مسیر پر پیچ و خم عرضه خودرو در بورس
12 آذر 1401 ساعت 10:51
گروه اقتصادی: چند ماهی از عرضه خودرو در بورس کالا میگذرد و در این مدت وزارت صمت سنگاندازی بسیار زیادی برای عرضه خودرو در بورس کالا انجام داده است. این وزارتخانه اکنون برای منفعت خود تغییر موضع داده و ادعا دارد که بورس کالا مخالف عرضه خودرو در بورس کالا بوده و وزارت صمت تنها موافق عرضه بوده است.
به گزارش تجارت نیوز، برای بررسی این ادعا باید نگاهی به گذشته وزارت صمت داشت؛ تقربیا در تمامی مصاحبهها و نشستهای خبری امید قالبیاف، سخنگوی وزارت صمت میگوید که «دولت و وزارت صمت موافق عرضه خودرو در این بستر نیستند و تنها بهدلیل شفافسازی قیمتها این اقدام صورت گرفته است. اما باید از حقوق مصرفکننده دفاع کرد و پس از تنظیم بازار، عرضه خودرو در این بستر متوقف میشود.»
سخنگوی وزارت صمت چندین بار در صفحات مجازی و نشستهای خبری خود این موضوع را تایید کرده است. نکته جالب اینجاست که چند روز پیش قالبیاف در برنامه میز اقتصاد گفت که «وزارت صمت در دولت سیزدهم به دنبال حذف قرعهکشی بوده است؛ در مقابل بورس کالا مخالف عرضه خودرو بودهاند.»برخی از کارشناسان حوزه اقتصادی عقیده دارند که این تغییر موضع وزارت صمت برای سود بیشتر است و به واسطه این تغییر موضع میتوانند سود کنند. در مقابل برخی از کارشناسان میگویند که تکلیف وزارت صمت با خودش مشخص نیست و به همین علت سخنگوی وزارت صمت ادعاهای جدید مطرح میکند.
مزیت عرضه خودرو در بورس کالا
عرضه خودرو در بورس کالا مزیتهای بسیار زیادی دارد. برای نمونه بازار خودرو که یکی از مهمترین بازارهای اقتصادی کشور به حساب میآید به ثبات میرسد و دست دلالان از این بازار کوتاه میشود و به بیان دیگر رانت از بین میرود. از سوی دیگر، کارخانجات با کشف قیمت، خودرو خود را میفروشند؛ یعنی یک قیمت پایه تعیین میشود و پس از آن به وسیله رقابت قیمت افزایش مییابد که به واسطه این موضوع تولیدکننده خودرو میتواند سود بیشتری را کسب کند.مزیت بعدی که بسیار مهم است به گردش نقدینگی در بورس باز میگردد، عرضه خودرو باعث میشود که میزان گردش نقدینگی در بازار سرمایه افزایش یابد و در این شرایط بازار، یک امید و اعتماد برای سهامداران است. البته نباید فراموش کرد که موفقیت عرضه خودرو در بازار سهام میزان اعتماد سهامداران را نیز افزایش میدهد.
مشکل عرضه خودرو چیست؟
همانطور که گفته شد عرضه خودرو در بورس میتواند هزاران مزیت داشته باشد؛ اما این عرضهها یک عیب نیز دارند آن هم میزان عرضه است. یعنی عرضه و تقاضا تناسبی با یکدیگر ندارند.برای نمونه هفته گذشته حدود 600 دستگاه خودروی 207 در بورس کالا عرضه شد. عرضه این خودرو در کمتر از یک ساعت به پایان رسید و بسیاری از متقاضیان نتوانستند خودرویی بخرند. افزایش میزان عرضه باعث میشود که میزان خرید خودرو نیز افزایش یابد و به نوعی خودرو به تمامی متقاضیان برسد.
کد مطلب: 372917