گروه اقتصادی:«با توجه به سوء مدیریتهایی که در شرکتهای خودروسازی وجود دارد، آنها با زیان انباشته بسیار زیادی روبرو هستند که روز به روز به میزان آن نیز افزوده میشود، متاسفانه در سالیان متمادی صنعت خودرو به حیات خلوت دولتهای مختلف تبدیل شده و به جای اینکه افراد صنعتی و کاردان بر مسند خودروسازیها قرار بگیرند، شاهد هستیم، در اکثر موارد افراد سیاسی در چنین جایگاه قرار میگیرند.»
امرالله امینی کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه کاهش قیمت خودرو در بازار تنها در صورت کاهش نرخ ارز در بازار آزاد رخ خواهد داد، اظهار داشت: با توجه به اقدامات بانک مرکزی برای مداخله در بازار ارز احتمال کاهش نرخ ارز وجود دارد، بازار خودرو نیز به تبع این مسئله ممکن است با افت قیمت روبرو شود، این درحالیست که به نظر میرسد، این کاهش قیمتها، اگر هم رخ دهد مقطعی باشد، زیرا شرایط اقتصادی کشور با توجه به تورم افسار گسیختهای که وجود دارد، نمیتواند به صورت دستوری کنترل شود، تجربههای پیشین طی سالهای گذشته نیز خود موید این موضوع است.
وی افزود: در شرایط حاضر وضعیت بازار و صنعت خودرو بسیار آشفته است، بنابراین در چنین شرایطی نمیتوان انتظار داشت که قیمتها با کاهش همراه باشد، درحالیکه شرکتهای خودروساز با مشکلات عدیده و ساختاری روبرو هستند، تا زمانیکه این مشکلات برطرف نشود، وضعیت این صنعت نیز تغییر نخواهد کرد، در این رابطه عدم وجود رقابت در صنعت خودرو و حکمفرمایی انحصار بزرگترین معضلی است که این صنعت با آن دست و پنجه نرم میکند.
امینی گفت: همچنین با توجه به سوء مدیریتهایی که در شرکتهای خودروسازی وجود دارد، آنها با زیان انباشته بسیار زیادی روبرو هستند که روز به روز به میزان آن نیز افزوده میشود، متاسفانه در سالیان متمادی صنعت خودرو به حیات خلوت دولتهای مختلف تبدیل شده و به جای اینکه افراد صنعتی و کاردان بر مسند خودروسازیها قرار بگیرند، شاهد هستیم، در اکثر موارد افراد سیاسی در چنین جایگاه قرار میگیرند.
این استاد دانشگاه علامه طباطبایی اضافه کرد: در این رابطه باید شرکتهای خودروسازی به طور واقعی خصوصی شوند و دولت نیز دیگر در امور آنها دخالت نکند، از سوی دیگر دولت تنها باید به سیاستگذاری و نظارت که بپردازد، تا صنعت خودرو از این وضعیت نا به سامان خارج شود، از سوی دیگر برای تولید محصولات متنوع و با کیفیت، باید از صنعت خودرو انحصار زدایی صورت گیرد.
وی ادامه داد: در حال حاضر مشکلی که گریبانگیر خودروسازان است و اجازه نمیدهد، محصولات اقتصادی تولید شود، بالا بودن هزینه تولید است، باید تولید در این صنعت اقتصادی و به صرفه شود، که برای انجام این کار خودروسازان باید از سایر هزینههای اضافی خود بکاهند و بهرهوری تولید خودرو را افزایش دهند، همچنین نیروی انسانی سرباری نیز در شرکتهای جاده مخصوص وجود دارد، که اکثر آنها تحمیلی هستند، اما ماهانه حقوق و مزایای این افراد داده میشود، بنابراین تا زمانیکه چنین هزینههایی در شرکتهای خودروسازی وجود دارد، انتظار تولید اقتصادی به هیچ عنوان محقق نخواهد شد.
این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: همچنین واردات خودرو در کاهش قیمت خودرو تاثیر گذار است، اما به شرطی که خودروهای اقتصادی و با کلاس متوسط وارد شود، نه خودروهای لوکس، به بیان دیگر اگر خودروهایی وارد شود که بخشی از مردم توانایی خرید آنها را داشته باشند، این موضوع در بازار اثرگذار است، اما اگر خودروهای لوکس به تعداد محدودی وارد شود که تنها عده کمی توانایی خرید این خودروها را داشته باشند، قدر مسلم، بازار خودرو به واسطه واردات تاثیر نخواهد پذیرفت.