گروه اقتصادي: سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس ميگويد: من دو ابلاغ یا حکم ریالی برای دو مشاور در این خودروسازیها را دیدم که به غیر از فساد برداشت دیگری از آن نمیشود. این دو نفر فقط در حد مشاوره بودند که یکی از آنها 270 میلیون تومان و دیگری 330 میلیون تومان دریافتی داشت!
محمدعلی اسفنانی در گفتگو با پورت پرس، با یادآوری اینکه یک روزی افتخار کردیم که اولین کارخانه خودروسازی در ایران آغاز به کار کرد گفت: این در حالی بود که کشورهای بزرگ آسیایی مانند کره جنوبی و ژاپن حتی یک کارگاه خودرو سازی کوچک هم نداشتند. اما امروزه آن دو کشور از نقطه صفر به نقطه اوج رسیدهاند و ما از آن نقطه آغاز رویایی به شرایط اسفباری رسیدهایم!
نماینده فریدن در مجلس با تاکید بر اینکه متاسفانه وضعیت صنعت خودروسازی بسیار اسف بار است گفت: نه تنها کیفیت خودروهای داخلی نامناسب است، بلکه هیچ دستگاهی در قبال اشکالات خودروها پاسخگو نیست. وی با اشاره به اتوبوس اسکانیا که آتش گرفت گفت: صدها کامیون "هوو" و "دانگ فانگ" بی کیفیت چینی مردم را زیر چرخهای خودش له ميکند، هزاران خودرو سواری بی کیفیت آتش میگیرد، واژگون ميشود و یا به دلایل نقص فنی تصادفهای بدی ميکند، اما کسی جوابگو نیست. اسفنانی با تاسف از اینکه قیمت خودروها سرسام آور شده است گفت: متاسفانه قیمت خودرویی که 10 سال قبل تولید شده، از قیمت خودرو صفر کیلومتر در همان سال بالاتر شده است!
وی با تاکید بر اینکه در کشور ما فقط به منفعت خودرو ساز توجه ميشود گفت: توجه بیش از اندازه به بخش تولید کننده خودرو که در انحصار 3 یا 4 شرکت است، به زیان مصرف کننده تمام ميشود.
سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس با اعلام اینکه تاسف آور این است که بدانیم چه سوءاستفاده هایی در صنعت خودروسازی اتفاق میافتد گفت: امروزه رقمهای وحشتناکی در خودروسازیها رد و بدل ميشود که هیچ دلیل منطقی برای آن وجود ندارد. وی افزود: من دو ابلاغ یا حکم ریالی برای دو مشاور در این خودروسازیها را دیدم که به غیر از فساد برداشت دیگری از آن نمیشود. تصور کنید که این دو نفر فقط در حد مشاوره بودند که یکی از آنها 270 میلیون تومان و دیگری 330 میلیون تومان دریافتی دارد.
اسفنانی گفت: سوال من به عنوان یک حقوقدان این است که پرداخت این رقم ها چه توجیهی دارد؟ این افراد چه مشاوره ای به این شرکتهای خودروسازی ميدهند که باید این مبالغ را بگیرند؟ مگر این مشاوره ای که به این خودروسازی ها داده اند، چقدر برای کارخانه سود داشته که باید این مبالغ را بگیرند؟ آن هم با این همه فاجعه ای که در صنعت خودرو سازی کشور ما به وجود ميآورند.
اسفنانی گفت: من واقعا نمیدانم در این صنعت خودروسازی کشورمان چه خبر است. من تاکنون فقط دو نمونه از حکم مشاوره های صنعت خودروسازی را دیدهام و اگر تمامی احکام مشاوره و دیگر هزینه های صنعت خودروسازیها بررسی شود، تازه متوجه ميشویم که این قیمت های نجومی خودروها برای چیست و چرا باید مردم این خودروهای بی کیفیت را تا بدین اندازه گران بخرند.
وی با اشاره به اینکه تحقیق و تفحص از صنعت خودرو به عنوان یک قسمت کار بر عهده مجلس شورای اسلامی بود افزود: قوه مقننه فقط کار بررسی و نظارت دارد و بقیه کار بر عهده قوه قضاییه است و باید نشان بدهد که در مبارزه با این مباحث جدی است.