خطر نابودی بیخ گوش کسبوکارهای کوچک اینترنتی!
پلتفرمهای داخلی زیرساخت مناسب ندارند
تجارت نیوز , 30 مهر 1401 ساعت 10:09
گروه اقتصادی: قطعی اینترنت در یک ماه اخیر اثرات مخرب فراوانی را برای کسبوکارهای اینترنتی بهدنبال داشته است. حتی آنطور که برخی از مدیران کسبوکارهای کوچک و خرد میگویند در مدت قطعی اینترنت مجبور به تعدیل نیرو یا تعطیل کردن کسبوکار خود شدهاند.
با توجه به تحقیقها و پژوهشهایی که صورت گرفته، در کشور حدود ۱۰ میلیون نفر فقط از طریق پلتفرم اینستاگرام امرار معاش میکردند. حالا با عدم دسترسی به اینترنت بینالمللی، خسارت زیادی به وضعیت معیشتی بسیاری از اقشار مختلف جامعه و خانوادههای آنها وارد شده است.
فسخ قراردادها در حوزه بازاریابی دیجیتال
با علیرضا اعتضادی، مدیرعامل ترندشو آژانس تبلیغاتی در شبکههای اجتماعی، که با توجه به شرایط کنونی مجبور به تعدیل نیروها و تعطیل کردن کسبوکار خود شده است، درباره خسارتها و آسیبهای قطعی اینترنت گفتوگو کردیم.اعتضادی در توضیح کسبوکار خود گفت: «معمولا اگر کسب وکاری تصمیم به تعدیل نیرو یا تعطیل کردن خود میگیرد، احتمالا اشتباهی از درون مجموعه شکل گرفته است. اما در این شرایط ما مقصر نبودیم. طبق آماری که وجود دارد ما نیز جزو ۴۰۰ هزار کسب وکاری بودیم که در اینستاگرام فعالیت میکردیم. اما به دلیل تصمیمی که عواقب آن در نظر گرفته نشد، دچار نابودی شدیم.»
او رقم زیان شرکت را ۲ میلیارد اعلام کرد و ادامه داد: «با محدودیت اینترنت و فیلترینگ اینستاگرام به دلیل قانون فسخ قرارداد در شرایط بحرانی، تمامی قراردادهایمان فسخ شد و مجبور به بازگرداندن حدود ۲ میلیارد به شرکتهای طرف قراراداد شدیم. از طرفی هم قراردادهایی که درآمد آنها مجموعا ۱۲ میلیارد و به مناسبت جام جهانی بود، فسخ شدند. این تصمیمگیریها، آسیبهایی با چنین ارقام بالایی یا حتی بالاتر را به کسبوکارها وارد کرده است.»
پلتفرمهای داخلی زیرساخت مناسب ندارند
اعتضادی که درباره کوچ کاربران به پلتفرمهای داخلی خوشبین نیست، توضیح داد:« کوچ کاربران به پلتفرمهای داخلی را باید از دو منظر بررسی کرد؛ نیاز بازار و زیرساخت فنی. سابقه قطعی اینترنت در سال ۹۸ نشان میدهد که با تمام تبلیغاتی که در راستای جذب مخاطب برای پلتفرمهای داخلی انجام شد، اما پلتفرمهای بومی مورد علاقه مخاطبها و نیاز بازار نبودند.»
او در این باره ادامه داد:«از سوی برندها و کسبوکارها نیز زمانی که مخاطبی در یک پلتفرم حضور نداشته باشد، طبیعتا آنها نیز علاقهای برای فعالیت در پلتفرمهای داخلی ندارند.»مدیرعامل ترندشو با تاکید بر اینکه زیرساختهای پلتفرمهای داخلی هم توانایی پاسخگویی به حجم زیادی از کاربر را ندارند، گفت: «همه شواهد گویاست که پلتفرمهای بومی فعلا زیرساخت مناسب را ندارند. به عنوان مثال یکی از پلتفرمها هفته پیش بهدلیل کمبود زیرساخت قابلیت ثبت کاربر جدید را برای مدتی نداشت.»
اعتضادی ادامه داد: «ما توانستیم ۴۵ میلیون کاربر روزانه در اینستاگرام reach کنیم. (reach به تعدادی از افرادی خاص اشاره دارد که یک محتوا را دیدهاند و با آن ارتباط برقرار کردهاند.) اما کدام یک از پلتفرمهای ما میتوانند ۵۰ میلیون کاربر را که به طور همزمان در بستر فعالیت میکنند، دریافت کنند. پلتفرمهای داخلی نمیتوانند به کسبوکارها درباره کاربران موجود در پلتفرم اطلاعات بدهند، تا کسبوکارها بتوانند براساس آن اطلاعات فعالیت کنند. از سال ۹۶ تاکنون بودجهی فراوانی به این بخش تزریق شده، اما تاکنون نتیجهای قابل قبولی نداشته است.»
او در پاسخ به این سوال که اگر اینستاگرام رفع فیلتر شود، فعالیت در این فضا را دوباره آغاز میکنند یا خیر، گفت: «رفع فیلتر اینستاگرام امید واهی است. حتی اگر فیلتر اینستاگرام برداشته شود، بعید است بسیاری از کسبوکارها به این بستر بازگردنند. چرا که امنیت سرمایهگذاری وجود ندارد. در ضمن، هر لحظه ممکن است که تمامی هزینههایی که برای تبلیغات صرف شده ناگهان با یک تصمیم از بین برود.»
کد مطلب: 364852