از رویای پیشرفت تا واقعیات ملموس جامعه
16 آبان 1401 ساعت 18:29
اقباله هیئتی
فعالان بازار خودرو میگویند افزایش قیمتی که در دو سه روز گذشته در این بازار اتفاق افتاده است، رکود را که تا پیش از این هم بر بازار سایه انداخته بود شدت بخشیده است و خرید و فروش خودرو قفل شده است. مشاهدات میدانی هم این موضوع را تایید میکند، علت هم مشخص است؛ کاهش شدید قدرت خرید مصرفکنندگان واقعی که نه با قصد دلالی و سود بلکه به دلیل نیاز واقعی وارد بازار میشوند و با هر افزایش قیمتی که رخ میدهد، یک قدم از خرید خودرو فاصله میگیرند.
بازار مسکن هم مدتهاست که به همین علت کاهش قدرت خرید مردم با رکود شدید در معاملات و ساخت و ساز مواجه است. هر چند شاید طبیعی به نظر برسد که خودرو و مسکن از دسترس مردم دور شده و به رویای دست نیافتنی بدل شده باشد اما در روزهای گذشته فعالان بازار برنج و تولیدکنندگان آن میگویند مردم توان خرید برنج ایرانی ندارند و خرید به شدت کاهش یافته است و مردم به سوی برنج ارزان قیمت خارجی متمایل شدهاند. درباره مرغ هم همین موضوع صدق میکند و روز گذشته یکی از مسئولان وزارت صمت اعلام کرده بود که مرغ بستهبندی را در بستههای 2 کیلوگرمی به بازار عرضه میکنیم تا مردم توان خرید داشته باشند. میوه هم در سال جاری به دلیل کاهش شدید قدرت خرید مردم از اولویتهای معیشتی مردم خارج شده ومردم با خرید کمتر میوه و انتخاب انواع ارزانتر، سعی در حفظ سنتهای خانواده ایرانی برای خرید میوه را داشتهاند و خرید کیلویی و جعبهای مدتهاست که از خاطرات قدیمی مردم شده است. کاهش قدرت خرید مردم را میتوان در تمامی حوزههای اقتصادی دید و حتی اگر کارشناس و اهل اقتصاد هم نباشید، دخل و خرج جیبتان در هر شرایطی که هستید خبر از وضعیت نامطلوب اقتصادی میدهد که به سمت بحران پیش میرود. حالا همه این ها را برشمردیم تا چه بگوییم؟ اینکه رئیسجمهور در آخرین اظهاراتش گفته است: «پیشرفتهایی در کشور داشتهایم که حتی نخبگان هم از آنها خبر ندارند...» این که نخستین قدم برای حل یک مشکل و علاج یک بیماری، پذیرش آن است، در واقع مشکل اصلی کشور در همه حوزههاست و اقتصاد هم آینه کاملی از شرایط است. این که پیشرفتهایی که ابراهیم رئیسی به آنها اشاره میکند در کدام حوزه بوده است بحث ما نیست اما اصولا با این شرایط اقتصادی که مردم گرفتار آن هستند، تصور پیشرفت آن هم در آن سطوح عجیب نیست؟
کد مطلب: 368042