به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۶ - ۲۱:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۰۲ ساعت ۲۰:۱۷
کد مطلب : ۳۵۴۱۸۶
نخست‌وزیر اسرائیل: مذاکرات با ایران برای احیای برجام را متوقف کنید

پاسخ برجامی آمریکا به ایران تحویل داده شد

پاسخ برجامی آمریکا به ایران تحویل داده شد
گروه سیاسی: سخنگوی وزارت امور خارجه از دریافت پاسخ دولت آمریکا به ‌نظرات جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل موضوعات باقی‌مانده در مذاکرات رفع تحریم، از طریق هماهنگ‌کننده اروپایی گفت‌وگوها طی عصر امروز خبر داد.
ناصر کنعانی اعلام کرد: بررسی دقیق نظرات طرف آمریکایی آغاز شده و جمهوری اسلامی ایران پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات خود در این رابطه را به هماهنگ‌کننده اعلام خواهد کرد.

 پاسخ برجامی آمریکا
دیروز روزنامه واشنگتن پست نوشته بود: انتظار می‌رود دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا این هفته جدیدترین پیشنهاد ایران برای از سرگیری روند پایبندی ایران به توافق هسته ای سال 2015 را بررسی کند، اما هیچ یک از طرفین یک راه قطعی برای احیای این توافق نامه -که از زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در سال 2018 از آن خارج شد- ارائه نمی دهند.
مقامات آمریکایی می گویند پیش بینی می کنند واشنگتن تا روز چهارشنبه به اظهارات ایران در ارتباط با پیش نویس پیشنهادی اروپا پاسخ دهد و پس از آن انتظار می رود جزئیات فنی دیگر رد و بدل شود سپس جلسه کمیسیون مشترک – که بر این توافق نامه نظارت می کند - تشکیل شود. تحولات جدید، از جمله تشدید کارزار پیام ‌رسانی عمومی از سوی تهران و واشنگتن، نشان می‌ دهد که روند دستیابی به یک توافق ممکن است نزدیک باشد.
با وجود تلاش ها برای حرکت رو به جلو، موانع متعددی همچنان به قوت خود باقی مانده است. نقاط مورد اختلاف کلیدی همچنان می ‌تواند تلاش‌ها برای بازگرداندن توافق هسته ای سال 2015 را -که بر اساس آن ایران میلیاردها دلار ناشی از کاهش تحریم‌ ها را در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای خود برای جلوگیری از تولید سلاح اتمی دریافت کرد- مختل کند.
حتی حامیان آمریکایی یک توافق دیگر به توافقی «طولانی ‌تر و قدرتمندتر» اشاره نمی ‌کنند که در ابتدا با آغاز مذاکرات غیرمستقیم با ایران در بهار گذشته، برای حاصل شدن مد نظر قرار گرفته بود. از طرف ایران، درخواست‌ها برای کاهش بخش بیشتری از تحریم ‌های آمریکا در مقایسه با آنچه به نظر می‌رسد دولت می خواهد یا می‌تواند قول بدهد، می ‌تواند فشار برای احیای توافق را تضعیف کند. در واشنگتن، دولت بایدن با مخالفت سیاسی قابل توجهی از سوی دموکرات ها و جمهوریخواهان در کنگره برای بازگشت به توافق هسته ای سال 2015 مواجه است زیرا این افراد متقاعد نشده اند این توافق نامه در راستای منافع امنیت ملی آمریکا قرار دارد.

نخست‌وزیر اسرائیل: مذاکرات با ایران برای احیای برجام را متوقف کنید

نخست‌وزیر اسرائیل امروز چهارشنبه دوم شهریور از قدرت‌های جهانی خواست که مذاکرات با ایران برای احیای برجام را متوقف کنند و گفت که این توافق منجر به پر شدن خزانه ایران و «تضعیف» ثبات در خاورمیانه می‌شود. یائیر لاپید به خبرنگاران گفت: «در حال حاضر توافق بدی روی میز است. این توافق باعث می‌شود که ایران سالانه به ۱۰۰ میلیارد دلار دست یابد». وی عنوان کرد که این پول خرج گروه‌های شبه‌نظامی حماس، حزب‌الله و دیگر گروه‌های جهادی اسلام‌گرا می‌شود و «ثبات در خاورمیانه را تضعیف خواهد کرد و در سراسر جهان وحشت می‌پراکند».

مشاور تیم مذاکره ایران: قبل از اجرای توافق، اتهامات آژانس علیه ایران باید حل شود
محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره ایران در مذاکرات برجام درباره تعلل آمریکا در دادن پاسخ به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا گفت: ایالات متحده مشکلات داخلی خودش را دارد و فشار زیادی روی بایدن از سوی رژیم اسرائیل و حامیانش در واشنگتن وجود دارد. به‌نظر می‌رسد آمریکایی‌ها مطمئن نیستند می‌خواهند چه کنند که به نظر من کاملاً قابل توجه است، زیرا این احتمال را مطرح می‌کند که آمریکا می‌خواهد اروپا را در زمانی که بحران انرژی وجود دارد، قربانی کند. زمستان در راه است و قیمت انرژی در اروپا بالاست. ایران می‌تواند مقادیر زیادی نفت و گاز صادر کند. اگر آمریکایی‌ها می‌خواهند مردم اروپا را قربانی کنند انتخاب با آن‌هاست اما اگر فکر می‌کنند ایرانی‌ها (از خواسته‌هایشان) دست می‌کشند کاملاً در اشتباه هستند.
قبل از آن که بتوانیم اجرای یک توافق را جلو برویم، پرونده اتهامات نادرست علیه ایران در آژانس باید بسته شود. این موضوع اگر سیاسی‌ نشود، به راحتی حل می‌شود اما می‌دانیم آمریکا این نهاد را قبلاً سیاسی کرده است.
برچسب ها: برجام
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها