کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

درخواست از بایدن برای تهدید ایران 

6 تير 1402 ساعت 16:17


گروه بین الملل:  بیش از نیمی از قانونگذاران آمریکایی از هر دو حزب دمکرات و جمهوریخواه در نامه ای به جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، از او خواسته‌اند تا تمهیدات بیشتری برای جلوگیری از برنامه اتمی ایران بکار گیرد و از جمله آماده اعمال مجدد تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل باشد.
نشریه جوییش اینسایدر تصویری از این نامه را منتشر کرده که از سوی ۲۴۹ قانونگذار آمریکایی (۱۱۰ دموکرات و ۱۳۹ جمهوریخواه) امضا و و به گفته این نشریه اخیرا برای  بایدن ارسال شده است.برخی از امضا کنندگان دمکرات این نامه، پیشتر در سال ۱۳۹۴ از توافق اتمی برجام با جمهوری اسلامی ایران حمایت کرده بودند.
این نامه به اشاره به یافت شدن ذرات اوارنیوم غنی شده بالای ۸۳ درصد که در ماه های اخیر بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی متوجه آن شدند، با اشاره به اظهارات مقام های آمریکایی گفته است که ایران به توانایی رسیدن به اورانیوم مورد نیاز تسلیحات اتمی نزدیک شده است.ایران می گوید این میزان غنی سازی اورانیوم اتفاقی و میزان ناچیزی بوده که دلایل فنی آن را به آژانس اطلاع داده و قصدی برای غنی سازی بیشتر از ۶۰ درصد ندارد. آژانس گفته پاسخ های ایران را دریافت کرده است.
براساس این گزارش، قانونگذاران آمریکایی در این نامه از  بایدن خواسته‌اند با استفاده از سازوکارهای پیش بینی شده در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، به ایران هشدار دهد که در صورت غنی سازی ۹۰ درصدی اوارنیوم، تحریم های رفع شده شورای امنیت دوباره برقرار می شود.در حالی که در روزهای اخیر گزارش هایی از تماس میان مقام های ایرانی و آمریکایی برای رسیدن به یک توافق موقت منتشر شده، این نامه هیچ اشاره به چنین مذاکرات احتمالی نکرده و صرفا از رئیس جمهور آمریکا خواسته «بدون هیچ ابهامی به ایران اطلاع دهد که هرگونه پیشرفت بیشتر در برنامه هسته‌ای‌اش عواقب شدیدی را به دنبال خواهد داشت».
این نامه پس از نامه مشابهی از سوی سناتورهای آمریکایی منتشر می شود که مستقیماً مذاکرات با حکومت ایران را مورد انتقاد قرار می دهد.
مایکل مک‌کال، رئیس کمیته امنیت ملی و روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده، متن نامه این کمیته به  بایدن را منتشر کرده بود که در آن علیه هرگونه تفاهم یا توافق از جمله توافق محدود با ایران هشدار داده شده بود.در این نامه با اشاره به گزارش‌هایی از مذاکره احتمالی دولت آمریکا با ایران، آمده است که «این دولت به جای استفاده از اهرم‌های فشار و بازدارندگی نظامی برای منصرف کردن ایران از اقدامات بدخواهانه، در قبال وعده جعلی کاهش تنش، به ایران برای رفتار بد پاداش می‌دهد».
این نامه هشدارداده بود که طبق قانون «هرگونه توافق، تفاهم یا ترتیبات با ایران باید به کنگره تسلیم شود».بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل هم از مخالفت دولت این کشور با هرگونه تفاهم احتمالی میان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده خبر داده است.
ایران می گوید در هفته های اخیر تماس هایی میان علی باقری‌کنی معاون سیاسی وزارت خارجه این کشور با برخی از همتایان اروپایی اش در امارات و قطر انجام شده و در آن درباره آینده مذاکرات اتمی و احیای توافق برجام هم گفت و گو شده است.ایران این مذاکرات را «جدی» توصیف و نماینده اتحادیه اروپا را «دشوار» خوانده اما هیچکدام از طرف ها درباره نتیجه نهایی آن اظهارنظر نکرده‌اند.
مذاکرات برای احیای توافق اتمی برجام از فروردین ۱۴۰۰ آغاز شد اما از تابستان سال ۱۴۰۱ بدون هیچ چشم اندازی متوقف شده است.


کد مطلب: 412465

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/412465/درخواست-بایدن-تهدید-ایران

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir