کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

عمر رژیم پوتین به سر آمده است

5 تير 1402 ساعت 12:27


گروه بین الملل:کنستانتین اگرت، کارشناس امور روسیه در آلمان، گفت «شورش نظامی واقعی که علیه ولادیمیر پوتین رخ داد، قطعاً حکومت و میزان تسلط او بر سیستم را تضعیف کرد» و رهبری وی بر کرملین «یقینا کوتاه‌تر شده» و ثبات دست‌کم در میان تصمیم‌گیرندگان مسکو از بین رفته است.
این کارشناس افزود رئیس‌جمهور روسیه از رویدادهای روز شنبه «واقعاً به هراس افتاده بود و راهی برای خروج از این بحران نداشت و برای همین از الکساندر لوکاشنکو خواست دخالت کند».
 اگرت گفت هرچند کسی در مسکو در روزهای گذشته در حمایت از پریگوژین چندان تظاهرات نکرد اما کسی هم برای حمایت از پوتین به خیابان نیامد.
با این حال، این کارشناس اظهار داشت که سکوت مردم روسیه به این مفهوم نیست که جنگ قدرت ادامه نخواهد یافت. زیرا به گفته او، «عمر این رژیم به سر آمده» و بسیاری از شهروندان روس از این به بعد از زاویه دیگری به ولادیمیر پوتین نگاه خواهند کرد.
به گفته این تحلیلگر، اما یوگنی پریگوژین نیز خود در هراس بود و آگاهی داشت که حتی اگر با نیروهایش وارد مسکو شود، راهی برای کنترل کامل شهر و کشور در اختیار ندارد.
کنستانتین اگرت در مورد سرنوشت فرمانده «واگنر» گفت «او خود درک می‌کند که سرانجام حذف خواهد شد».
دیپلمات‌ها و تحلیلگران ارشد غرب هم تأکید کردند اگرچه ولادیمیر پوتین در حال حاضر بر خطر ناشی از شورش گروه واگنر غلبه کرده، اما رویدادهای روز شنبه روسیه، تصویری را که او به‌ویژه در ۱۶ ماه جنگ کشورش در اوکراین، به عنوان یک «رهبر شکست‌ناپذیر» ارائه می‌کرد، «به‌شدت خدشه‌دار کرده است».
تلویزیون دولتی روسیه بخش‌هایی از یک گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین را پخش کرد که در آن مصاحبه، او می‌گوید چگونه روز خود را با تمرکز همه‌جانبه بر «عملیات ویژه نظامی» در خاک اوکراین به پایان می‌برد؛ عبارتی که کرملین از آغاز جنگ برای توصیف تهاجم نظامی خود به خاک اوکراین به کار برده است.
به گزارش رسانه‌های بین‌المللی، از نحوه سخن گفتن  پوتین در این گفت‌وگو چنین به نظر می‌رسید که این مصاحبه پیش از رویدادهای روز شنبه روسیه ضبط شده بود.
گمانه‌زنی‌ها حاکی است که این گفت‌وگو چهارشنبه گذشته پس از شرکت  پوتین در آیین اعطای سردوشی به فارغ‌التحصیلان دانشکده نظامی روسیه تهیه شده بود زیرا او در آن، هیچ اشاره‌ای به «خیانت» و «شورش» نیروهای واگنر نکرد.
میخائیل کاسیانوف، سیاستمدار دو دهه پیش روسیه که در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ میلادی نخست‌وزیر کشورش بود، در واکنش به تحولات روز شنبه روسیه گفت «این آغاز یک پایان برای ولادیمیر پوتین است». کاسیانوف در گفت‌وگو با رسانه‌های بریتانیا اظهار داشت هرچند که این بحران ظاهراً با توافق میان یوگنی پریگوژین با الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس، به‌پایان رسیده، اما ولادیمیر پوتین همچنان با یک «معضل بسیار بزرگ روبه‌روست».
به گفته میخائل کاسیانوف، رویکرد  پوتین نشان داده که او افرادی مانند پریگوژین را نخواهد بخشید و از این روی، زندگی رهبر «واگنر» ازاین به بعد در ابهام قرار دارد.
 


کد مطلب: 412189

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/412189/عمر-رژیم-پوتین-سر-آمده

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir