سلیمان نژاد:خلاقیت در بازیگری ذاتی است
19 خرداد 1401 ساعت 11:38
گروه فرهنگ و هنر:خلاقیت یکی از مهمترین ملزومات بازیگری است و روشهای زیادی برای تربیت و رشد آن وجود دارد.در همین خصوص یك مدرس بازیگری معتقد است كه خلاقیت یک مسئله ذاتی است ولی گسترش دادن آن یک امر اکتسابی است.اباصلت سلیمان نژاد، مدیرعامل موسسه فرهنگی،هنری هفتمین شهرهنر ایرانیان،تهیه کننده،کارگردان،نویسنده،و مدرس بازیگری است.او فارغ التحصیل رشته کارشناسی حرفهای فیلمسازی سینما و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی میباشد . وی همچنین به مدت ۳ سال به صورت آکادمیک تحت آموزش کلاسهای شادروان استاد حمید سمندریان پدر تئاتر ایران بود و اصول و مبانی کارگردانی و بازیگری را زیر نظر استاد سمندریان آموخت و نیز همزمان دورههای روانشناسی و جامعه شناسی را نیز به صورت تخصصی گذرانده است. وی در كارنامه هنری خود سابقه بازیگری و كارگردانی و مجری طرح و تهیه كنندگی در چندین نمایش و فیلم كوتاه و نیمه بلند را دارد.
این مدرس بازیگری در خصوص تاثیر آموزش اصول و فنون بازیگری بر نحوه كار بازیگران گفت:حتما باید شیوه های رایج آموزش اصول و فنون بازیگری را بشناسیم و به آنها توسل جوییم .نگاه بازیگر، زوایای ذهنی و عینی اش جایی که ایستاده ،مرتبه ای که بر آن تکیه زده درجه هوش،قریحه، پشتکار، مطالعه،و مهمتر از همه تجربه های عملی می توانند از یك فرد بازیگری توانا یا بسیار معمولی بسازد، تربیتی صحیح علمی و براساس شیوه هایی کاملا نوین باعث می شود بازیگر به گونه ای در صحنه یا مقابل دوربین حضور یابد که شما حقیقتا فرقی میان زندگی و نمایش قایل نشوید، اصولا در این نوع بازیگری چنان همه چیز سهل و ساده به نظر میرسد تا آن حد که بیننده تصور میکند بازیگری چه مقوله سادهای است و همین اشتباه بزرگ است که باعث شده بازیگران کم سواد و ناپخته ، بیهیچ آموزشی و رنج و پژوهش و تجربه ای ، تلویزیون و سینما را به اشغال خود در آورند،در مقابل هنر والا ،عالی و اصیل، هنر تجاری هم قرار دارد که مخاطبان مخصوص به خود را دارد ، جوامع پیشرفته برای هر نوع مخاطبی، برنامه سازی امکانات و آدمهای خود را دارند اصلا آدمها برای نوع آن کار هم تربیت می شوند حد و مرز هم روشن است، از قلم نیندازیم و ناگفته نگذاریم که رکن مهم دیگری هم تعیین کننده است رکنی که هرگز نمیتوان نادیدهاش گرفت، منظورم همان کارگردان نامریی است که جوامع عقب مانده که میتواند سلایق و توقعاتش را تحمیل کند و میتواند بسیار سازنده یا مخرب باشد و معمولا به صورت ثانوی اتفاق میافتد و او کسی نیست جز مخاطب، تقاضا کننده ای که مطاع کارگردان و بازیگر برای او عرضه میشود.
مدیرتولید و مجری طرح فیلم دوباره برقص در ادامه درباره استفاده از شیوه های جهانی در زمان تدریس اصول بازیگری خاطر نشان كرد: تعداد تم و سوژه هایی که در کل درامهای جهان مطرحاند به قولی بیش از تعداد انگشتان دو دست نیستند،قرون گذشته،علی الخصوص سده گذشته،نویسندگان بزرگی را به جهان ادبیات معرفی کرد و نمایشنامه نویسان یکی،دو دهه اخیر با آن بزرگان قابل قیاس نیستند،نمی توان شکسپیر،ایبسن،چخوف،بکت و.......را با دیوید ممت و یا سام شپارد مقایسه کرد نمایشنامه ها شکل و ریخت و صورت و ظاهرشان ،دگرگون شده،ولی هرگز نمیتوان تاثیر آنها را با آثار گذشته برابر دانست با این مقدمه میخواهم این نتیجه را بگیرم که در عرصه بازیگری هم شما نمیتوانید شیوهای را که قواعدش حدود یک صد سال پیش تبیین و قانونمند شده تغییر دهید تنها شیوه نگریستن و سمت و سو و مکانی که بر آن ایستادهایم و فضا و موقعیتی که البته حد و حدودش را شرایط فرهنگی و اجتماعی هر جامعهای تعیین میکند،متغیرند. بازیگر ایرانی با یک بازیگر اروپایی یا آمریکایی متفاوت است چون شرایط اجتماعی اش متفاوت است او اجازه ندارد و یا مجال ندارد حتی در عرصه هایی به بحث بنشیند چه برسد به آنکه به آن بپردازد و یا پرورشش بدهد پس از این جهت ،منصفانه نیست او را با دیگران مقایسه کنیم.به همین دلیل آنچه را كه در همین راستا فهمیده،سنجیده،دریافته و آموختهایم را در اختیار همه دانش پژوهان قرار میدهیم.
بازیگر اپیزود قصه های تبیان در پاسخ به این پرسش كه آیا شما معتقدید خلاقیت قابل آموزش دادن است؟؛گفت:نه،خلاقیت یک مسئله ذاتی است ولی گسترش دادن آن یک امر اکتسابی است،یعنی با آموزش میشود خلاقیت های یک انسان را توسعه داد و شکوفا کرد .خیلی از بچه هایی که به کلاس های بازیگری می آیند استعدادهای خیلی خوبی دارند ولی پشتکار کافی برای شکوفا کردن این استعداد ندارند،به همین دلیل خلاقیت در آنها شکوفا نمی شود به ثمر نمی رسد برخلاف آنها ،بعضی دیگر هستند که استعداد عالی ندارند ولی پشتکار زیادی دارند .اینها عموما در کارشان موفق می شوند.شاید در وهله اول بازیگر برجسته و بزرگی از آب در نیایند ولی حداقل این است که وارد این رشته خواهند شد و با نظم و پشتکاری خاص به موفقیت هایی هم میرسند.
تهیه کننده و مجری فیلم کوتاه رد و بدل(این فیلم تا کنون سه جایزه بین المللی از جشنواره های آمریکا و ونزوئلا دریافت کرده است)،تاكید كرد: شما در کار خیلی از بازیگرهای حرفه ای هم تکرار یک استعداد را میبینید،آنها در همه نقش های شان یک لایت موتیف یا ترجیع بند را تکرار میکنند.ممکن است بازیگرهای خوب و قابلی باشند ولی همیشه قابل پیش بینیاند.در کار بعضی از بازیگرهای حرفه ای اما ما شاهد تکرار نیستیم بلکه تحول یک استعداد را می بینیم آنها در هر نقش جدیدی یک خلاقیت تازه ارائه می دهند.در واقع معنی خلاقیت در این جا به معنای تکرار سر مشق های قبلی نیست،بلکه نوشتن یک سر مشق جدید برای هر نقشی است که بازیگر آن را بازی میکند.
تهیه کننده و کارگردان فیلم پلیسی سادیسم افزود: تکرار باعث یادآوری است و فی نفسه چیز بدی نیست ولی یک بازیگر خلاق میتواند روی لایت موتیفهای قدیم یک واریاسیون جدید اجرا کند و این یعنی از دل تکرارها یا سرمشقهای قدیمی یک جمله جدید ساختن بازیگرخلاق به تمایزها توجه میکند و به همین دلیل هر نقشی که بازی میکند خلقی است جدید و شگفت آور.
مشاور و مجری طرح تئاتر دروغ رستاخیز گفت: نوآوری همیشه نتیجه یک کار خلاقه و نسخه برداری نتیجه کار تکراری است .بازیگرخلاق به شباهتها توجه میکند تا به تمایز برسد.
بازیگردان فیلم قضاوت پوشالی همچنین خاطر نشان كرد:در تمرینهای متد اکتینگ كه برای برانگیختن حس بازیگر استفاده میشود تمرین معروفی است به نام جانشین سازی که لی استراسبرگ در کلاسهای خودش به کار میگرفت در این تمرینها بازیگر حسی شبیه حس شخصیت در شرایط فرضی را در خودش زنده میکند و از آنجا که تماشاگر نمی تواند ذهن بازیگر را بخواند فکر میکند این حس،حس شخصیت نقشی است که بازیگر در حال ایفای آن است. در اینجا شجاعت بین حس شخصی بازیگر و حس صحنه باعث میشود که نتیجه کار طبیعی جلوه کند،ما قبل از این تمرین، تمرین دیگری را توسط استانیسلافسکی داشتیم که به نام حافظه فعال معروف بود و بعدها استراسبرگ آن را تبدیل به تمرین حافظه عاطفی کرد این تمهید یا خدعه برای این است که به اجرایی نمونه و متمایز برسیم.به همین دلیل میگوییم بازیگر میتواند از قلب شباهتها به تمایز برسد.
سلیمان نژاد در پاسخ به این پرسش كه آیا بازیگر حسی بازیگر موفقی است؟،گفت:بله میتواند باشد،از این نظر موفق است که در کوتاه ترین زمان قادرهست قویترین واکنش حسی را نشان بدهد،مثلا وقتی قرار است در صحنهای غذا بخورد ،ما طعم آن چیزی را که می خورد در دهانمان احساس میکنیم. چون حس چشایی او دارد درست و به جا عمل میکند،یا اگر در صحنهای گلی را بو میکند ما عطر آن گل را حس میکنیم .چون حس بویایی او درست عمل کرده است.
مدیرعامل موسسه فرهنگی،هنری هفتمین شهرهنر ایرانیان در خصوص تسری حس بازیگر به تماشاگر گفت:وقتی بازیگر به آن واکنش حسی، واکنش جالبی نشان میدهد،مجراهای حسی ما هم تحریک میشود،شما در خیلی از فیلمها میبینید که بازیگرها در حال غذا خوردن هستند ولی کمتر پیش میآد حس کنید دقیقا چه چیزی میخورند،به غذا خوردن مارلون براندو در فیلم تراموایی به نام هوس توجه کنید،حس چشایی شما تحریک می شود،وقتی بازیگر درست حس می کند ،حس تماشاگر هم برانگیخته میشود.
كارنامه هنری و حرفهای اباصلت سلیمان نژاد به شرح زیر است:
مدیرعامل موسسه فرهنگی،هنری هفتمین شهرهنر ایرانیان
تهیه کننده ، کارگردان و مجری طرح فیلم کوتاه آنارشی
تهیه کننده و مجری فیلم کوتاه رد و بدل
بازیگر فیلم کوتاه پلیسی سادیسم
تهیه کننده و کارگردان فیلم پلیسی سادیسم
مدیرتولید ، جانشین تهیه کننده و مجری طرح فیلم دوباره برقص
تهیه کننده کارگردان و مجری طرح فیلم کوتاه مادری
تهیه کننده ، کارگردان و نویسنده فیلم مستند گرو
بازیگر فیلم نیمه بلند بازنده
بازی در اپیزود قصه های تبیان
مشاور و مجری طرح تئاتر دروغ رستاخیز اجرا در سالن شهرزاد
مجری طرح فیلم کوتاه آخرین درخواست
بازیگردان فیلم کوتاه قضاوت پوشالی
بازیگردان فیلم کوتاه یک شاخه کتاب
جانشین تهیه کننده و مجری طرح فیلم کوتاه مردگان
مجری طرح فیلم خانه خانه است
اجرای نمایشنامه چرگ نویس برای نمایش 1 و 2 نوشته ساموئل بکت در آکادمی استاد سمندریان سال 1388
اجرای نمایشنامه فاجعه نوشته ساموئل بکت در آکادمی استاد سمندریان سال 1388
اجرای نمایشنامه زمستان 66 نوشته محمد یعقوبی در آکادمی استاد سمندریان 1389
اجرای نمایشنامه سه خواهر آنتوان چخوف در آکادمی استاد سمندریان 1389
اجرای نمایشنامه مکبث ویلیام شگسپیر در آکادمی استاد سمندریان 1390
کد مطلب: 340871