گروه جامعه: ما انسانها همه روزه با دیگران در حال برقراری ارتباط هستیم و این خیلی مهم است که بدانیم چگونه با دیگران ارتباط برقرار کنیم.مطمئناً افرادی که توانایی برقراری ارتباط حرفهای را دارند جایگاه بهتری در میان دیگران خواهند داشت.به گزارش بهداشت نیوز، ما انسانها همه روزه با دیگران در حال برقراری ارتباط هستیم و این خیلی مهم است که بدانیم چگونه با دیگران ارتباط برقرار کنیم. مطمئناً افرادی که توانایی برقراری ارتباط حرفهای را دارند جایگاه بهتری چه از نظر شغلی و چه خانوادگی و فردی دارند.
در این گزارش با ما همراه باشید تا با برخی از اصول مهم در چگونگی ارتباط با دیگران آشنا شوید.
ابتدا برداشت اولیه را فراموش نکنید
از اولین اصولی که در ارتباط با دیگران مهم است و بسیار از آن گفته می شود، برداشت اولیه دیگران نسبت به ماست. این موضوع، یعنی برداشت اولیه بیشتر زمانی رخ میدهد که با فردی ملاقات میکنیم که اولین بار است ما را میبیند.در این مواقع در همان ابتدای ملاقات یک تصویر ذهنی از ما در مخاطب شکل میگیرد که میتواند در ادامه رابطه تاثیر گذار باشد.اگر بتوانیم این برداشت را به سمت یک برداشت مثبت سوق دهیم، میتوانیم در ادامه ارتباطاتمان نتایج بهتری بگیریم.نکته مهم در برداشت اولیه این است که این برداشت در ۳ تا ۱۲ ثانیه اول رخ میدهد و در این زمان بیشتری موضوعی که جلب توجه میکند، ظاهر ماست.
اولین اقدام؛ لبخند بزنید!
شاید باورتان نشود اما یکی از ساده ترین کارها و در عین حال اثرگذارترین اقدامها برای تاثیرگذاری و داشتن یک ارتباط عالی، لبخند است. زمانی که لبخند میزنیم این پیام را به ناخودآگاه طرف مقابل منتقل کردهایم که فردی قابل اعتماد هستیم و میتوان به ما اعتماد کرد.
دیگری هم مهم است
ارتباط یک جاده دوطرفه است. این موضوع را هیچگاه فراموش نکنید، خیلی اوقات برخی فکر میکنند که در گفتوگو باید متکلم وحده باشند و همواره خودشان صحبت کنند و اجازه صحبت و حرف زدن به دیگری را نمیدهند یا خیلی راحت حرفهای دیگران را قطع میکنند تا خودشان صحبت کنند.
بهتر گوش کنید
یکی از هنرهایی که در ارتباط موثر بسیار از آن صحبت میشود، هنر گوش دادن فعال است. گوش دادن در عین حالی که یکی از مهمترین کارهاست، اما در زمره اقدامهای سختی است که هر کسی توانایی انجام صحیح آن را ندارد.
همه چیز دان نباشید
خیلیها در صحبتهایشان سعی میکنند نشان بدهند که همه چیز دان هستند و در مورد هر چیزی اطلاعات دارند و به گونهای رفتار میکنند که گویی خودشان عالم هستند و دیگران هیچ دانستهای ندارند. این اشتباه در ارتباطات میتواند بسیار کشنده باشد؛ چرا که با این رفتار دیگری را خرد کردهایم و عملاً او را پایین کشیدهایم.
از سوال استفاده کنید
یکی از نکات کلیدی در برقراری ارتباط با دیگران، پرسیدن است. زمانی که از دیگران سوال میپرسیم، عملاً آنها را وادار به صحبت کردن میکنیم و هرچه اجازه بدهیم مخاطب بیشتر صحبت کند، هم حس بهتری به او دادهایم و هم اطلاعات بیشتری از او گرفتهایم.علاوه بر این موارد، سوال کردن به صورت هوشمندانه میتواند به شما کمک کند مسیر گفتوگو را هدایت کنید.
از عبارتهای ساده استفاده کنید
گاهاً افراد فکر میکنند استفاده از کلمات پیچیده و یا عبارتهای انگلیسی میتواند به ارتباط بهتر آنها کمک کند و آنها را فردی حرفهای نشان دهد اما واقعیت برعکس این است. شما باید سعی کنید در حد طرف مقابلتان از کلمات و جملات استفاده کنید و نکته مهم اینجاست که در اکثر مواقع افراد صحبتهای صمیمی و ساده را بیشتر میپسندند.البته باید این نکته را هم بگوییم که اگر فردی با شما همین گونه، یعنی تخصصی و با استفاده از الفاظ انگلیسی، صحبت کرد، شما هم اگر میتوانید همین طور صحبت کنید.
از نام طرف مقابل استفاده کنید
سعی کنید در بین صحبتهای خودتان از نام طرف مقابل استفاده کنید؛ چرا که شنیده شدن نام هر فردی، برایش جذاب و دوست داشتنی است و زمانی که شما این کار را انجام میدهید، حس خوبی را به طرف مقابل خودتان منتقل کردهاید.البته این نکته را هم مد نظر قرار دهید که استفاده زیاد از نام دیگری هم کار جالبی نیست؛ چراکه نشان میدهد که کار شما تصنعی است و نتیجه عکس میدهد.
قوی دست بدهید
دست دادن در اولین لحظه برخورد شاید ۸۰ درصد قضاوت در مورد شما را در ذهن طرف مقابل انجام بدهد. اگر میخواهید به عنوان یک فرد با اعتماد به نفس بالا قضاوت بشوید خیلی قدرتی دست بدهید. شل و بی روح دست ندهید. طوری دست بدهید که پیام ذهنی مثبت و مقتدرانهای از طرف شما به ذهن طرف مقابلتان ارسال بشود.
یک معرف پیدا کنید
اگر وارد مهمانی، جشن و یا جلسهای شدید و هیچکسی را نمیشناسید یک معرف خوب پیدا کنید که بقیه را بشناسد و بخواهید که شما را به دیگران معرفی کند. چرا؟ چون نفوذ کلام یک فرد آشنا (معرف) برای اعتبار بخشیدن به هویت یک غریبه بارها قوی تر ارتباط مستقیم با فرد غریبه است.
در چند دقیقه اول فقط علایق و سرگرمیهای طرف مقابل را پیدا کنید
شما با داشتن این ابزار در جعبه ابزار مهارتهایتان میتوانید حتی بدون کمتری حرفی نزد طرف مقابل، خوش صحبت ترین فرد حاضر در جلسه باشید. فقط کافیه چندتا سوال در مورد علاقه مندیها و یا تفریحات و سرگرمیهای طرف مقابل بپرسید.تا میتوانید کاری کنید طرف مقابل با شوق از چیزی حرف بزند که بهترین علایقش است. این کار باعث میشود احساس دوستانهای به شما پیدا کند و اگر پیشنهاد همکاری و یا هر چیز دیگری به او دادید، راحت تر بپذیرد.
یک تعریف کوچک کاملا صادقانه کنید
اگر دنبال بهانه برای باز کردن سر صحبت هستید؛ این ابزار برای همین مواقع است.شما میخواهید شروع کنید با طرف مقابل ارتباط برقرار کنید و به قول معروف لینک بزنید اما نه معرف دارید نه میدانید به چه چیزی علاقه دارد و اصلا موضوعی برای صحبت ندارید؛ فقط یک تعریف کوچک اما صادقانه کنید.چیزی مثل اینکه «چقدر کفشهای زیبایی پوشیدید، میتوانم بپرسم از کجا خریدید؟» یا «چقدر خوش خط هستید شما، خطاطی میکنید؟» دقت کنید که تعریفی که میکنید فوق العاده حساس است.اگر طرف مقابل احساس کند تملق میکنید و یا اصلا تعریف شما بیجا باشد طرف مقابل احساس میکند شما با دید تمسخر چنین حرفی را زدید؛ پس قبلا از گفتن خوب بررسی کنید.
یک ذره از همه چیز بدانید
قبل از رفتن به جلسه یا سمینار یا حتی یک مهمانی، ۱۰ دقیقه اخبار گوش کنید تا از آخرین وقایع اتفاق افتاده آگاه باشید. اگر از هر حوزهای یک مقدار کوچک اطلاعات داشته باشید در حدی که بتوانید در مورد آن سوال بپرسید، به راحتی میتوانید یک گام از دیگران در برقراری ارتباط جلوتر باشید.
در دسترس باشید
هر زمانی با فردی ارتباط برقرار کردید و موفقیت آمیز بود کار تمام نشده؛بلکه شما باید از این به بعد با طرف مقابل در تماس باشید تا رابطه شما حفظ شود. اگر بعد از ۷۲ ساعت یک زنگ و یا پیامکی به هر بهانه از به طرف مقابل نزنید بدون شک هفته بعد شما را از خاطر خواهد برد و تمام زحمات شما به هدر خواهد رفت.