به روز شده در ۱۴۰۳/۰۹/۰۹ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۲۰ ساعت ۱۹:۰۳
کد مطلب : ۳۸۶۳۱۱

امحای خودرو‌های آمریکایی در ایران

امحای خودرو‌های آمریکایی در ایران
گروه اقتصادی: مدیرعامل سازمان اموال تملیکی توضیحاتی را در خصوص عملکرد، درآمد و چالش‌های پیش رو در رابطه با امحای برخی کالا‌ها ارائه داد.
به گزارش همشهری آنلاین، سیدعبدالمجید اجتهادی،  در حاشیه بازدید از رویداد رسانه‌ایِ "چه سفر‌ها کرده‌ایم" که به مناسبت دهه فجر و برای تبیین دستاورد‌ها و پیشرفت‌های انقلاب اسلامی در حال برگزاری است درباره بازدید‌های مستمر مسئولان قضائی از این انبار‌های این سازمان گفت: تعامل بین قوه مجریه و قضائیه کمک به سزایی به سازمان اموال تملیکی کرده است.
وی ادامه داد: یک بخش مهم تعیین تکلیف کالا‌های موجود در انبار‌های سازمان اموال تملیکی، قوه قضاییه است. رسیدگی به پرونده‌های قاچاق یا برعهده سازمان تعزیرات حکومتی و یا دادسرا‌ها و دادگاه‌های انقلاب و مراجع قضایی است. همچنین حاکم شرعی منصوب شده از سوی رئیس قوه قضائیه درخصوص اموال متروکه باید تعیین تکلیف کند و مجوز فروش آن را صادر کند.
اجتهادی در خصوص انتقاد قوه قضائیه نسبت به عدم هوشمندسازی اموال تملیکی بیان کرد: در بحث راه اندازی سامانه‌های مورد نیاز سازمان اموال تملیکی گام‌های خوبی طی یک سال اخیر برداشته شده است و این تکلیفی است که قانون مبارزه با قاچاق بر عهده سازمان اموال تملیکی گذاشته است.
تغییر پیمانکار سازمان اموال تملیکی برای هوشمندسازی
وی از تغییر پیمانکاری که از چندین سال گذشته در سازمان اموال تملیکی وجود داشته در بدو حضور خود در این سازمان خبر داد و گفت: راه‌اندازه سامانه جامع اموال تملیکی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم. بخش مبارزه با قاچاق این سامانه با حضور مسئولان ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق و سازمان برنامه رونمایی شد و تا پایان سال به صورت کامل اجرایی می‌شود و ارتباط این سامانه با سامانه پرونده‌های قاچاق در سازمان تعزیرات، سامانه قوه قضائیه، سامانه جامع تجارت و گمرک و... به صورت آزمایشی در حال انجام است.
راه اندازی دو بخش مهم سامانه جامع اموال تملیکی
مدیرعامل سازمان اموال تملیکی انتقاد دستگاه قضا نسبت به عدم هوشمند سازی این سازمان را درست دانست و بیان کرد: این انتقاد تا پیش از دولت سیزدهم صدق می‌کرد، در این دولت اقدامات خوبی صورت گرفته است و تا پایان سال جاری بخش مربوط به قاچاق راه اندازی می‌شود و تا بهار سال ۱۴۰۲ بخش مربوط به کالا‌های متروکه سامانه سازمان اموال تملیکی راه‌اندازی می‌شود.
کمبود انبار، چالش جدی سازمان اموال تملیکی
اجتهادی با اشاره به کمبود انبار‌های سازمان اموال تملیکی تصریح کرد: سازمانی که موظف به نگهداری صحیح کالا است تنها ۸ انبار ملکی دارد، نیاز ما بسیار فراتر از این تعداد انبار است. زمانی که انبار‌ها ملکی نباشند و استیجاری و امانی باشند، در خصوص تجهیز انبار‌ها اعم از قفسه بندی، نصب دوربین مدار بسته و سیستم‌های اطفای حریق و... با مشکل مواجه می‌شویم.
مدیر عامل سازمان اموال تملیکی با اشاره به درآمد‌های خوب این سازمان طی یک سال اخیر گفت: حدود ۸۰۰ درصد درآمد‌های این سازمان افزایش پیدا کرده، امیدواریم مصوبه مجمع عمومی سازمان اموال تملیکی به تایید سازمان برنامه برسد و بتوانیم انبار‌های مکانیزه تهیه کنیم.
وی ادامه داد: بیش از ۲۰ برابر کل تاریخ سازمان اموال تملیکی انبار خریداری کرده‌ایم. انبار مکانیزه در استان خوزستان که در هفته دولت افتتاح شد، مکانیزه است. به دنبال این هستیم که در استان‌های بوشهر هرمزگان و تهران انبار‌های مورد نیاز را ایجاد کنیم.
چرا کالا‌های وارداتی به کشور امحا می‌شوند؟!
اجتهادی در خصوص امحای کالا توسط سازمان اموال تملیکی توضیح داد: کالا‌هایی که امحا می‌شود، کالا‌هایی است که قابلیت مصرف حتی مصرف ثانویه ندارد. حتی خودرو‌هایی که امحای فنی شد، زیرا قابلیت عرضه در داخل کشور را نداشت، آن‌ها خودرو‌های قدیمی آمریکایی بود و قابلیت عرضه در داخل کشور را نداشت و علیرغم اینکه چندین مرحله در مزایده‌های سراسری قرار گرفت، مشتری برای بازصادرات نداشت.
مدیرعامل سازمان اموال تملیکی گفت: این خودرو‌های باقی مانده باید تعیین تکلیف می‌شد، از همین رو موتور و گیربکس آن را در اختیار دانشگاه‌های برتر صنعتی قرار دادیم و اسکت خودرو‌ها نیز امحا شد.
وی ادامه داد: سایر کالا ها‌ی سلامت محور به علت اینکه غیرقابل مصرف انسانی هستند، امحا می‌شوند و اگر قابلیت مصرف ثانویه داشته باشد، استفاده خواهد شد، در غیر این صورت امحا می‌شود. اما این یک تکلیف قانونی است که کالا‌هایی که از سوی وزارت بهداشت و سازمان استاندارد تایید نمی‌شود برای حفظ سلامت مردم این کالا‌ها نسبت به انهدام آن‌ها اقدام می‌شود.
اجتهادی گفت: بخش عمده‌ای کالا‌هایی که در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ منهدم شد، اگر به موقع به آن‌ها توجه می‌شد، منهدم نمی‌شد. کالایی که ۲۰ سال در یک انبار نگهداری می‌شود از حیض انتفاع خارج می‌شود. کانتینری مربوط به دهه ۷۰ بود که در سال ۱۴۰۰ به سازمان اموال تملیکی تحویل داده شد، این کانتینر رول کاغذ بود، زمانی که ما به این کاغذ‌ها دست می‌زدیم پودر می‌شد، این امر بیانگر بی توجهی و سهل انگاری متولیان وقت است. چه میزان ارز برای واردات این کالا‌ها صرف شده؟
مدیرعامل سازمان اموال تملیکی گفت: به جرات اعلام می‌کنم که اکنون کالایی مربوط به پیش از سال ۱۴۰۰ در انبار‌های این سازمان وجود ندارد و یا خیلی اندک است و یا مواردی که به سازمان اعلام نشده است.
وی گفت: اکنون کالا‌هایی که منهدم می‌شود، لوازم آرایشی و بهداشتی غیر بهداشتی و یا کالا‌های مصرفی است که تاریخ مصرف آن گذشته است و راهی جز انهدام آن وجود ندارد.
اجتهادی اظهار کرد: سازمان اموال تملیکی مسئول جمع آوری و نگهداری و تعیین تکلیف اموال متعلق به دولت است، اموالی که به طرق مختلف همانند قاچاق از سمت دولت ضبط می‌شود و یا سرپرستی آن کالا برعهده دولت قرار می‌گیرد. یکی از کالا‌هایی که در اختیار این سازمان قرار می‌گیرد کالا‌های قاچاق و یا کالا‌هایی است که به ظن قاچاق کشف می‌شود.
کالا‌ها در سازمان اموال تملیکی به هر حال امانت مردم است
وی درباره کالا‌هایی که به ضن قاچاق کشف می‌شود، گفت: این کالا تا زمان صدور رای قضایی از مراجع رسیدگی کننده صالح، باید مطابق به نوع کالا به خوبی نگهداری شود. ممکن است برای این کالا‌ها رای برائت صادر شود، در این صورت این کالا متعلق به مردم است و دولت موظف است فضای مناسب برای نگهداری صحیح کالا و متناسب با نوع کالا داشته باشد که آسیبی به کالا وارد نشود تا زمانی که رای برائت صادر شد، صاحب کالا آن را سالم استرداد کند.
اجتهادی در خصوص کالا‌های قاچاقی که رای قطعی برای آن‌ها صادر می‌شود نیز بیان کرد: این کالا‌ها جزء اموال متعلق به بیت‌المال محسوب می‌شوند و باید به خوبی نگهداری شوند تا به بالاترین قیمت به فروش برسد و یا از طرقی که در قانون مشخص شده تعیین تکلیف شوند.
مدیرعامل سازمان اموال تملیکی خاطرنشان کرد: بخشی دیگر کالا‌های موجود در این سازمان، اموال متروکه گمرک است. همچنین کالا‌های ضبطی و مصادره‌ای اعم از اموال منقول و غیرمنقول در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار می‌گیرد.
بی‌توجهی به سازمان اموال تملیکی
وی ادامه داد: تا پیش از دولت سیزدهم به سازمان اموال فروش و جمع آوری اموال تملیکی، تعیین و تکلیف و نگهداری کالا‌های موجود در این سازمان توجه نمی‌شد. این سازمان که مسئول نگهداری اموال و تعیین تکلیف آن را دارد، تنها ۸ انبار ملکی در سراسر کشور داشته و مابقی انبار‌ها استیجاری و یا امانی بوده است. همچنین برخی از انبار‌های سازمان اموال تملیکی در فضای آزاد و شرایط نامناسب نگهداری می‌شد و یا نسبت به کالا‌های متروکه گمرک، بنادر و مناطق آزاد سهل انگاری می‌شد! دستگاه‌های ام آر‌ای و ماشین‌های راه سازی زیادی در انبار‌های سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی باقی مانده بود.
اجتهادی تشریح کرد: برخی از کالا‌ها در سازمان اموال تملیکی مربوط به پیش از دهه ۸۰ بود که باید منهدم می‌شد و انهدام آن‌ها هزینه‌های زیادی را در پی داشت. حدود ۴۰ میلیارد تومان هزینه انهدام تحت نظارت یکی از این کالا‌های متروکه می‌بود که با اقدامات خوب دولت نه تنها در هزینه‌ای نشد بلکه این کالا با کشور‌های دیگری که با استاندارد‌های آن کشور منطبق بود، صادر شد.
نجات ۱۲۷ هزار تن ذرت در یک قدمی امحا
مدیرعامل سازمان اموال تملیکی گفت: ۱۲۷ هزار تن ذرتی که در سال ۹۲ وارد کشور شده بود و از سوی سازمان استاندارد و دستگاه‌های مسئول نا منطبق با استاندارد‌های کشور عنوان شده بود و سال‌ها در گمرک بندر امام باقی مانده بود، با ورود رئیس جمهور به این موضوع و دستوراتی که صادر کردند، تحول عظیمی در ساختار، قوانین و مقررات مصوب سال ۷۰ این سازمان اتفاق افتاد.
وی افزود: ذرت ها، ماشین‌های راهسازی و... و اموال باقی مانده در سازمان اموال تملیکی طی یک سال گذشته تعیین تکلیف شد و توانستیم بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان کالا تعیین تکلیف شد.
اجتهادی خاطرنشان کرد: کالا‌های موجود در سازمان اموال تملیکی در هر حال متعلق به مردم است و چه متعلق به شخص خاص باشد، دولت موظف است امانت‌داری و استرداد کند و چه به صورت قطعی از سوی دولت ضبط شود، دولت موظف است آن را نگهداری، تعیین تکلیف و از هدر رفت آن جلوگیری کند و وجوه حاصل از آن را به خزانه بیت‌المال واریز کند و برای امور مملکت هزینه شود.
مدیرعامل سازمان اموال تملیکی با اشاره به تعامل خوب قوه مجریه و قوه قضاییه بیان کرد: امیدواریم این تعامل در سایر امور رخ دهد و شاهد رشد فعالیت‌ها باشیم.
کالا‌هایی که در سازمان اموال پودر شدند!
وی با اشاره به دستگاه‌های ام آر‌ای که از دهه ۷۰ در سازمان اموال تملیکی باقی مانده بود، گفت: طی آن سال‌ها بسیاری از استان‌ها فاقد این دستگاه بودند اگر به درستی در سازمان اموال تملیکی به آن توجه می‌شد و مسئولان وقت دغدغه‌مند بودند، این دستگاه‌ها مشکلی از مردم برطرف می‌کرد. این دستگاه‌ها اکنون از حیض انتفاع خارج شده است. مگر اینکه برای راه‌اندازی این دستگاه‌ها باید هزینه زیادی صرف شود.
اجتهادی گفت: اگر در خصوص مرز بازرگان در هرمزگان تدبیر درستی می‌شد، ارزش افزوده زیادی برای کشور داشت و می‌توانستیم بسیاری از مشکلات معادن، راه‌سازی و... برطرف سازیم.
مدیرعامل سازمان اموال تملیکی تصریح کرد: با ورود رئیس جمهور به این سازمان و دستوراتی که صادر کردند، امروز شاهد اقدامات خوبی هستیم. شعار رئیس جمهوری "مردمی بودن" است که از ابتدا به آن جامع عمل پوشانده‌اند.
وی با اشاره وضع اقتصادی نامناسبت مردم و تورم موجود تشریح کرد: این موانع نمی‌تواند مردمی بودن دولت منتفی کند، اکنون دولت بین مردم است و نیاز‌های مردم را شناسایی می‌کند و همت دولت رفع نیاز‌های مرد است.
تحریم‌ها در دولت سیزدهم چند برابر شد
اجتهادی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران گفت: این تحریم‌ها با حضور دولت سیزدهم چندین برابر شده و در راه خدمت دولت به مردم مشکل ایجاد کرده است. امیدواریم دولت با اقدامات خوبی که در دستور کار دارد به اهداف خود از جمله مردمی بودن، و خواست مردم در جهت رفع گرانی‌ها جامع عمل بپوشاند.
مدیرعامل سازمان اموال تملیکی گفت: دولت با خلوص نیت کار می‌کند، هر کجا که توکل بر خدا و خلوص نیت وجود داشت، ابزار خیلی مهم نبوده است. زمانی که با نیت خالص برای مردم کار کنیم، هم مردم ما را می‌پذیرند، مشکلات را قبول می‌کنند و همکاری می‌کنند و می‌توانیم گام‌های مثبتی برداریم.

۱۴۰۱/۱۱/۲۱ ۰۶:۰۸
حیز انتفاع درست است نه حیض انتفاع !!! (418753)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۱/۲۲ ۱۲:۴۸
آره حیفه واقعا بایدماشینهای روز اروپا وآمریکایرو آتیش زد چرا چون دقیقا حریفه قدرتمند پراید،،، حیف نیست ماشینهای بی کیفیت ایرانی مثل پراید، پژو وغیره سوارنشیم وچندصدبرابرپول پول ندیم،،، بعدبیایم ماشین آمریکای با اون تکنولوژی وایمنی رو سوارنشیم،،،،، جونه ایرانی پراید و تو خونش با وجودخرید آزادقطعات توخونش ساخته 94میلیون بعدسایپا بااون همه دب دبه وکب کبه وتولیدقطعات به مردم میده 300میلیون،،،خاک برسرتون حتما ماشینه آمریکای و آتیش بزنید وخودت نم سوارنشید (418898)
۱۴۰۱/۱۱/۲۲ ۱۷:۰۶
خودروهای آمریکایی فقط چراغ خطرشون می ارزه به کل ایرانخودرووسایپا (418924)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها