کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

 ایران به دنبال ساختن بمب اتمی نیست

20 تير 1402 ساعت 15:56


گروه سیاسی: اداره اطلاعات ملی آمریکا در گزارشی اعلام کرد که اگرچه ایران در حال حاضر در حال انجام دادن فعالیتی برای ساختن یک بمب اتمی نیست، اما فعالیت‌های مرتبط با تولید مواد شکافت‌پذیر کافی برای تولید بمب اتمی را افزایش داده است.
 خبرگزاری آسوشیتد پرس گزارش داد که در یک ارزیابی اطلاعاتی آمریکا، اعلام شده است که ایران در حال حاضر به دنبال ساختن تسلیحات اتمی نیست اما فعالیت‌هایی را که به ساخت بمب اتمی کمک می‌کند را افزایش داده است.آُسوشیتد پرس در ادامه گزارش داد که ارزیابی ارائه شده از سوی اداره اطلاعات ملی آمریکا می‌گوید، ایران نسبت به سال ۲۰۲۰، ظرفیت خود برای تولید یک بمب اتمی را افزایش داده است اما هنوز به ساخت آن اقدام نکرده است. این یافته‌ها با ارزیابی پیشین آمریکا درباره برنامه اتمی ایران مطابقت دارد، اگرچه بسیاری در کنگره و نهادهای دیگر تردیدهایی نسبت به آن داشته‌اند.این خبرگزاری با منتشر کردن بخشی از خلاصه این گزارش اطلاعاتی غیرمحرمانه نوشت: ایران در حال حاضر مشغول انجام دادن فعالیت‌‎های مربوط به ساخت تسلیحات اتمی نیست که برای تولید یک بمب هسته‌ای قابل آزمایش ضرورت دارد.
در گزارش اداره اطلاعات ملی آمریکا آمده است: ایران همچنین در حال دنبال کردن فعالیت‌های تحقیق و توسعه است که در صورتی که تصمیم بگیرد (یک سلاح اتمی بسازد)،  آن را به تولید مواد شکافت‌پذیر کافی برای تکمیل ساخت یک سلاح اتمی نزدیک‌تر می‌سارد.
در ادامه این مطلب آمده است: گزارش اطلاعاتی آمریکا می‌گوید که «ایران به افزایش مقدار و سطح ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود به میزانی فراتر از محدودیت‌های برجام ادامه می‌دهد». طبق این گزاش، فعالیت‌های ایران از محدودیت‌های برجام در زمینه تحقیق و توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته نیز فراتر می‌رود. 
آسوشیتد پرس همچنین در این مطلب اشاره کرد که گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا برنامه موشک‌های بالستیک ایران را نیز در بردارنده «تهدیدی چشم‌گیر» برای کشورهای خاورمیانه تلقی کرد.


کد مطلب: 415284

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/415284/ایران-دنبال-ساختن-بمب-اتمی-نیست

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir