گروه اقتصادی:تناقض در اظهارات مسئولان وزارت صمت باعث شد که واردات خودرو در هالهای از ابهام قرار بگیرد. این ورزاتخانه بهویژه برای همکاری با خودروسازان فرانسوی هر روز تصمیم جدیدی اتخاذ میکند. این در حالی است که هنوز مشخص نیست شرکتهای فرانسوی تمایلی برای حضور در ایران دارند یا خیر؟ حال با این شرایط آیا ایرانیها باید با برندهایی نظیر پژو و رنو خداحافظی کنند؟
به گزارش تجارتنیوز، پس از تدوین آییننامه واردات خودرو و انتشار اسامی شرکتهای واردکننده، پیشبینی میشد که همان خودروسازان خارجی که پیشینه حضور در ایران را دارند به کشور بازگردند. پژو، رنو و سیتروئن ازجمله این شرکتها هستند که حتی مذاکراتی با آنها صورت گرفت، اما حالا وزیر صمت بازگشت آنها به ایران را با توجیه بدعهدی گذشتهاشان نشدنی میداند.
علاوه بر سه شرکت فرانسوی که به آن اشاره شد، چانگان، نیسان، هیوندای و میستوبیشی از مهمترین گزینهها برای آغاز مذاکرات بودند. اما طولی نکشید که واردات خودرو با شرط و شروط جدیدی مواجه شد.وزارت صمت بهویژه مخالفت شدیدی نسبت به ورود دوباره برندهای فرانسوی به کشور نشان داد. اما پس از آن امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، دوباره اعلام کرد که محصولات این خودروسازان فرانسوی با جبران زیانهای گذشته خود میتوانند وارد کشور شوند. با این صحبت قالیباف گفته میشد که خودروسازان فرانسوی حاضر به جبران زیان نخواهند شد و به شرکتهای واردکننده خودرو نمیفروشند.اما پیش از اینکه خودروسازان فرانسوی واکنشی به این شرط وزارت صمت نشان دهند، این وزارتخانه پیشدستی کرد و واردات خودروهای فرانسوی را منتفی دانست.
رضا فاطمیامین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، پس از صحبتهای سخنگوی خود اعلام کرد: در حال حاضر برنامهای برای ارائه مجوز به واردات خودروهای فرانسوی نداریم. چراکه خودروسازهای فرانسوی سابقه خوبی به لحاظ تعهداتشان در ایران ندارند.حال مشخص نیست که چرا سخنگوی این وزارتخانه چنین شرطی را برای واردات خودروهای فرانسوی به کشور گذاشت، در حالی که دولت هیچ برنامهای برای واردات آن محصولات ندارد.
از طرف دیگر، وزارت صمت اعلام کرده بود که فرآیند واردات خودرو آغاز شده و شرکتهای واردکننده در حال مذاکره با خودروسازان خارجی هستند.اما تناقض موجود در صحبتهای مدیران و مسئولان در وزارتخانه صمت این احتمال را به وجود میآورد که مذاکرهای برای واردات با خودروسازی صورت نگرفته و شرکتهای واردکننده از بازارهای آزاد کشورها و بهصورت واسطهای در حال خرید خودرو هستند.همچنین برخی گمانهها نیز وجود دارد که هنوز واردکنندگان اقدام به خرید و واردات خودرو نکردهاند و به همین دلیل است که هر روز تصمیمات متناقضی در این رابطه گرفته میشود.
سایپا با سیتروئن خداحاظی میکند؟
پیش از آنکه اسامی واردکنندگان منتشر شود، مدیرعامل سایپا در مصاحبهای اعلام کرد که قرار است سایپا در بحث واردات خودرو متولی خودروهای سیتروئن به کشور هم باشد.چندی پیش عکسهایی از خودروهای برند چانگان نیز در محوطه شرکت سایپا منتشر شد. البته مدیرعامل این خودروسازی هم اعلام کرده بود که با آزادسازی واردات، برنامه وارد کردن خودروهای چانگان را به کشور دارد.اما حالا صحبتهای فاطمیامین نشان میدهد که سایپا هم مجبور به خداحافظی با این برند خودروسازی است و باید به دنبال کشور و برند دیگری برای واردات باشد.
کرهایها در راه ایران؟
پس از ممنوعیت خودرو از فرانسه، خبری منتشر شد که پنج خودرو از برند هیوندای جزو فهرست قطعی خودروهای وارداتی هستند. گفته شد هیوندای i۱۰، هیوندای i۲۰، هیوندای اکسنت، هیوندای النترا و هیوندای کونا در راه بازار خودرو کشور است.کارشناسان معتقدند شرکتهای واردکننده به دلیل سود کمی که از واردات خودرو نصیبشان میشود دیگر راغب به واردات نیستند و به نظر میرسد که خودروهای وارداتی در همان محدوده کره، چین و اروپایی بماند