کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

روسیه دو هزار پهپاد به ایران سفارش داد

3 آبان 1401 ساعت 16:40


گروه بین الملل:  رئیس جمهور اوکراین  اعلام کرد که بر اساس اطلاعاتی که این کشور در اختیار دارد، روسیه حدود ۲ هزار پهپاد از نوع «شاهد۱۳۶» به ایران سفارش داده است.
ولودیمیر زلنسکی در سخنرانی خود برای کنفرانسی که از سوی روزنامه اسرائیلی هاآرتص برگزار شد، مشخص نکرد تعداد پهپادهای سفارش داده شده که اعلام کرده، مربوط به سفارش‌های جدید روسیه است یا پهپادهای پیشین را هم شامل می‌شود.
وی در سخنانی از پیش ضبط شده که در این کنفرانس پخش شد، گفت: «صدای نفرت‌انگیز پهپادهای ایرانی هر شب در آسمان ما شنیده می‌شود.»
 زلنسکی همچنین گفت: مربیان ایرانی برای آموزش نیروهای روسیه که چگونه از پهپادها استفاده کنند به این کشور رفته‌اند. رئیس جمهوری اوکراین در ادامه گفت که ایران در مقابل کمک‌های تسلیحاتی‌اش به روسیه، به دنبال کمک این کشور به توسعه برنامه هسته‌ای خود است. زلنسکی در بخش دیگری از سخنان خود، اسرائیل را متهم کرد که سیاستش در برابر جنگ اوکراین، به تحکیم ائتلاف تهران و مسکو علیه کی‌یف کمک کرده است.هم‌زمان کایرلو بودانوف، رئیس سازمان اطلاعات نظامی اوکراین اعلام کرد که نیروهای اوکراینی موفق شده‌اند که بیش از دو سوم از حدود ۳۳۰ پهپاد ایرانی «شاهد» را تا روز شنبه ساقط کنند.
 بودانوف همچنین گفت که ارتش روسیه حدود هزار و ۷۰۰ پهپاد مختلف سفارش داده و در حال حاضر هم منتظر دریافت ۳۰۰ پهپاد شاهد دیگر است.
وزارت دفاع بریتانیا نیز در گزارش روزانه خود در مورد جنگ اوکراین در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت که روسیه احتمالاً از تعداد زیادی از پهپادها برای نفوذ به «دفاع هوایی مؤثر اوکراین» استفاده خواهد کرد.
رئیس جمهور اوکراین در کنفرانس هاآرتص گفت که اگر اسرائیل تصمیم می‌گرفت با تامین سیستم دفاع هوایی آسمان اوکراین را امن کند، روسیه انگیزه‌ای برای رو کردن به ایران و پیشنهاد کمک در ازای همدست شدن تهران علیه اوکراین نداشت.زلنسکی به انتقاد از دولت فعلی اسرائیل بسنده نکرد و گفت که تصمیمی که اسرائیل برای ندادن تسلیحات به اوکراین گرفته، به سال ۲۰۱۴ برمی‌گردد که روسیه شبه جزیره کریمه را ضمیمه خاک خود کرد. در آن زمان بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل بود.رئیس جمهور اوکراین گفت سیاست دولت اسرائیل این است که کرملین را «آزرده خاطر» نکند.اوکراین از اسرائیل خواسته بود که برای دفاع در برابر این پهپادها و موشک‌های روسیه به ایجاد یک سپر دفاعی در آسمان این کشور کمک کند.
اما اسرائیل با وجود محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین، تاکنون از فرستادن تسلیحات پیشرفته و دفاعی به این کشور خودداری کرده و تنها کمک‌های بشردوستانه و لوازمی مانند کلاه‌خود و جلیقه‌های ضدگلوله به اوکراین داده است.روزنامه نیویورک‌تایمز هم گزارش داده است که اسرائیل برای ساقط کردن پهپادهای ساخت ایران به اوکراین کمک اطلاعاتی کرده است.

ایران برای سربازان روسی لباس‌های زرهی تامین می‌کند
در حالی که دولت‌های غربی کمک تسلیحاتی ایران به روسیه را به معنای دست داشتن تهران در جنگ قلمداد و محکوم می کنند، به گفته اداره اطلاعات وزارت دفاع اوکراین، جمهوری‌اسلامی برای سربازان روسی لباس‌های زرهی تامین می کند.
به گفته این اداره در حال حاضر حدود ۱۵۰۰ جلیقه ضد‌گلوله و کلاه نظامی ساخت ایران در روسیه نگهداری می شود.این اداره همچنین از برنامه ایران برای ارسال ۳۰۰۰ وسیله حفاظت زرهی دیگر به روسیه در آینده نزدیک خبر داد.به گفته سایت اداره اطلاعات وزارت دفاع اوکراین مقام‌های ایرانی همچنین قصد دارند گروه جدیدی از مستشاران را برای کمک به روسیه در استفاده از پهپاد «آرش-۲» اعزام کنند.استفاده از تجهیزات و نیروهای نظامی ایران در جنگ روسیه با اوکراین در ماه‌های گذشته به طور مکرر مطرح شده است.


 


کد مطلب: 365622

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/365622/روسیه-دو-هزار-پهپاد-ایران-سفارش

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir