گروه سیاسی: در روزهای اخیر، بعضی از روحانیون سرشناس جریان اصولگرا و چهرههای موثر این جریان، تلاش کردند تا معترضان به مرگ مهسا امینی را افرادی معرفی کنند که اعتقادی به دین و مذهب ندارند. رسول منتجبنیا، از جمله روحانیونی است که به این عملکرد انتقاد دارد و آن را برخلاف اصول اسلامی و جمهوریت میداند.
گفتوگوی روزنامه هم میهن با رسول منتجبنیا را در ادامه بخوانید
به نظر شما خواستههای معترضان تا چه اندازه با واقعیتهای نظام سیاسی و آنچه به عنوان جمهوری اسلامی شناخته میشود؛ قابل انطباق است؟
نظام ما، نظام جمهوری اسلامی است. یعنی هم جمهوریت و مردمسالاری در آن وجود دارد و هم نظامی دینی است. به این معنا که امور کشور با رای مردم اداره میشود و هم کشوری اسلامی است و باید انتصابها و انتخابها با موازین اسلامی باشد. یک نظام، با شعار که جمهوری اسلامی نمیشود.
امام بزرگوار که نظام را بنیانگذاری کرد، روی خواسته مردم فوقالعاده تاکید داشت و معتقد بود کسی حق ندارد جای مردم تصمیم بگیرد. ایشان بر اسلامیت هم فوقالعاده تاکید داشت که نحوه اداره کشور منطبق با شرع مقدس اسلام باشد. اگر بخواهیم نظام امام را حفظ کنیم، باید دین محفوظ بماند. جمهوری یعنی مردم صاحب رای هستند.
به تعبیر امام، مردم، ولی نعمت هستند و مسئولان، خدمتگزار مردم، و خدمتگزار نمیتواند به مخدوم خود مسئلهای را تحمیل و آن مسئله را با فشار تثبیت کند. این مسئله هم جمهوریت است و هم خود اسلامیت! ما اگر میگوییم معتقد به مردمسالاری دینی هستیم، باید در رأس همه تریبوندارها و ائمه جمعه و وزارت و... گفتار و رفتار اسلامی داشته باشیم. در غیر اینصورت نظام اسلامی نمیشود.
امروز برخی افراد معتقدند که مردم در خیابان دیندار نیستند و برخلاف دین اعتراض میکنند. نظر شما درباره این ادعا چیست؟
نظام ما لائیک نیست که براساس نظریات ماکیاولیسم بنا شده باشد، که از هر وسیلهای برای رسیدن به هدف استفاده کنیم. ما تابع اسلام هستیم که تاکید دارد هدف و وسیله هر دو باید مشروع باشند. اگر کسی تابع قانون اساسی باشد و دم از امام و خط امام بزند، باید به این مسئله توجه کند. کسانی که این مسائل را مطرح میکنند اصلا به دنبال چه هستند؟ میخواهند صدای مردم را ببندند؟ خوب دهان مردم که بسته شد. اصلا صدای مردم به جایی نمیرسد.
اگر صدای آنها را میشنیدید، مردم به خیابان نمیآمدند. مسئله همین است که گوش شنوایی نیست. همه تریبونها در اختیار یک گروه است. با این وضعیت نه جمهوریت حفظ میشود و نه اسلام، چون این رفتارها ضدجمهوریت و ضداسلام است. تهمت زدن گناه کبیره است. این حرفها برخلاف سیره امام است. اینها از امام یک جمله را گرفتند که حفظ اسلام از اوجب واجبات است.
اما کجا با انجام یک منکر میشود، نهی از منکر کرد؟ تهمت زدن به مردان و زنان پاکدامن با چه مجوزی است؟ میگوید زنهای بدحجاب، اختلاس کردهاند! کدام زن بدحجاب اختلاس کرده؟ اینهایی که اختلاس کردند، همه تظاهر به دینداری و... داشتند.
حتی اگر کسی از روی عقیده هم این رفتارها را انجام دهد، ناشی از حلول شیطان در روح او بوده که او را به بزرگترین گناه وادار میکند. به بهانه حفظ نظام و امر به معروف گناه میکنند، درحالیکه بارها گفته شده اولین شرط امر به معروف و نهی از منکر، شناخت معروف و منکر است.
کسی که نمیداند و تهمت میزند، خطای او صدها برابر بدتر از بدحجابی است. گناه تهمت و اختلاس و حقکشی و پایمال کردن حقوق اجتماعی مردم از بدحجابی بدتر است و متاسفانه بهنام امامجمعه و مداح این رفتارها انجام میشود. اما سرتا پا شیطنت است.
این رفتارها چه تاثیری در حاکمیت دارد؟
حاکمیت اگر مردمسالار باشد، باید اکثریت قوی مردم طرفدار آن باشند. اگر همه امور با رای مستقیم و غیرمستقیم انتخاب شود، جای مردم مشخص میشود. اگر مردم نباشند، نظام پشتوانه و مشروعیت خود را از دست میدهد. اگر یک جمع عظیمی از مردم مخالف نظام باشند، نمیتوان گفت نظام جمهوری یا مردمسالار است.
هم رهبری به این مسئله تاکید کردند و هم دیگران، که باید معترضان را غیر از اغتشاشگرها در نظر گرفت. معترضان آنهایی هستند که نسبت به وضع موجود انتقاد دارند و وضع موجود را نمیپسندند.
راهحل این است که به مردم میدان بدهیم که اعتراض خود را بیان کنند. متاسفانه ما دریچه انتقاد را بستهایم. چرا فضای مجازی را بستهایم؟ هر چه فشار بیشتر شود، اعتراضات بیشتر میشود و این آتش بیشتر شعله میکشد. همه راهها را بستهاید، درحالیکه اعتراض را باید شنید. بهخصوص روحانیون و مداحان نباید خود را وجهالمصالحه کنند و دین خود را برای دنیای دیگران خراب کنند.