عماد افروغ:
در دولت قبلي فقط اسم عدالت وجود داشت
خبرآنلاين , 29 فروردين 1393 ساعت 15:05
گروه سياسي: عماد افروغ از فعالان فرهنگي اصولگرا معتقد است در دولت گذشته اسمی از عدالت وجود داشت و به عدالت توجهای نشد.
این استاد دانشگاه در برنامه «دیروز، امروز، فردا» شبكه 3 سيما که با حضور وی و علی مطهری برگزار شد، در مورد لزوم توجه به فرهنگ در شعار سال 93 گفت:«حس ميکنم این پیام به رهبری منتقل شد که آنچه بعد از انقلاب رخ داده این طور بوده که اهداف سیاسی- اقتصادی جای اهداف فرهنگی و ارزشی را گرفته و به عبارتی جای هدف و وسیله عوض شده است. چرا باید در انقلاب اسلامی با آن سابقه شاهد فریب،دروغ و... باشیم؟ دروغ یک کار غیر اخلاقی است و اگر انقلاب به دنبال بسط اخلاق بوده، نشان ميدهد کسانی که آمار غلط ميدهند و دروغ ميگویند ضد انقلاب واقعی هستند. از طرف دیگر به هرحال ما با برخی بحران های اقتصادی مواجه شدیم که راه نجات آن بازگشت به فرهنگ و توجه به نوآوری های ایرانی است که باید با دعوت فرهنگی مردم همراه باشد تا بتوانیم از این بن بست خارج شویم. باید به این موضوع توجه داشته باشیم که توسعه باید خودش را با فرهنگ وفق دهد.»
مطهری هم در این برنامه گفت:«امروز شرایط برای مطرح کردن این شعار مهیا تر شده است. در دولت گذشته فضاها و درگیری های سیاسی شدیدتر بود و یک نگاه فرهنگی خاص هم حاکم بود که احیاناً اگر این شعارها داده ميشد، گاهی جواب سر بالا داده ميشد و فضا برای تحقق این شعار مهیا نبود. اینطور نیست که فکر کنیم امروز نسبت به دوره قبل از نظر فرهنگی در وضعیت نامطلوب تری قرار داریم بلکه حس ميکنم احساس شده امروز فضا برای برآورده شدن منویات فرهنگی مهیا تر است و به همین دلیل این شعار مطرح شده است.»
وی افزود:«یکی از شعارهای انقلاب ما استقلال بوده که این استقلال شامل فرهنگ،اقتصاد و سیاست ميشود. همانطور که استعمار هم شامل این موارد ميشود و البته پایه استعمار سیاسی و اقتصادی، استعمار فرهنگی است. یعنی تا زمانی که یک ملت از نظر فرهنگی استعمار نشود، امکان استعمار سیاسی و اقتصادی وجود ندارد به همین دلیل در استعمار جدید شخصیت و هویت فرهنگی کشورها را زیر سوال ميبرند. هر ملتی اگر دارای مکتب باشد ميتواند به حیات خود ادامه دهد در غیر این صورت این کشور در فرهنگ های بیگانه حذف و تحت سیطره آنها قرار ميگیرد.»
مطهری همچنین گفت:« یکی از علل وجود برخی کاستیها در حوزه فرهنگ این است که مربیان جامعه آنطور که باید و شاید به وظیفه خود عمل نکرده اند. مثلاً روحانیت یکی از مربیان جامعه است، دولت هم یکی دیگر از مربیان جامعه است که شامل آموزش پرورش، آموزش عالی و... ميشود. اگر این مربیان به وظیفه خود به درستی عمل نکنند جامعه دچار کاستی های فرهنگی ميشود. مثلاً اگر روحانیت با عقاید خرافی مبارزه نکند و یا جلوی رفتارهای ضدهنجار نایستد یا مثلاً آموزش پرورش در تربیت اسلامی کوتاهی کند یا مثلاً پلیس به وظایف خود عمل نکند، جامعه آسیب خواهد دید.»
نماینده مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار داشت:«مساله فرهنگ چیزی نیست که با چند جلسه و با یک تصمیم و حتی با قانون بتوانیم آن را حل کنیم و ناهنجاری های فرهنگی را از بین ببریم. این موضوع یک کار دراز مدت است و همه در قبال آن مسول هستند و همه باید با هم دست به دست هم دهند تا معضلات آن را حل کنند. این مساله کاری است که هم نیاز به کار تئوری دارد و نیاز به اقدامات عملی. به طور کلی باید ببینیم اسلام چه راهی روبه روی ما گذاشته است. اسلام گاهی جواز اعمال زور را صادر کرده که ممکن است با دید غربی با آزادی مخالف باشد اما اسلام این موضوع را مخالف با آزادی هم نمی داند. مثلاً اگر ما مردم را وادار به واکسیناسیون کنیم کسی ميتواند ادعا کند این موضوع مخالف آزادی است؟ قطعاً غرب هم نمی تواند چنین ادعایی داشته باشد چون وقتی به مصلحت مردم است ميتوان از اعمال زور استفاده کرد. یا مثلاً در مورد سواد آموزی و...!»
وی افزود:« در بعضی از مسائل فرهنگی هم گاهی مجبور به اعمال قدرت هستیم. مثلاً امروز وضعیت رانندگی در جامعه ما در قیاس با دنیا شاید جزو 4-5 کشور آخر دنیا هستیم. آیا دولتی از دولتها آمد بگوید که من آمده ام نحوه رانندگی را در ایران اصلاح کنم؟ این موضوع نیاز به اعمال زور دارد. البته در برخی دیگر از موارد هم باید به مسائل ریشه ای بپردازیم. مثلاً وقتی عدالت اجتماعی وجود نداشته باشد این موضوع روی جامعه تاثیر ميگذارد. وقتی عدالت اجتماعی وجود نداشته باشد، کم کم اندیشه شانس و... در مردم رواج پیدا ميکند. مثلاً وقتی یک نفر یک شبه در قرعه کشی صاحب 500 میلیون ميشود در فکر مردم تاثیر ميگذارد و نشان ميدهد بخت و اقبال مهم تر از کار و تلاش است.» مطهری همچنین گفت:«این مسائل اگر اخلاق و عقاید تاثیر بگذارد روی عملکرد و رفتار مردم هم تاثیر ميگذارد. پس ما باید به ریشهها هم بپردازیم.»
افروغ در بخش دیگری از «دیروز،امروز،فردا» گفت: ارتباط بین فرهنگ و اقتصاد بستگی به تعریف ما از فرهنگ دارد. تعریفی از مجموعه فرهنگ وجود دارد که دردی را دوا نمی کند، یک تعریف مفهومی هم وجود دارد که آن هم در کلیت دردی را از ما دوا نمی کند. ما باید فرهنگ را به عنوان اصل و قاعده ای تعریف کنیم که ميتواند سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... باشد. مشکل اصلی ما این است که یا این قاعده را نمی شناسیم و یا آن را ميشناسیم اما به آن عمل نمی کنیم. متاسفانه نگاه ما جزئی و فردگرا است. از بالا تا پایین تصوری که از تمام ارکان حکومت داریم فردی است.
وي افزود: از نگاهمان به ولی فقیه گرفته تا مقامات اجرایی سطح بالا! به همین دلیل است که در بدنه مدیریتی ما وضعیت خاصی ایجاد شده و همیشه تن افراد ميلرزد که چه کسی رئیس جمهور یا وزیر ميشود! اگر قرار است قاعده ای حاکم باشد و بر اجرای این قواعد نظارتی وجود داشته باشد چرا باید تنمان بلرزد؟ این موضوع باعث ميشود سیستم های گزینش به شکل خاصی شکل بگیرند که به صورت شخصی و نه شایستگی گزینش ميکنند. کسی مخالف ویژگی های شخصی نیست اما ضابطه و ساختار هم مهم است. متاسفانه روی اقتصاد ما نگاه ضابطه مند وجود ندارد.»
وی ادامه داد: «در تاریخ سرمایه داریم آمده است که دین باعث انباشت سرمایه در غرب شد چون در بین کاتولیکها کار مذموم بود اما در ادامه پروتستان کار و قناعت به عنوان ارزش اجتماعی مطرح کرد و این موضوع باعث انباشت سرمایه در غرب شد. اصل دینی منتج به توسعه اقتصادی ما چیست؟ منبع دینی منتج به توسعه اقتصادی ما چیست؟ شهید مطهری ميگوید ما لازم است برای بقای نظام فلسفه دین، الهی، سیاسی، اقتصادی،تاریخی، اخلاقی و... خود را تدوین کنیم. من فکر ميکنم باید نگاهی تازه به این مساله داشته باشیم. امام کجا در کتاب ولایت فقیه خود اشاره کرده اند منبع اقتصادی ما نفت است؟ همه صحبتها به خمس برمی گردد. دلیل این که ما حول یک منبع نفتی بگردیم و منجر به دولت رانتی و فسادهای مربوط به آن شود چیست؟ برویم آمار بگیریم ببینیم چند درصد مردم خمس ميدهند؟ چرا موارد مصر خمس را تغییر نمی دهیم؟ چه اشکالی دارد اصل خمس خرج تولید و سرمایه گذاری شود و سود آن صرف مسائل دینی شود؟ در این صورت فردی که خمس ميدهد از پرداخت آن فرار نمی کند و در ادامه این موضوع منجر به انباشت سرمایه ميشود.» افروغ افزود:«نتیجه این موضوع این ميشود که افراد متمول یک کار دینی انجام ميدهند و نتیجه عمل خود را هم ميدهند. اخیراً وقف اوراق وقف چاپ کرد تا کسانی که ميخواهند انگیزه اقتصادی دینی خود را نشان دهد بیاید و این اوراق را خریداری کنند که کار بسیار خوبی بود.»
مطهری هم در بخش دیگری از برنامه گفت:«مهم ترین وجه رابطه بین فرهنگ و اقتصاد کار است. اسلام اهمیت زیادی برای کار قائل است که شاید این مورد در جامعه ما جایگاه خاص خودش را ندارد. امروز کار باید برای ما یک امر مقدس و افتخار محسوب شود در حالی که ممکن است برای بخشی از جامعه ما کار این نقش را نداشته باشد. ما حدیث داریم که کسی که بار زندگی خود را به دوش دیگران بیانداز و اهل کار نباشد از رحمت الهی به دور است. این مطلب بسیار مهمی است که کار در جامعه یک موضوع مقدس تلقی شود این در حالی است که معدل کار مفید در ادارات ما بسیار پایین است که این یک زنگ خطر است. مساله خمس یک موضوع تخصصی است و محل هزینه خمس مشخص است. احتمالاً آقای دکتر تحقیقات کافی در این مورد دارند.درست است؟»
افروغ در جواب گفت:«بحث من این بود که اصل خمس به تولید اختصاص داده شود و سود آن به مصارف دینی پرداخته شود. امروز حتی یکی از مراجع این کار را انجام ميدهد.»مطهری هم گفت:« ایده خوبی است اما من فعلاً در این مورد نظری ندارم.» وی ادامه داد:«رعایت قانون، رعایت حقوق یکدیگر، نقد پذیری خصوصاً نقد قدرت، کم شدن تشریفات و تجملات، کاهش تبلیغات نامناسب که مشوق تجملات و تشریفات است و... ميتواند هم روی فرهنگ و هم روی اقتصاد ما تاثیر بگذارد. مساله ازدواج آسان چیزی است که اگر ترویج پیدا کند هم روی اقتصاد تاثیر ميگذارد.»
عماد افروغ در بخش دیگری از این برنامه تلویزیونی اظهار داشت:«آقای مطهری به مشکلات فرهنگی اشاره ميکنند اما بحث ایشان خرد و جزئی است اما من معتقدم باید به بحث های کلان فرهنگی توجه کرد. بزرگترین مشکل فرهنگی ما نفاق است که این هم به بافت نظری نظام برمیگردد. اگر سازوکار های درست وجود نداشته باشد بستر خوبی برای نفاق ایجاد ميشود.» وی ادامه داد:«گاهی عده ای ميخواهند یک ایدئولوژی امتحان پس داده ای را در مقابل گفتمان کامل انقلاب اسلامی قرار دهند. تردید ميتواند ریشه تئوری داشته باشد و یا ریشه ای عملی! بعد از جنگ گفتمان های مختلفی آمدند تا در مقابل گفتمان انقلاب اسلامی قرار بگیرند. در دولت گذشته با شعار عدالت هم شاهد همین موضوع بودیم که فقط اسمی از عدالت وجود داشت. یا در دولت های گذشته بحث نوسازی، توسعه اقتصادی مطرح شد که البته عده ای جلوی آن به خوبی ایستادند.»
افروغ افزود:«اگر اعتماد مردم از دست برود به راحتی مرمت نمی شود. با شناختی که از رفتارهای بعد از انقلاب و سیاستها دارم فکر ميکنم مردم ما خیلی نجیب هستند و باید قدر آنها را دانست. گاهی رفتارها وسیاست هایی به مردم القا شده که جا داشته اعتراض توفنده ای داشته باشند اما مردم این کار را نکردند.» وی ادامه داد:«نباید الگوی فرهنگی به مردم القا شود که با هویت آن مغایر باشد. یکی از ضعف های موجود در بحث مشارکت، ضعف در تمرکز زدایی است. متاسفانه ما ميخواهیم در ظرف جا مانده از رژیم پهلوی ميخواهیم برای مظروف انقلاب اسلامی استفاده کنیم که این موضوع شدنی نیست. در دفاع مقدس ما این تجربه را داشتیم و همه شرکت داشتند و ما شاهد همبستگی مردم بودیم. همبستگی نیاز به دغدغه از بالا دارد. زمان جنگ آن بالا وقتی حرف ميزد آن حرف منتج به عمل ميشد و هزینه های آن عمل را هم ميداد. متاسفانه امروز مدیرانی داریم که حرف ميزنند تا به پاداش برسند. در زمان جنگ عده ای حرف زدند و پای حرف خود جان و آبرو دارند اما امروز کسانی هستند که حرف ميزنند و بدون عمل هم مالشان بیشتر ميشود و هم متاسفانه آبرو به دست ميآورند...»
مطهری در بخش دیگری از «دیروز،امروز،فردا» گفت:«در جواب آقای افروغ باید بگویم که پرداختن به مسائل کلان فرهنگی لازم است اما این آسیب را هم دارد که بحث فرهنگ به مباحث تئوری خلاصه شود و نتیجه مطلوبی هم نداشته باشد. من معتقدم باید در کنار بحث های نظری وارد مصداقها هم شویم.» وی ادامه داد:« راز موفقیت اسلام این است که از یک طرف دعوت به توحید ميکند و از طرف دیگر عدالت را هم برقرار ميکند و ميگوید کسی برده و بنده دیگری نیست. اینها بحث های کلان است که خوب است و باید بیان شود. مثلاً در بحث یارانهها این خیلی خوب است که افراد به دلیل اخوت و برادری انصراف ميدهند تا دیگر برادرانشان از این موضوع استفاده کنند. اما نباید از مباحث جزء هم غافل شد و فکر ميکنم مقصود رهبری هم از شعار امسال همین مسائل ریز فرهنگی است.»
نماینده تهران در مجلس افزود:«توجه به فرهنگ و اقتصاد چیزی نیست که فقط حکومت بتواند آن را انجام دهد و نیاز به عزم ملی و مدیریتی دارد که با فداکاری و اخلاص توام است. ما مسولانی داریم که هم انگیزه دارند و هم نگاه خوبی به فرهنگ دارند اما از طرف دیگر افرادی هم هستند که به اهمیت فرهنگ آنطور که باید و شاید توجه ندارند. ما تحت تهاجم فرهنگی هستیم، شبکه های ماهواره ای گسترش پیدا کرده و اندیشهها مختلفی به صورت همزمان در کشور عرضه ميشود و طبیعی است که بخشی از فعالیت های فرهنگی از این طریق خنثی ميشود. ما باید ایمان اسلامی مردم را تقویت کنیم. قبل از انقلاب همه نوع تبلیغات وجود داشت اما قشری در جامعه وجود داشت که خودشان را حفظ کرده بودند و در نهایت شعله های انقلاب از همین قشر شروع شد. ما باید به سراغ ایمان اسلامی مردم برویم و آن را تقویت کنیم. وقتی این ایمان و اراده در مردم ایجاد شود نوعی مصونیت در جامعه به وجود ميآید.»
افروغ در پایان صحبت های خود هم گفت:«من توجه به بحث های جزئی فرهنگی را نفی نکردم بلکه گفتم باید روی بحث های کلان فرهنگی متمرکز بود. مدیریت جهادی وقتی مطرح ميشود گاهی در مورد خصلت مدیر است و گاهی در مورد هویت مدیریت است. مدیر باید ساده زیست باشد و با قناعت انس گرفته باشد و از خدا طلب اجر نماید و به دنبال ارضای تمایلات درونی باشد. بعد از جنگ متاسفانه ميخواهند به همه چیز پاداش و جایزه بدهند که این موضوع با رفتار مدیر جهادی مغایرت دارد. مشورت کردن یکی از خصلت های مدیر جهادی است و او باید از همه ظرفیتها استفاده کند. »
وی گفت:«فردوسی ميگوید بی عدالتی، کنار گذاشتن شایستهها و استفاده از افراد ناشایست متملق، مال اندوزی و دروغ گویی طومار یک حکومت را ميپیچاند. چرا وضعیت مالی مسولین ما اینقدر خوب است؟ اگر تمرکز گرایی و اقتصاد نفتی نبود باور کنید این ثروتها جمع نمی شد.» مطهری هم در پایان برنامه اظهار داشت:«مردم باید همه امور را رصد کنند و بی تفاوت نباشد و اینطور نباشد که مردم صرفاً منتظر عمل دولت باشد. امام فرمودند اگر دیدید مسولین درست عمل نمی کنند خودتان وارد عمل شوید.»
کد مطلب: 38549