعد از مدتی حذف کند؟ جواب قطعا منفی است. چون تجربه نشان داده وقتی پولی را پرداخت میکنید دیگر نمیتوانید پرداخت آن را قطع کنید. اگر قرار است پرداخت شود باید با حساب و کتاب دقیق انجام شود. اگر از این اصل تخطی کنند، یارانه ۴۰۰ هزار تومانی برای این دولت و دولت بعدی همان سردردی را ایجاد میکند که یارانه ۴۵ هزار تومانی ایجاد کرده بود. اما نکته اصلی ماجرا که همان ابتدا گفتم را نباید فراموش کنید. اگر اقتصاد توانایی رشد نداشته باشد، پخش پول هرچقدر هم که توجیه داشته باشد و هرچقدر برای آن دلیل اقتصادی و اقتصاد سیاسی بیاورید، نه تنها به رفاه کمک نمیکند که به ضرر مردم است.