بیانیه سازمان معلمان: استیضاح و آدرسهاياشتباه
عجب!شما هم در فکر مطالباتفرهنگیانهستيد؟
26 اسفند 1392 ساعت 8:48
گروه سياسي: سازمان معلمان در مورد استیضاح وزیر آموزش و پرورش بیانیهاي صادر كرد و نوشت: نمایندگانی که تازه به فکر مطالبات فرهنگیان و خواستههاي صنفی آنها افتاده اند در 4 سال اخیر برای معلمان چه کردند؟
در سالهاي پس از تاسیس دارالفنون و از حدود 1300 شمسی که دولت مسئولیت آموزش و پرورش را عهده دار شد و قوانین آموزش رایگان، اجباری و همگانی به تصویب رسید تا امروز، یعنی در صد سال گذشته، کل جامعه ایران دچار دگرگونیهاي عظیمی شده است که متاسفانه، آموزش و پرورش نتوانسته ( نخواسته ) خود را با تغییرات جدید هماهنگ سازد.
ارائه مطالبی بی ارتباط با زندگی واقعی و با آن چه در حوزه ملی و فراملی و نیز اطراف دانش آموزان ميگذرد، از جمله بزرگ ترین مشکلات کیفی این نهاد تاثیرگذار ميباشد. در پیگیری چرایی این مشکل و مشکلات دیگر به سیستمهاي تصمیم سازی و تصمیم گیری نظام سیاسی کشور ميرسیم که ناکارآمد و ناتوان از اتخاذ تصمیمات درست و در سالهاي اخیر، نزاعهاي سیاسی سبب ساز افزایش این روند معیوب شده است...
نمایندگان مجلس به جای نگاه ملی و فرا ملی در جست و جوی خواستههاي منطقه ای و آن هم از نوع تلاش برای " ماندن " هستند. اخیرا حدود 100 نفر از نمایندگان مجلس در خانه ملت، طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش را تقدیم هیات رئیسه مجلس کردهاند. سنگری که نمایندگان مجلس پشت آن قرار گرفتهاند، مطالبات معلمان است.
"مطالبات " واژه آشنا و عامه پسندی برای جامعه فرهنگیان است و ظاهرا هر فرد و یا گروهی که سخن از مطالبات معلمان بگوید، ميتواند در حلقه اعتماد و اطمینان جامعه فرهنگیان قرار بگیرد! به نظر ميرسد مطالبات فرهنگیان حاصل یک فرآیند طولانی مدت ناشی از سوء مدیریت هاست که مجال پاسخگویی نیافته است و به آینده موکول شده و همچنان ميشود.
مطالبات معلمان فراوان و کاملا بر حق است و دولت فعلی باید در برابر آنها پاسخگو باشد، آیا این باعث ميشود که این مساله دست آویز تسویه حسابهاي سیاسی و جناحی افراد و یا گروههاي سیاسی خاص جهت اهدافی مشخص قرار بگیرد؟ نمایندگانی که تازه به فکر مطالبات فرهنگیان و خواستههاي صنفی آنها افتاده اند در 4 سال اخیر برای معلمان چه کردند؟ چند درصد از نطقهاي آنان در مجلس به مطالبات بر حق معلمان و مسائل آموزش و پرورش اختصاص داشت؟ فراکسیون 100 نفره فرهنگیان مجلس در 8 سال گذشته، چه اقداماتی برای حصول و رفع این مطالبات انجام داده است؟
نمایندگانی که شمشیر استیضاح را برکشیدهاند، در مورد تغییرات شتاب زده و سطحی وزیر قبلی آموزش و پرورش غیر از سکوت و یا حتی همراهی، چه موضعی را در پیش گرفته بودند؟ این نمایندگان که اکنون داعیه دار حقوق معلمان شدهاند، د رمورد مطالبات معلمان در دولتهاي نهم و دهم چه مواضعی داشتند؟ زمانی که دولت قبلی با اجرای سیاستهاي اقتصادی نادرست موجب زیر خط فقر قرار گرفتن اکثریت قریب به اتفاق معلمان کشور شد؛ آیا این نمایندگان لب به اعتراض گشودند؟ آیا سخنی از مطالبات معلمان به میان آمد؟
شگفتی ما این است که آموزش و پرورش و مسائل آن جایگاه چندانی در نگاه مسئولان و حتی نمایندگان مجلس ندارد، اما استیضاح وزیر آموزش و پرورش با امضای یک سوم نمایندگان مجلس مطرح و پیگیری ميشود؟! اگر آموزش و پرورش و مسائل آن تا این حد برای نمایندگان محترم مجلس ارزشمند است؛ چرا عضویت در کمیسیون آموزش مجلس، همیشه جزء آخرین اولویتهاي انتخاب این نمایندگان محترم مجلس بوده است؟ چرا در بحث استیضاح وزیر آموزش و پرورش، کمیسیون امنیت مجلس فعال شده است؟!
وزیر کنونی آموزش و پرورش در چند ماه گذشته توانسته است با تغییر مدیران کل، رضایت نسبی فرهنگیان را فراهم نماید. آیا تغییر ترکیب مدیران کل آموزش و پرورش استانها، جایگاه و آینده برخی از نمایندگان محترم مجلس را با چالشهاي احتمالی مواجه ساخته است؟ آموزش و پرورش و معلمان به عنوان یکی از گروههاي مرجع جامعه تاثیر بسیاری در ترکیب رای و انتخاب نمایندگان مجلس دارد و از این منظر، دغدغه و نگرانی این نمایندگان از حیث آینده سیاسی این عزیزان قابل درک است!
سازمان معلمان ایران به عنوان یک تشکل مستقل و منتقد پیگیر حقوق و مطالبات معلمان است و از دولت تدبیر و امید ميخواهد تا در راستای وعدههاي داده شده حرکت کرده و آموزش و پرورش را در جایگاه اصلی خود قرار دهد. احتمال آن ميرود که پیش کشیدن طرحهایی همچون سوالهاي مکرر و استیضاح و... ابزاری از سوی برخی نمایندگان مجلس برای گرفتن امتیاز و فشار به وزارت آموزش و پرورش برای پیش بردن اهداف شخصی و حتی جناحی باشد.
سازمان معلمان ایران بر این باور است چنان چه وزیر آموزش و پرورش ميخواهد اعتماد فرهنگیان و تشکلهاي معلمان را جلب کند نباید وارد این بازیها و بده و بستانهاي سیاسی شود و همچنان باید بر مبنای مدیریت علمی و تخصصی از حقوق و مطالبات معلمان به نحو منطقی و مستمر دفاع نماید. قطعا فرهنگیان کشور در آینده، ميتوانند و باید با استفاده از وزن اجتماعی خود در تشکیل یک "فراکسیون صنفی در مجلس" که پیگیر مستمر و منطقی مطالبات فرهنگیان باشد تاثیرگذاری خود را جامه عمل بپوشانند و این البته خیلی هم دور از انتظار نخواهد بود!
کد مطلب: 35923