گروه سياسي: فاجعه روی فاجعه اما دریغ از یک استعفا! داغ جان باختگان فاجعه خیابان جمهوری هنوز تازه است که در یکی دیگر از زیر مجموعه های شهرداری تهران اتفاقی جدید افتاده و داغ تازه ای بر دل شهروندان تهرانی گذاشت. این بار فاجعه را اتوبوس های شهری رقم زدند.نه کسی علاج فاجعه قبل از وقوع می کند و نه کسی بعد از وقوع مسئولیت می پذیرد.
صندلی ها زیر پای مدیرانی که استعفا نمی دهند کهنه و خرد می شوند، مدیران اما از غم کشته شدن 8شهروند خم به ابرو نمی آورند. بعضی ها هم مثل «پیمان سنندجی»، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران می گوید:«دعا می کنیم که چنین حوادثی دیگر رخ ندهد». او همچنین میگوید باید «مردم یا مسئولین» از او بخواهند تا استعفا دهد. سنندجی گفت:« در شهر تهران 2000 دستگاه اتوبوس فرسوده وجود دارد که این موضوع بارها هم اعلام شده است. این اتوبوس ها عمرشان بیش از 10سال است و ممکن است در برخی وقایع ممکن است منجر به حادثه شود.»
او ادامه داد: «ما دعا می کنیم که حوادثی مانند ماجرای اتوبان آزادگان دیگر رخ ندهد. ولی وضعیت بد ناوگان چیزی نیست که در جریان یک تصادف مشخص شود. شرکت واحد اتوبوسرانی بارها بارها اعلام کرده است که وضعیت ناوگان چگونه است. هم به شورای شهر در این زمینه گزارش داده است، هم به شهرداری و هم به مقامات بالاتر. اتوبوسهای جدید باید از طریق وزارت کشور به ما داده شود که در سالهای 90، 91 و 92 هیچ اتوبوسی به شهر تهران داده نشده است. علیرغم اینکه سهمیه تعیین شده است و برابر سهمیه باید به ما اتوبوس می دادند. تعدادی اتوبوس از طریق منابع مالی خود شهرداری تهران تهیه و وارد سیستم اتوبوسرانی تهران شده است که الان در حال کار هستند. ولی قطعا این تعداد جایگزین آن حجم از اتوبوسهای فرسوده نخواهند بود. منابع شهرداری تهران محدود است و نمی تواند همه اتوبوسهای فرسوده را جایگزین کند.»
او همچنین گفت: «ما جلسات متعددی با وزارت کشور داشته ایم و گزارشهایی در این زمینه به وزارت کشور ارائه کرده ایم. آنها برای ما سهمیه در نظر گرفته بودند و باید اتوبوس جدید به ما می دادند که ما بتوانیم با اتوبوسهای فرسوده آنها را تعویض کنیم. سازمان اتوبوسرانی دو منبع تغذیه دارد؛ یکی وزارت کشور است که باید برابر تعهداتش به ما اتوبوس بدهد. دومی شهرداری است که شهرداری فقط به ما کمک می کند.»
سنندجی اضافه کرد: «برابر مقررات دولت موظف است به شرکت واحد و شرکتهای خصوصی تحت نظارت ما اتوبوس با سوبسید بدهد. به عنوان مثال اگر اتوبوسی 100میلیون قیمت دارد 82ونیم درصد قیمت آن را دولت سوبسید می دهد و شرکت واحد یا شرکتهای خصوصی با 17ونیم درصد پول این اتوبوسها را خریداری می کنند. در قبال این موضوع تعهداتی داریم درزمینه نرخ کرایه یعنی کرایه را پایین نگه می داریم. اینکه اتوبوسها خصوصی هستند و پول از مردم دریافت می کنند و باید جایگزین شوند به خاطر پایین نگه داشتن نرخ کرایه ما نمی توانیم اتوبوس جدید بخریم.»
او ادامه داد: «مصوبه ای در دولت قبل تصویب شد که اتومبیلهای عمومی با عمر بیش از 10سال در شهرهای بزرگ و تهران تردد نداشته باشند ولی عملا به این مصوبه عمل نشد چون جایگزینی برای اتوبوسهای فرسوده وجود ندارد.» سنندجی در پاسخ به این سئوال که بخاطر این فاجعه نمی خواهد استعفا دهد، گفت:« مگر هر حادثه ای اتفاق افتاد باید مدیرعامل آن سازمان استعفا کند ؟ قرار نیست کسی استعفا کند . ما قبول مسئولیت کرده ایم برای اینکه خدمت کنیم اگر روزی خواستند خدمت نکنیم، دیگر خدمت نمی کنیم. اینکه استعفا دهیم موضوع تشخیص مردم و مسئولین است و اگر آنها تشخیص دهند ما استعفا می دهیم.در حال حاضر اما به خدمت ادامه می دهیم و استعفا نمی کنم.»