گروه سیاسی: یک مرجع تقلید گفت: حسین بن علی خون داد تا جامعه را عالم کند، خون گلو داد تا مردم را فرهنگی کند، مرحوم کلینی میگوید قطب فرهنگی یک ملت، عقل آن ملت است، چرا که اگر جامعهای عاقل باشد نمیشود او را بازی داد و بازی را بر او تحمیل کرد، حسین بن علی خون جگر داد که مردم عاقل شوند، جامعه عاقل نه ستم میکند و نه ستم میپذیرد، نه عوامی میکند نه عوام پذیر است و نه عوامی را راه میدهد، ما موظفیم حسینی زندگی کنیم، هیچ شیعهای حق ندارد که «به من چه» و «به تو چه» بگوید، باید راه حسین بن علی را طی کنیم.
به گزارش جماران؛ آیت الله جوادی آملی در جلسه سخنرانی خود شب عاشورای حسینی بیان داشت: دعای «أعظَمَ اللّه ُ اُجورَنا بِمُصابِنا بِالحُسَینِ و جَعَلَنا و إیّاکُم مِنَ الطّالِبینَ بِثارِه» به دو اصل اشاره دارد، یکی اینکه عزاداری و گریه بر امام حسین ثواب خودش را دارد و باید این مراسمها را محترم بشماریم، و یکی هم «و جَعَلَنا و إیّاکُم مِنَ الطّالِبینَ بِثارِه» که این جمله، جمله خبریه است، ولی به داعی انشاء القاء شده است، یعنی درخواست ما این است که خدا آن توفیق را بدهد ما خونبهای حسین بن علی را بگیریم. در هر عصر و مصری تفکر اموی هست و لذا باید تفکر علوی هم همواره باشد.
وی بیان داشت: قرآن کریم به همه کتب آسمانی شرف بخشید و آنها را زنده نگه داشت، چرا که انجیل و تورات اگر تحریف شد، معارفش در قرآن حفظ شد، لذا خداوند میفرماید که قرآن ﴿مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیْهِ﴾، قرآن همه معارف را زنده کرد، قرآن مهیمن بر تمام کتابهاست، هیمنه از آن قرآن کریم است، امامت بر همه کتابها بر عهده قرآن کریم است، همین طور در زیارت وارث که میخوانیم حسین بن علی وارث همه انبیاء است، یعنی همانطور که قرآن کریم به جای همه کتابهای قبلی نشست، حسین بن علی نیز به جای همه پیامبران نشسته است.
جوادی آملی بیان داشت: ما یک ارث داریم و یک تجارت، در تجارت مال به جای مال مینشیند، ولی در ارث، وارث به جای مورث مینشیند، ما در زیارت وارث خطاب به حسین بن علی میخوانیم سلام بر تو که وارث آدم و نوح و ابراهیم و موسی و عیسی و پیامبر هستی، یعنی به جای آنها نشسته ای، اشتباه نکنیم، در داد و ستد مال به جای مال مینشیند، ولی در ارث مالک به جای مالک مینشیند، یعنی ابراهیم خلیل هرچه داشت، حسین بن علی داراست، حضرت نوح و حضرت موسی و حضرت عیسی و پیامبر اسلام هر چه داشتند، حسین بن علی داراست، حواسمان را جمع کنیم که ما در مجلسی شرکت کردیم که صاحب آن مجلس به جای همه پیامبران نشسته است.
وی بیان داشت: حسین بن علی علیه السلام حرف تازه دارد، الان بسیاری از فلاسفه غرب و شرق حرفی را میزنند که خداوند به نقل از کفار در سوره جاثیه آورده است که ﴿وَقَالُوا مَا هِیَ إِلَّا حَیَاتُنَا الدُّنْیَا نَمُوتُ وَنَحْیَا وَمَا یُهْلِکُنَا إِلَّا الدَّهْرُ وَمَا لَهُمْ بِذَٰلِکَ مِنْ عِلْمٍ﴾، این حرف کانت و امثال کانت و دیگر اکثریت غرب به غیر از موحدانشان است که جز دنیا خبری نیست و جز مرگ و زندگی خبری نیست و جز طبیعت خبری نیست، طبیعت زنده میکند و میمیراند و ماییم که زنده میشویم و میمیریم و دنیا جز خود خبری دیگر نیست، اما قرآن فرمود که ﴿إِنْ هُمْ إِلَّا یَظُنُّونَ﴾ اینها از روی جهل و وهم گمان میکنند، دنیا بدون آخرت نیست، دنیای بدون هدف بازیچه است و خدا میفرماید ما بازیچه نیستیم، اینها گمان میکنند که آخرتی نیست.
وی بیان داشت: ما در زیارت حسین بن علی در دعای زیارت اربعین میخوانیم که «بَذَلَ مُهجَتَهُ فیکَ لِیَستَنقِذَ عِبادَکَ مِنَ الجَهالَةِ وحَیرَةِ الضَّلالَةِ» بدین معنا که حسین بن علی خون داد تا جامعه را عالم کند، خون گلو داد تا مردم را فرهنگی کند، مرحوم کلینی میگوید قطب فرهنگی یک ملت، عقل آن ملت است، چرا که اگر جامعهای عاقل باشد نمیشود او را بازی داد و بازی را بر او تحمیل کرد، حسین بن علی خون جگر داد که مردم عاقل شوند، جامعه عاقل نه ستم میکند و نه ستم میپذیرد، نه عوامی میکند نه عوام پذیر است و نه عوامی را راه میدهد، ما موظفیم حسینی زندگی کنیم، هیچ شیعهای حق ندارد که «به من چه» و «به تو چه» بگوید، باید راه حسین بن علی را طی کنیم.
جوادی آملی ادامه داد: لذا ما باید در این محافل شرکت کنیم، محافل حسین بن علی، انسان را سر بلند میکند، ولی علاوه بر اینکه باید عزداری کنیم و اشک بریزیم تا ثواب ببریم، باید راه حسین بن علی را هم طی کنیم، چون ملت حسینی نه بیراهه میرود و نه راه کسی را میبندد، ملت حسینی نه زیر بار ظلم میرود و نه ظلم میکند، در دستگاه حسینی، نه اختلاسی هست و نه نجومی، هر چه هست طیب و طاهر است.