کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رقیب اردوغان وعده صلح و دموکراسی می‌دهد

14 ارديبهشت 1402 ساعت 16:29


گروه بین الملل: خطر شکل‌های مختلفی دارد و برای رجب طیب اردوغان، که رهبری سیاسی ترکیه را برای سال‌ها در دست داشته، این خطر در شمایل یک کارمند سابق دولت ظاهر شده که با دست‌هایش شکل قلب می‌سازد.
کمال قلیچدار اوغلو که از حمایت ائتلاف شش حزب مخالف اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو برخوردار است، می‌گوید در صورت پیروزی، به هرآنچه لازم است دست خواهد زد تا آزادی و دموکراسی را برای ترکیه به ارمغان آورد. او  گفت: «جوانان ما خواهان دموکراسی هستند. آن‌ها نمی‌خواهند پلیس صبح زود به در خانه‌هایشان بیاید فقط به خاطر اینکه توییت کرده‌اند.»
 قلیچدار اوغلو رقیب اصلی  اردوغان، رهبر اسلامگرای ترکیه، در انتخابات روز ۱۴ مه است.
نظرسنجی‌ها حاکی از این است که او اندکی از رقیب خود پیش است و انتظار می‌رود این رقابت فشرده باشد و دو هفته بعد از رای‌گیری اول، به دور دوم برود.
در حال حاضر در ترکیه مردم ممکن است به جرم توهین به رئیس جمهوری به زندان بروند.
کمال قلیچدار اوغلو، ۷۴ ساله که رهبری حزب جمهوریخواه خلق، حزب اصلی مخالف را بر عهده دارد، می‌گوید: «به جوانان می‌گویم که می‌توانند آزادانه از من انتقاد کنند. اطمینان خواهم داد که این حق را دارند.»برخی از حامیان  قلیچدار اوغلو نسبت به امنیت او نگران هستند اما او خود می‌گوید که خطر امنیتی «بخشی از این شغل است.»
او می‌افزاید: «حضور در صحنه سیاسی ترکیه به معنای انتخاب یک زندگی همراه با مخاطرات است اما من بی توجه به هر اقدامی که اردوغان و متحدانش انجام دهند، به مسیر خود ادامه خواهم داد.»
رجب طیب اردوغان ۶۹ ساله در گذشته رقیب خود را به سخره گرفته و گفته بود که «او حتی نمی‌تواند یک گوسفند را هدایت کند»اما حالا نادیده گرفتن او سخت‌تر شده است.
نامزد اپوزیسیون به محض ورود به یک تجمع سیاسی در شهر بندری ازمیر، پایگاه اصلی اپوزیسیون، مورد استقبال انبوه هوادارانی قرار می‌گیرد که پرچم‌های ترکیه را در دست تکان می‌دهند.
شعار «قلیچدار اوغلو امید مردم» از جمعیت به گوش می‌رسد. بسیاری از شرکت‌کنندگان در این تجمع جوان هستند. پنج میلیون شهروند ترکیه برای اولین بار در این انتخابات رای خواهند داد.
 قلیچداراوغلو قبل از شرکت در این تظاهرات گفت که او جهت‌گیری ترکیه را تغییر خواهد داد و روابط با غرب و نه با رهبر روسیه در اولویت قرار خواهد گرفت.
او گفت: «ما می‌خواهیم بخشی از جهان متمدن باشیم، ما خواهان رسانه‌های آزاد و استقلال کامل قوه قضاییه هستیم اما اردوغان اینگونه فکر نمی‌کند. او می‌خواهد اقتدارگراتر باشد. تفاوت ما با اردوغان تفاوت بین سیاه و سفید است.»اما آیا رجب طیب اردوغان در صورت شکست در انتخابات، پس از ۲۰ سال در دست داشتن قدرت، ابتدا به عنوان نخست وزیر و سپس یک رئیس جمهوری با قدرت مطلقه، بی سر و صدا از صحنه سیاست بیرون خواهد رفت؟
 قلیچدار اوغلو می‌گوید «ما او را بازنشسته می‌کنیم و به گوشه خودش می‌فرستیم» و تاکید می‌کند که «البته که او بی سر و صدا خواهد رفت، هیچکس نباید در این مورد نگرانی داشته باشد.»
اما دیگران این چنین مطمئن نیستند. نشانه‌هایی وجود دارد که ممکن است رهبر ترکیه آماده شود تا در صورت باخت، نتیجه انتخابات را به چالش بکشد. سلیمان سویلو، وزیر کشور او، هشدار داده است که این رای‌گیری «تلاش برای یک کودتای غربی» خواهد بود. قلیچدار اوغلو گفته است که ائتلاف مخالفان هوشیار خواهد بود و نه به رئیس جمهوری، نه به شورای عالی انتخابات و نه به قضات انتصابی او اعتماد نخواهد کرد.
او افزوده است: «ما با داشتن بیش از یک ناظر در تمام مراکز رای‌گیری، می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که آرا به درستی و در امنیت اخذ و شمارش خواهد شد و برای این منظور اقدامات احتیاطی لازم را انجام داده و به مدت یک سال و نیم در این زمینه تلاش کرده‌ایم. »
او از بسیاری جهات نسخه مخالف اردوغان است. او فیلم‌های مبارزات انتخاباتی را روی میز آشپزخانه ساده‌اش ضبط کرده در حالیکه انواع دستمال آشپزخانه به طور مرتب در پس زمینه آویزان شده است.البته او پیازهایش را خوب می‌شناسد، در یک ویدیو انتخاباتی، در حالیکه یک پیاز در دست دارد ظاهر شده و هشدار می‌دهد که با ادامه زمامداری اردوغان، قیمت‌ها همچنان افزایش خواهد یافت. او می‌گوید: «الان یک کیلو پیاز ۳۰ لیر است. اگر اردوغان بماند ۱۰۰ لیر می‌شود.»
در ترکیه این نظر به طور گسترده وجود دارد که سیاست‌های اقتصادی رئیس‌جمهور عامل تورم افسارگسیخته است. و هر کس برنده این انتخابات شود، وارث یک اقتصاد ورشکسته و یک ملت متفرق خواهد بود و البته هیچ درمان جادویی و فوری هم وجود ندارد.کمال قلیچدار اوغلو در یک تجمع انتخاباتی در کنار سایر رهبران مخالف ظاهر می‌شود و با درست کردن شکل قلب با دستهایش، خطاب به حاضران می‌گوید: «همه چیز درست خواهد شد؛ باور کنید » و حاضران هم ظاهرا باور می‌کنند.این تظاهرات در اسکله بندر ازمیر تنها یک روز پس از آن برگزار شد که رئیس جمهور هم تجمع بزرگ طرفداران خود را در همین محل برگزار کرده بود. در آن تجمع، زنها و مردها از هم جدا بودند.بسیاری از محافظه‌کاران مذهبی از اردوغان حمایت خواهند کرد. او به زبان آنها صحبت می‌کند. و با افزایش دستمزدها در آستانه انتخابات، کوشیده حمایت بیشتری جلب کند.با نزدیک شدن روز رای گیری، تنشی زیر پوست سیاست ترکیه احساس می‌شود.
گفتگوها پر از حرف‌های انتخاباتی - و ترس‌ها - است زیرا ترکیه با انتخابی آشکار بین دو دیدگاه متفاوت روبرو است.نظرسنجی جدید حاکی از آن است که  قلیچدار اوغلو برنده انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد اما ائتلاف طرفدار  اردوغان در انتخابات پارلمانی پیشتاز است.
با توجه به اینکه انتظار می‌رود نتیجه انتخابات بسیار نزدیک باشد، هیچکس نمی تواند مطمئن باشد که آیا هفته‌های آینده با آرامش خواهد گذشت یا نه.


کد مطلب: 401705

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/401705/رقیب-اردوغان-وعده-صلح-دموکراسی-می-دهد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir