مولوی عبدالحمید: مردم از تبعیض و فشار و فقر خسته شدهاند
ادامه اعتراضات در شهرهای سیستان و بلوچستان
11 آذر 1401 ساعت 18:22
گروه سیاسی: معترضان در زاهدان و برخی دیگر از شهرهای سیستان و بلوچستان برای چندمین هفته متوالی پس از برگزاری نماز جمعه به خیابان آمدند و شعارهای اعتراضی سر دادند.
مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، امروز جمعه، ۱۱ آذر از مقامهای کشور خواست از صدور احکام «محاربه» برای معترضان خودداری کنند و تاکید کرد که حقوق همه مردم، حتی بهاییان باید رعایت شود. او در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که خانوادههای کشتهشدگان اعتراضات زاهدان و دیگر نقاط این استان پول نمیخواهند و خواهان مجازات عوامل کشتار معترضان هستند.
پیشتر پس از انتشار بولتنهای محرمانه خبرگزاری فارس آمده بود که سیاست مسئولان بر این است که تنها ۱۶ تن از کشتهشدگان زاهدان، «شهید» معرفی شوند و به خانوادههای هر یک، «۶۰۰ میلیون تومان» دیه پرداخت شود. امامجمعه اهل سنت زاهدان در ادامه، بازداشتشدگان اعتراضات را «اسیر» نامید و بر برخورد قانونی با آنها به دور از خشونت تاکید کرد. او درباره اتهام محاربه برای برخی بازداشتشدگان نیز گفت: «محاربه بر اساس قرآن، مسلحانه است. اعتراض با سنگ و چوب و داد و بیداد محاربه نیست.»
عبدالحمید گفت: «ما خیرخواهانه میگوییم که معترضان را نه اعدام کنید و نه کتک بزنید. اینها را جز کسانی که آدم کشتهاند، رها کنید. ما میخواهیم کشورمان امن و متحد باشد. ما بارها گفتهایم که شیعه و سنی و اقوام نداریم؛ همه ایرانی هستیم. از زرتشتیان تا دراویش و همه ادیان و گرایشها، حتی بهاییان، همه انسان و ایرانی هستند و حق همهشان باید رعایت شوند. ما باید به خواستههای مردم تن بدهیم و مسائلمان را از طریق گفتمان حل کنیم.»
مولوی عبدالحمید گفت: «کتکزدن، توهینکردن و تعرضکردن به زندانی خلاف تعلیم حضرت رسول صلیاللهعلیهوسلم، اهلبیت و صحابه است. انسان با دشمن و مخالف خود هم باید به خوبی رفتار کند. مگر این نیست که ما مسلمانیم؟ شما هم با زندانیها اسلامی رفتار کنید. اتهام محاربه نزنید. معترض با محارب و مفسد متفاوت است. اینها اعتراض دارند. ملت ۴۳ سال تحمل کردهاند و حالا که اعتراضی کردهاند شما هم تحمل کنید.» امام جمعه اهلسنت زاهدان در این رابطه اظهار داشت: «حکم محاربه علیه کسانی که اعتراض کردهاند و احیانا مرتکب خطایی هم شدهاند، برداشت اشتباه از قرآن است. کسی که با سنگ و چوب یا داد و بیداد اعتراض کرده نباید به محاربه متهم شود. آنچه قرآن از آن با عنوان «محاربه» یاد کرده آن است که گروهی به صورت مسلحانه وارد بشوند و درگیر بشوند. من برای بسیاری از قضات میترسم که روز قیامت نزد خداوند مواخذه میشوند. من خیرخواهانه میگویم کسی که با جرئت حکم محاربه و اعدام صادر میکند، بر آتش جهنم جرئت پیدا کرده است. در حدیث آمده است: «أَجرَؤكُم عَلى الفتيا أَجرَؤُكُم عَلى النّارِ»؛ (باجرئتترین شما بر [صدور] فتوا با جرئتترین شما بر آتش [جهنم] است.) قضات باید توجه کنند که اگر به کسی که حقش اعدام نباشد، چنین حکمی بدهند، باید در روز قیامت پاسخگو باشند. کسی که حق را ناحق بکند و ناحق را حق جلوه بدهد، حتی اگر سر مویی باشد، روز قیامت مواخذه میشود. ما در صدر اسلام در میان اهلبیت و صحابه اعدام نداریم. بررسی کنید ببینید چند اعدام در صدر اسلام انجام شده است؟ الگوی ما صدر اسلام است و هر کس از آن عدول کند، برداشت نادرست از اسلام است.» او گفت: «بعضی از گروههایی که خودرا جهادی میگویند مردم را ترور میکنند و احترام مسجد و علما را هم نگه نمیدارند و خیال میکنند که در مسیر اسلام هستند اما چنین نیست. باید هر آیه و حدیثی را به زندگی آنحضرت برگردانیم که بالاترین مفسر قرآن است. باید بیندیشیم و به عنوان حاکم و قاضی کاری نکنیم که آخرتمان آتش بگیرد و گرفتار عذاب جهنم بشویم. اینها صحبتهای علمی و خیرخواهانه است. من غرضی ندارم.»
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه به نمونههایی از برخورد حضرت علی با دشمنان و مخالفان اشاره کرد و گفت: وقتی عبدالرحمانبنملجم سیدنا علی را با شمشیر زد و او را به شدت زخمی کرد، مردم بسیار خشمگین بودند و میخواستند او را تکهتکه کنند، اما حضرت علی (ع) فرمودند که من هنوز زنده هستم و کسی حق ندارد به ضارب تعرض کند و به فرزندانش نیز توصیه کردند که این فرد اسیر شماست و با اسیر خودتان به خوبی رفتار کنید. اینکه با اسیرتان به خوبی رفتار کنید خیلی حرف است. حضرت علی این تعلیم را از رسول خدا صلیاللهعلیهوسلم آموخته بود که آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم با اسیران بدر که مشرک و حربی بودند چگونه رفتار کردند. حضرت علی با خوارج جنگیدند اما از اسرای آنها کسی را اعدام نکردند. همین خوارج اگر به دست ما میافتادند همه را اعدام میکردیم.»
او ادامه داد: «این اشتباه است که بگوییم اینها عضو گروهک و محارب هستند و باید آنها را کشت. این مسائل بحث شرعی میطلبد و من حاضرم در این باره بحث کنم. بحث را آزاد بگذارید در تلویزیون که مردم بشنوند. کسانی که قانون جزایی ما را تدوین کردهاند، انسانهایی مانند ما بودهاند. ما بارها در همین مصلی عرض کردهایم که باید در این قانونها تجدیدنظر شود.» وی تصریح کرد: «اعتراض مردم باید سالم باشد و به اموال عمومی، مأموران و هیچچیز دیگری نباید تعرض شود. من و شما هم باید تحمل کنیم. معترضان هموطنان ما هستند که مشکلاتی دارند. شاید ما مشکلاتشان را درک نکنیم اما این مشکلات باید شنیده شوند. ما گفتهایم که ندای مردم را بشنوید که چه میگویند. بسیار مهم است که انسان با مخالفان و منتقدان بنشیند و کمال در این است. هیچوقت نباید راه انتقاد بسته شود؛ چرا که جلوگیری از انتقاد، استبداد به وجود میآورد. یکی نرم و ملایم انتقاد میکند و یکی به سختی. از پیامبر و خلفای راشدین و بزرگان اهلبیت خشن انتقاد شده اما آنها با حلم و صبوری پاسخ دادهاند. کسی که در حق او ظلم شده، صدایش بلند است و این صدای بلند را باید تحمل کنیم. این تعلیم فقط برای صاحبان قدرت و حکومت نیست. تکتک علما، ریشسفیدان، نخبگان و زنان و مردان باید از سیره آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم اتباع کنند.»
اگر قانون یا عملکردی خلاف خواست مردم است، باید تغییر کند
امام جمعه اهل سنت زاهدان بار دیگر تأکید کرد: «مخالفان را زندان نکنید بلکه با آنها صحبت کنید و اگر اشتباه میکنند، آنها را قانع کنید و اگر کسی حق میگوید، حتی اگر آمریکایی یا اسرائیلی باشد، باید از آن اتباع کنیم. حرف حق را اگر قاتل پدر انسان هم بگوید باز حرف حق است.»
او افزود: «خداوند به حضرت رسول (ص) دستور داده که بازویت را برای مومنان پایین بیاور. وقتی مسئولان ادعای مسلمانی دارند، باید بازویشان در مقابل مردم پایین باشد. اگر قانون، رفتار، کردار و عملکردی اشتباه و خلاف خواست مردم است باید تغییر کند. مسئولان باید مردمی باشند. رهبران مذهبی و سیاسی دنیا باید در کنار مردم باشند و با آنها زندگی کنند و حرفشان را بشنوند. حضرت علی و سیدنا حسن و حسین مردمی زندگی کردهاند و اهل بیت و صحابه راهی جز راه مردم نداشتهاند. آنها از یک طیف خاص مشورت نمیخواستند بلکه از همه مشورت میگرفتند.» عبدالحمید گفت: «این مجازات سنگینی که در قانون آمده است باید تجدیدنظر شوند و اگر اجتهاد یا برداشتی بوده است برداشتها و اجتهادهای دیگری هم وجود دارد. توصیه ما به شفقت و شنیدن حرف مردم است. ما دشمن این مملکت نیستیم و در موارد زیادی سینه سپر کردهایم. در جنگهایی که شما در سوریه و عراق درگیر شدید، همۀ دشمنان شما متحد شدند که از سمت بلوچستان ناامنی ایجاد کنند. ما نمیگوییم شما نقشی نداشتید ولی این مردم این منطقه بودند که سینههایشان را سپر کردند. ما در مقابل آمریکاییها سینه سپر کردیم و گفتیم ناامنی را به وطنمان راه نمیدهیم.»
وی افزود: «ملت ۴۴ سال تبعیض و نابرابری و فشارها را تحمل کردهایم. همه ملت ایران درگیر تبعیض بودهاند و همه تحمل کردهایم. این تبعیض بسیار گسترده و در بین شیعه و سنی بوده است اما مردم تحمل کردهاند که دشمن سوءاستفاده نکند. حالا مردم خواستههایی دارند و از تبعیض و فشارها و فقر خسته شدهاند. ما را زندان نکنید. مردم را نزنید. با این مردم کنار بیایید. اینها ملت ایران هستند. همین حالا ما به هیچ خارجیای که بخواهد منطقه را ناامن کند اجازه نمیدهیم. ما را با تیربار قتل عام کردهاند و زخمی شدهایم اما در کمتر از چند ساعت اعلامیه دادیم که امنیت باید حفظ شود. کشته شدهایم اما کسی را نکشتهایم. خواسته ما هم فقط همین بوده که آنهایی که مردم را زدهاند، مجازات شوند. خانواده شهدا هم گفتهاند که ما پول نمیخواهیم بلکه حق و عزتمان را میخواهیم.»
مولوی عبدالحمید در پایان توصیههایی نیز به معترضین داشته و گفت: فحاشی و ناسزاگویی در شعارها درست نیست و بر خلاف اخلاق اسلامی است. تخریب اموال و مغازهها و بانکها و شکستن شیشهها حرکات نادرستی هستند. هر کسی که اعتراض میکند باید اعتراضاش سالم باشد و شعارهایی داده شود که پیام داشته باشند. شعارهایی بدهید که در آنها مطالبۀ «عدالت» و «آزادی» و... باشد تا دیگران متوجه خواستهها و مطالبات شما بشوند.
کد مطلب: 372794