به بهانه صدرنشین شدن خوزستان در تصادفات نوروزي
جادههاي جنوب غرب ايران در اشغال نفتكشهاي عراقي!
خوزستانيها از عراق جز آلودگي، ويراني و ... بهرهاي نبردهاند
12 فروردين 1393 ساعت 2:25
گروه حوادث: رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی اعلام كرد استانهای خوزستان، خراسان جنوبی و لرستان بیشترین افزایش تصادفات و کشتهها را در نوروز امسال داشتند. سردار اسکندر مومنی افزود: آمارها نشان میدهد استانهای خوزستان، خراسان جنوبی و لرستان بیشترین افزایش تصادف و کشته را در نوروز امسال به خود اختصاص دادهاند. در باره اين خبر، خبرنگار بهارنيوز در اهواز گزارش زير را تهيه كرده است كه حاوي نكات تكان دهنده و هشدار گونهاي به مسئولان استان و كشور ميباشد.
جاده ورودي خوزستان از سمت تهران (انديمشك-شوش-به اهواز) به دليل حجم سنگين تردد نفتكشهاي منطقه كردستان عراق، به شكل بيسابقهاي ناامن، آلوده به مواد نفتي خام و بسيار بالاتر از ظرفيت و توان خود به جادهاي براي سرويسدهي به صادرات نفت اقليم كردستان عراق تبديل شده است كه البته اين مسير به اهواز ختم نميشود و تا بندر امام خميني نيز امتداد مييابد.
ترانزیت نفت اقلیم کردستان عراق به بنادر جنوبی کشورمان چند سالی است آغاز شده و تانکرهای عراقی برای این منظور شب و روز در جادههای دو کشور ایران و عراق تردد ميکنند تا این محمولهها را به بنادر جنوبی کشورمان برسانند. رانندگان عراقی پس از تخلیه محمولههاي سوختی در مخازن کشتیهاي نفتکش مستقر در بنادر جنوبی (بندر امام خمینی) بسرعت به قصرشیرین بر ميگردند تا از طریق مرز پرویزخان و با هدف بارگیری مجدد محموله سوختی به اقلیم کردستان باز گردند. مرز رسمی پرویزخان در شهرستان قصرشیرین بعنوان بزرگترین مرز رسمی کشورمان در حوزه صادرات کالاهای غیرنفتی به عراق و اقلیم کردستان است بطوریکه سالیانه بیش از 50 درصد صادرات غیرنفتی به عراق از این مرز انجام ميشود!
در حاليكه امسال قرار بود در تعطيلات نوروزي از تردد اين نفتكش ها جلوگيري به عمل آيد و حتي پليس راه استان رسما اين ممنوعيت را اعلام كرده بود، كاروان هاي طولاني از آنها همچنان جاده ورودي خوزستان را به اشغال خود در آورده و ترافيك سنگيني را توام با تصادفات و حوادث ديگر در مبدا اصلي ورودي خوزستان ايجاد كرده اند.
نفت كردستان عراق به صورت غيرقانوني و بدون موافقت دولت مركزي عراق از اين منطقه بارگيري و از مسير كردستان عراق، قصرشيرين كرمانشاه، انديمشك، اهواز به بندرامام حمل و از آنجا با كشتي براي مشتريان بارگيري مجدد ميشود. اينكه پشت پرده اين تجارت نفتي، چه دست هايي وجود دارد و اصولا منافع و سود سرشار اقتصادي حاصل از اين حجم سنگين تردد نفتكشهاي عراقي كه جادههاي خوزستان را به نابودي كشانده و باعث تصادفات و ناامني چند برابري جاده هاي استان را فراهم آوردهاند براي چه كساني است هنوز بي پاسخ مانده اما آنچه معلوم است در پس پرده، دستهاي قدرتمندي نهفته است كه حتي توانايي ناديده گرفتن مقررات پليس راه در ممنوع بودن تردد اين تانكرها در 15 روز اول فروردين را دارد و بدون كمترين توجهي، همچنان اين نفتكشهاي مرگ و آلودگي را روانه جادههاي خوزستان ميكنند!
از طريق تردد شبانه روز صدها تريلر و تانكر حامل نفت عراق، ضمن استهلاك جادههاي استان، به دليل تصادفات مرگبار پياپي هر سال جان تعداد زيادي از مردم اين خطه گرفته مي شود، فضاي استان به دليل تصاعد نفت خام از اين تانكر مملو از سموم و آلودگي هاي نفتي شده كه يكي از اثرات آن باران هاي شيميايي زمستان اخير و به خطر افتادن جان هزاران شهروند خوزستاني بود و .... اما در مقابل همه اين مضرات مردم خوزستان حق دارند از مسئولان استان بپرسند از بابت اين همه هزينه بهداشتي، امنيتي و ... اين استان و مردمش چه منافعي از اين تجارت ميبرند؟!
اين روزها اگر سري به خوزستان بزنيد در اولين شهر استان (انديمشك) با صدها تريلر و تانكر نفتكش عراقي مواجه ميشويد كه مبادي ورودي اين استان را به شكل يك پاركينگ و نمايشگاه عمومي از تريلرها و تانكرهاي نمره اربيل، دهوك و سليمانيه عراق در آورده و جاده ترانزيتي خوزستان را به منطقهاي پرخطر، آلوده و پرحادثه مبدل نمودهاند كه كمترين آثار آن آمار رييس پليس راه كشور است مبني بر اينكه خوزستان بيشترين سانحه رانندگي را در تعطيلات نوروز داشته است!
خبرگزاری رویترز اواسط سال گذشته به نقل از منابعی در کردستان عراق گزارش داده بود که دولت اقلیم کردستان عراق مسیر جدیدی برای صادرات نفت خود از طریق ایران بدون نظارت دولت بغداد ایجاد کرده و به طور تخمینی روزانه رقمی نزدیک به 30 هزار بشکه نفت منطقه کردستان عراق از طریق بندر امام خمینی ایران روانه بازارهای جهانی مي كند. گفته ميشود کردستان عراق از طریق تانکرهای نفتی و از طریق ترکیه نیز روزانه 50 هزار بشکه نفت بدون نظارت دولت بغداد به خارج صادر ميکند.
طبق قانون اساسی عراق دولت اقلیم کردستان بر اساس اصل خودمختاری داخلی به وسیله یک پارلمان و دولت محلی اداره ميشود. در سالهاي گذشته اختلاف نظر بغداد و اربیل (مرکز دولت اقلیم کردستان عراق) بر سر مالکیت حوزههاي نفتی کرکوک یکی از مهم ترین چالش ها میان دولت بغداد و اربیل بوده است. یک مقام عراقی در بغداد همان موقع در واکنش به این خبر گفته است که از نظر بغداد تنها راه مشروع و قانونی صادرات نفت از طریق خط لوله رسمی عراق است و دولت بغداد خارج از این چارچوب هر گونه صادرات نفت به هر کشوری از جمله ایران و ترکیه را یک معامله غیر قانونی و قاچاق ميداند.
با وجود مخالفتهاي دولت بغداد کردها ميگویند طبق قانون اساسی فدرال عراق، دولت اقلیم کردستان عراق این حق را دارد که منابع نفتی خود را به طور مستقلانه صادر کند؛ اما مقامات بغداد ميگویند کردها به انداره کافی سهم از صادرات کلی نفت عراق(به میزان 30 درصد) ميگیرند و با وجود چنین شرایطی حق فروش مستقل نفت از منابع داخلی شان را بدون توافق و هماهنگی با دولت بغداد ندارند.
کد مطلب: 36794