به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۸ - ۲۳:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۲۸ ساعت ۱۱:۴۰
کد مطلب : ۴۱۰۶۳۵

تلاش برای کاهش تنش‌ آمریکا و چین

تلاش برای کاهش تنش‌ آمریکا و چین
گروه بین الملل: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا برای دیدار دو روزه با مقامات چینی وارد پکن شد.
این سفر، اولین سفر یک دیپلمات آمریکایی به چین در پنج سال گذشته است.مقامات آمریکایی می‌گویند هدف اصلی این مذاکرات، تثبیت رابطه‌ای است که به شدت متشنج شده است.
قرار بود این سفر پنج ماه پیش انجام شود که بخاطر حضور یک بالون جاسوسی چین در حریم هوایی آمریکا، به تعویق افتاد.آمریکا سطح انتظارات در خصوص این سفر را پایین آورده و چین هم گفته که انتظار به دست آمدن پیشرفت بزرگی در خصوص مسائل میان دو کشور را ندارند.مقامات آمریکایی می‌گویند هدف از این سفر بازگشایی یک خط ارتباطی در سطوح بالا بین دو کشور هستند، ارتباطی که از زمان بالون جاسوسی، تیره و تار شده.
تایوان یکی از مسائلی است که دو کشور در خصوص آن اختلافات بسیار جدی با یکدیگر دارند، در ماه‌های اخیر چین اقدام به انجام تمرینات نظامی را در نزدیکی جزیره تایوان که آن را بخشی جدایی ناپذیر از خود می‌داند، کرده و آمریکا هم اقدام به بالا بردن سطح روابط با دولت منتخب دموکراتیک در این جزیره کرده است. بلینکن قرار است در این سفر با چین گانگ، وزیر خارجه چین و وانگ یی، یک مقام ارشد سیاست خارجی این کشور دیدار کند.
جنگ در اوکراین، اختلافات تجاری بر سر فناوری‌های پیشرفته رایانه‌ای، اپیدمی داروی فنتانیل در آمریکا و حقوق بشر در چین، همگی موضوعاتی هستند که آمریکایی‌ها انتظار دارند در خصوص آنها مذاکره کنند.با این حال مقامات چینی با خونسردی به سفر  بلینکن واکنش نشان داده‌اند و نسبت به صداقت آمریکا در تلاش‌هایش برای بهبود روابط سوال ایجاد کرده‌اند.
 بلینکن بالاترین مقام دولتی آمریکا است که از زمان روی کار آمدن جو بایدن در ژانویه ۲۰۲۱ است که به چین سفر می‌کند.وی  گفت: «اگر می‌خواهیم مطمئن شویم، رقابتی که با چین داریم تبدیل به مخاصمه نمی‌شود، از برقراری ارتباط شروع می‌کنید».
این نخستین بار از سال ۲۰۱۸ به این سو است که وزیری خارجه ایالات متحده راهی چین می‌شود. سیاست‌های سختگیرانه دولت چین در حین همه‌گیری کرونا از یک سو و به ویژه مناسبات پرتنش میان پکن و واشنگتن از سوی دیگر سبب شده بود که در طی پنج سال گذشته وزیر خارجه‌ای از آمریکا به چین سفر نکند.
روابط چین و آمریکا به دلایل مختلف دورانی پرتنش و ناآرام را تجربه می‌کند، از حمایت پکن از مسکو در جنگ روسیه علیه اوکراین گرفته تا تهدیدات چین علیه تایوان و همچنین "نزاع تجاری" میان دو کشور.
دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا چین را بزرگ‌ترین چالش ژئوپولیتیک ایالات متحده می‌داند و سیاست‌های خود در قابل پکن را بر اساس مواضعی سختگیرانه استوار کرده است.
با وجود این به نظر می‌رسد که واشنگتن در پی تنش‌زدایی است. جو بایدن تمایل خود به دیدار با شی جین‌پینگ، همتای چینی خود را اعلام کرده است.
بایدن در جریان سفری به ایالت پنسلوانیا گفت، امیدوار است که در طی ماه‌های آینده با شی جین‌پینگ در باره اختلافات موجود دیدار کند و همچنین در باره عرصه‌هایی که دو کشور می‌توانند با هماهنگی و توافق‌نظر پیش روند.آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز گفت که در جریان سفر خود به چین "صریح و روشن در باره نگرانی‌های موجود ایالات متحده" صحبت خواهد کرد.
او  پیش از آغاز سفرش به چین تصریح کرد، "آمریکا می‌خواهد روشن سازد و اطمینان دهد که رقابتی که با چین دارد، به خاطر سوءتفاهم‌هایی اجتناب‌پذیر به نزاع بدل نشود".
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها