کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

طرح موضوع وضعیت ایران در شورای امنیت

7 آبان 1401 ساعت 12:08


گروه بین الملل: دولت آمریکا موضوع اعتراضات ایران را که در پی فوت مهسا امینی شروع شد،را در شورای امنیت سازمان ملل مطرح خواهد کرد.
جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل و نازنین بنیادی، بازیگر و از فعالان مدنی در این جلسه که قرار است روز چهارشنبه (چهار روز دیگر) برگزار شود سخنرانی خواهند کرد.
هدف واشنگتن، بررسی راه‌های عملی برای شروع «تحقیقات قابل اعتماد و مستقل»درباره  ایران است.آمریکا و آلبانی روز چهارشنبه جلسه‌ای غیررسمی در شورای امنیت سازمان ملل برگزار خواهند کرد و مساله ایران در این جلسه مطرح خواهد شد.
در یادداشتی که برنامه جلسه شورای امنیت در آن تشریح شده  آمده است:‌ «این نشست وضعیت حقوق بشر در ایران را زیر ذره بین می‌گذارد. این جلسه فرصت‌ها برای تشویق به انجام تحقیقات قابل اعتماد و مستقل درباره  ایران را شناسایی خواهد کرد.»
اعضای سازمان ملل و گروه های حقوق بشر هم می توانند در این جلسه شرکت کنند.
جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا  در توییتی نوشت:‌ «ما با همراهی شرکای خود، تدابیری را به صورت یکجانبه و چندجانبه و از طریق مکانیسم های سازمان ملل متحد برای مسئول شناختن ایران به خاطر زنان و دختران اتخاذ می کنیم.»
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل قبلا خواستار تحقیقات مستقل توسط یک مرجع شایسته در مورد مرگ مهسا امینی شده بود.
در همین حال نمایندگی ایران در سازمان ملل به تلاش آمریکا برای برگزاری نشست غیررسمی شورای امنیت سازمان ملل متحد واکنش نشان داده و آن را تلاشی برای پیشبرد اهداف سیاسی خود خوانده است.
نمایندگی دایم جمهوری اسلامی ایران در نیویورک در واکنش به این نشست غیر رسمی گفت «با توجه به ریاکاری، استفاده از استاندارد دوگانه و اعمال گزینشی حقوق بشر، ادعاهای آمریکا در حمایت از زنان ایرانی را فریبنده و فاقد حسن نیت می دانیم.» این نمایندگی اعلام كرد کرد «آمریکا متهم ردیف اول اغتشاشات است.»


 


کد مطلب: 366234

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/366234/طرح-موضوع-وضعیت-ایران-شورای-امنیت

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir