نامه آیتالله ناظمزاده قمی خطاب به ضابطین قضایی و نیروهای امنیتی
به زندانیان هتك حرمت ننموده و كرامت آنها را زير پا نگذاریم
22 خرداد 1402 ساعت 18:57
گروه سیاسی: آیتالله سید اصغر ناظم زاده قمی از مراجع حوزه علمیه قم در نامهای خطاب به ضابطین محترم قضایی و نیروهای امنیتی در زندانها درباره برخورد با زندانیان تذکراتی داد که متن کامل را در زیر میخوانید:
بسم الله الرحمن الرحیم
قال الله تعالی: "و لا يَجرَمَنّكُم شَنَئان قَوم عَلى الاّ تَعدلوا اعدِلوا هُو أقرَب للتّقوى" (مائده، 8)
ضابطین محترم قضایی و نیروهای امنیتی در زندانها
سلام علیکم
متاسفانه مدت هاست که انواع اخبار ناگوار و آزار دهنده مبنی بر بدرفتاری با زندانیان و دستگیرشدگان و حتی با خانوادههای آنها در رسانهها بازتاب داشته و گاهی حبس هایِ طولانیِ انفرادی، یا وارد کردن ضربههای روحی به زندانیان، شنیده میشود؛ به طوری که برخی جوانان و نوجوانان پس از آزادی به جای آن که خوشحال باشند که به آغوش خانواده برگشته، دست به خودکشی زده و یا ناگهان از دنیا میروند و معلوم نیست در ایام حبس چه بر سرشان آمده که چنین اتفاق هایی میافتد. یا در خبرها آمده بعضی زندانیان را عریان میکنند. همچنین شنیده میشود که اقرارهایی تحت فشار گرفته شده و بر اساس آن اقرار، حکم صادر شده است. از سویی گفته میشود رسیدگی مطلوب با زندانیان بیمار نمی شود و نیز برخوردهای نامناسب با خانوادههای اعدامیها که در عزای فرزند یا خویشان خود جمع شده اند و... .
راستی این خبرها اگر دروغ و ساخته دشمن است، با مدارک و مستندات تکذیب کنید و مردم را به صحت ادله خود قانع نمایید تا بیش از این تشویش اذهان نشود و اگر این گزارشها صحت دارد باید از غضب خداوند و خشم مردم و آه و ناله زندانیان و خانواده آنها بترسیم و پناه به خدا ببریم تا مبادا گرفتار عقوبت الهی شویم و تر و خشک با هم بسوزند.
آیا این گزارش درست است کسی بیش از هزار روز در سلول انفرادی حبس میباشد؟ ای کاش بعضی از تصمیم گیرندگان چند روزی در انفرادی حبس میشدند تا معنای سلول انفرادی را بفهمند. چون بنده مدت کوتاهی در زندان شاه در انفرادی بودم و سختی چنین زندانی را با همه وجودم لمس میکنم. شاید بگویید انفرادی، برای اقرار گرفتن است. این سخن و رفتار جداً اشتباه است، زیرا اولا: اگر کسی کاری کرده باشد همان روزهای اول اقرار خواهد کرد و طولانی شدن انفرادی ثمری ندارد. ثانیا: اقرار با شکنجه که سلول انفرادی از مصادیق آن است، اعتباری ندارد و بر اساس آن، اقرار او نه قانوناً و نه شرعاً نمی تواند مبنای حکم گردد. لذا لازم است به شما نیرویهای امنیتی و ضابطین قضایی عرض کنم باید از خدا ترسید و دست از این کارها برداشت، چنانچه خداوند میفرماید: "اِنّ رَبّکَ لَبالمِرصاد" و در آیه دیگر خداوند نهیب میزند که "نپندارید هر کار میکنید خداوند غافل است، بلکه شما را برای روز قیامت که چشمها در آن خیره میشود به تاخیر میاندازد."(ابراهیم، 42)
در این جا توجه شما را به چند ماده از آیین نامه اجرایی زندانها و بعضی روایات، معطوف میدارم:
1 . در ماده 5 آیین نامه اجرایی ضابطین قضایی آمده است: "آنها باید مهارتهای برخورد با زندانیان و حفظ حرمت و کرامت انسانی را در زمینههای مختلف زیر نظر دادستان آموزش ببینند." حال شما که این آموزشها را دیده اید آیا این رفتارها با کرامت و حفظ حرمت زندانیان تناسب دارد؟
2 . در ماده 176 آيين نامه اجراى سازمان زندانها (مصوبه سال 1374) چنین آمده است: "هر گونه تندخويى، دشنام، اداى الفاظ ركيك يا تنبيه بدنى زندانى و اعمال تنبيهات خشن و مشقت بار و موهن در زندانها به كلى ممنوع است."
3 . اصل 39 قانون اساسى به صراحت میگوید: "هتك حرمت و حيثيت كسى كه به حكم قانون دستگير، بازداشت، زندانى يا تبعيد شده به هر صورت كه باشد ممنوع و موجب مجازات است."
آیا كسانى كه با افراد زندانى برخوردهاى غير قانونى كرده باشند مجازات مىشوند؟ اگر چنین است که زهی خوشبختی.
مع الاسف شنیده میشود با بعضی از زندانيان به گونهاى برخورد مىشود كه گويى بايد از هويت انسانى و حق اوليه زندگى محروم شوند و لذا پس از آزادى بعضاً مدتها از كار و اداره اخراج و حقوقش قطع میگردد. بی تردید این رفتار غیرعادلانه، هتک حرمت و خلاف کرامت انسانی است. ممکن است گفته شود در گذشته هم این رفتارها کم و بیش بوه است. آیا مگر در گذشته خطا و اشتباهی بوده باید آن را قانونی دانست و کار خلاف را الگوی خود قرار داده و تا روز قیامت ادامه یابد؟!
اينك ضمن قدردانی از بسیاری از ضابطین قضایی که مطابق مقررات و موازین شرعی عمل کرده و میکنند، به آن تعداد افرادی که با رفتارهای هنجارشکنانه و غیر عادلانه، قانون و شرع و اخلاق را دور میزنند و صدای بسیاری حتی بعضی مسئولان را هم در آورده اند با ذکر چند روایت توجه دهم که از مسیر اشتباهی که میروند دست بردارند و در هیچ حالی خدای قهار و منتقم را از یاد نبریم.
1 . رسول خدا ـ صلى الله عليه و آله ـ مىفرمايد: "مبغوض ترين انسان نزد خدا كسى است كه به ناحق پشت مسلمانى را برهنه كند." (كافى، ج 7، ص 260)
2 . اميرالمؤمنين ـ عليه السلام ـ مىفرمايد: "كسانى كه به هنگام عريان كردن يا ترساندن و حبس و تهديد به جرمى اقرار كند بر او حد جارى نيست."
(كافى، ج 7، ص 261)
3 . اميرالمؤمنين ـ عليه السلام ـ در عصر خلیفه دوم وقتى دیدند زنى را كه اقرار به فحشا كرده و براى اجراى حكمِ رجم میبرند، جلوى اجراى حد را گرفتند و به خليفه فرمودند: "آيا مگر از پيامبر خدا نشنيدى كه فرمودند: کسی که بعد آزار اعتراف کند حد بر او جاری نیست و کسی را که زندانی کنید و یا مورد تهدید قرار دهید، اقرارش فاقد اعتبار است." و عمر بلافاصله پس از شنيدن حدیث رسول خدا آن زن را آزاد كرد. (بحارالانوار، ج 40، ص 277)
4 . رفتار عملى حضرت على ـ عليه السلام ـ با قاتل خود بهترين گواه بر مهربانی و مدارا و ترک آزار زندانى است، زيرا وقتى كه ابن ملجم ضربت بر فرق مبارك آن امام وارد كرد و او را دستگير كردند و نزد حضرت آوردند، نه تنها او را ملامت نکرد، بلکه در همان حال نزار و درد سفارش او را به فرزندش امام مجتبى نمودند و فرمودند: "ارفق يا ولدى باسيرك وارحمه و احسن الیه و اشفق علیه..." پسرم با اسيرت مدارا كن و به او نیکی نما، با شفقت و مهربانى با او رفتار نما آيا مگر نمىبينى چشمهاى او از ترس به گردش درآمده و دلش از ترس و رعب چگونه مضطرب است. (بحار الأنوار، ج 42 ص 287)
آيا اين همه تذكرات و یادآوری ها، باعث نمیشود كه به خود آييم و با زندانيانى كه فرزندان این ملت و کشورند و در دست ما اسيرند مدارا كنيم و هتك حرمت ننموده و كرامت آنها را زير پا نگذاریم.
در پايان باز هم به شما مسئولان عرض میکنم ما مسلمانیم و داعیه پیروی از پیامبر و اهل بیت داریم، نباید دشمنی با یکدیگر و این گروه و آن گروه، سبب شود حقوق و کرامت انسانها را نادیده بگیریم و برخلاف عدالت عمل کنیم چنانچه در آيهاى كه در ابتداى نامه آوردم گوشزد میکند: "دشمنى با گروه و قومى نبايد سبب شود كه از عدالت دور شويم بلكه عدالت پيشه كنيد كه نزديكتر به تقواى الهى است."
اميد است از مسيرهايى كه باعث خشم خدا و نارضایتی مردم است، دورى كنيم و با زندانيانى كه خواهران و برادران و هموطنان ما هستند در زندانهاى سراسر كشور، عادلانه رفتار کنیم، زیرا زندان یکی از مکانهای مهمی است که میتوان عیار عدالت را در آن جا سنجید.
حوزه علمیه قم- سید اصغر ناظم زاده قمی 22 خرداد 1402
کد مطلب: 409531